MOST W SOBIESZEWIE
(aktualizacja (BŚ) (e-mail z 11.01.2014)) |
|||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''MOST | + | |
+ | [[File:1_Most__w_Sobieszewie.jpg|thumb|Most pontonowy w Sobieszewie, 2017]] | ||
+ | [[File:2_Most_w_Sobieszewie3.jpg|thumb|Nawierzchnia mostu pontonowego w Sobieszewie tuż przed rozbiórką, 2018]] | ||
+ | [[File:Most_w_Sobieszewie.jpg|thumb|Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski, u dołu z lewej widoczny były dojazd do rozebranego już mostu pontonowego]] | ||
+ | '''MOST W SOBIESZEWIE''', na Martwej Wiśle, w ciągu ulic Sobieszewskiej i Turystycznej, łączy [[WYSPA SOBIESZEWSKA | Wyspę Sobieszewską]] z Wiślinką. <br/><br/> | ||
+ | '''Pontonowy.''' Pierwszy most pontonowy (jednokierunkowy, nośność 8 ton), wypożyczany od wojska, funkcjonował w latach 1963–1966, od początku maja do połowy września. W 1966 zastąpił go nowy, z demobilu, również sezonowy, z ruchem jednokierunkowym regulowanym światłami. Podczas ustawiania 15 V 1969 częściowo zatonął; zastąpiony kolejnym. <br/><br/> | ||
+ | Następny, całoroczny, oddano do użytku 1 V 1975; miał 181 m długości i 8 m szerokości (z czego jezdnia – 6 m, chodnik, znajdujący się po wschodniej stronie mostu – 1 m), dziewięć przęseł (środkowe ruchome), nośność 15 ton. Do budowy wykorzystano część elementów rozebranego mostu przez Wisłę w Kiezmarku (część pozostała została wykorzystana do budowy mostu w Drewnicy). Do 1977 ruchome przęsło otwierały holowniki, następnie silniki elektryczne. Od kwietnia do września 2013 został gruntownie wyremontowany: naprawiono osiem przęseł, podniesiono nośność do 30 ton, wymieniono drewnianą nawierzchnię. W okresie remontu przeprawę umożliwiały dwa promy linowe (wybudowane w 1970 w Stoczni Wisła, 50 ton wyporności, zabierające dziesięć samochodów i 150 osób), bezsilnikowe, poruszane za pomocą małego holownika. {{author: BŚ}} <br/><br/><br/> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[File:4_Most_w_Sobieszewiefd.jpg|thumb|Nowy most w Sobieszewie, 2019]] | ||
+ | |||
+ | '''Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski.''' W maju 2016 inwestor, miasto Gdańsk, otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dotację z państwowej rezerwy budżetowej na realizację pierwszego odcinka prac przy budowie mostu stałego (16,6 mln zł, w 2017 przekazano dalsze 10,99 mln, koszt ogólny wyniósł ponad 59 mln zł). Po wcześniejszym opracowaniu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni projektu mostu przez firmę Europrojekt (z siedzibą w Sobieszewie) 21 VIII 2016 został wyłoniony wykonawca inwestycji: polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (Czechy) oraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. 2 IX 2016 podpisano umowę, 17 września, podczas specjalnie zorganizowanego festynu, uroczyście wbito pierwszą łopatę. <br/><br/> | ||
+ | Prace rozpoczęto 16 I 2017 (między innymi umocnienie nabrzeża, palowanie, budowa komór dla podpór mostu). 29 VIII 2017 na miejsce budowy dostarczono pierwsze elementy nowego mostu, wyprodukowane w halach Vistalu (20 stalowo-betonowych belek o długości 25 m i wadze 25 ton każda, montowanych przy użyciu pływającego dźwigu „Conrad Goliath” ze stoczni Marine Projects). Tego samego dnia (29 sierpnia) podczas posiedzenia gdańskiego Komitetu Obchodów 100-lecia Niepodległości prezydent [[ADAMOWICZ PAWEŁ BOGDAN, prezydent Gdańska | Paweł Adamowicz]] zgłosił propozycję nazwania nowego obiektu Mostem 100-lecia Niepodległości. Budowę planowano ukończyć w 2017, otwarcie (po testach) miało się odbyć w pierwszym kwartale 2018. W początkach października 2017 firma Vistal Gdynia (odpowiedzialna za konstrukcje stalowe, w tym zwodzone przęsła mostu) zgłosiła wniosek o upadłość; komornik zajął między innymi elementy potrzebne do dalszej budowy, zwalniając je w listopadzie po orzeczonej przez sąd sanacji w firmie. 5 II 2018 firma Vistal zerwała umowę o budowie, w marcu 2018 przekazując przygotowane przęsła firmie Metrostav. Zamontowano je między 16 a 20 VII 2018. 27 IX 2018 nadano mu nazwę, otwarto 10 XI 2018. <br/><br/> | ||
+ | Nowy most powstał kilkanaście metrów na zachód od poprzedniego, likwidując przebiegającą tamtędy trasę promu linowego. Od strony Sobieszewa (skrzyżowanie ul. Nadwiślańskiej i Turystycznej) powstało nowe rondo wjazdowo-zjazdowe. Most jest zwodzony, pięcioprzęsłowy, ze zwodzoną dwuklapową częścią środkową o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m, ma 173 m długości (ze skrzydłami – 181,50); szerokość jezdni wynosi 7 m, jednostronnego ciągu pieszego 2 m, ścieżki rowerowej 2,4 m; wysokość to 4 m nad poziomem wody bez otwierania; czas otwierania obu przęseł – 150 sekund. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:44, 27 lis 2022
MOST W SOBIESZEWIE, na Martwej Wiśle, w ciągu ulic Sobieszewskiej i Turystycznej, łączy Wyspę Sobieszewską z Wiślinką.
Pontonowy. Pierwszy most pontonowy (jednokierunkowy, nośność 8 ton), wypożyczany od wojska, funkcjonował w latach 1963–1966, od początku maja do połowy września. W 1966 zastąpił go nowy, z demobilu, również sezonowy, z ruchem jednokierunkowym regulowanym światłami. Podczas ustawiania 15 V 1969 częściowo zatonął; zastąpiony kolejnym.
Następny, całoroczny, oddano do użytku 1 V 1975; miał 181 m długości i 8 m szerokości (z czego jezdnia – 6 m, chodnik, znajdujący się po wschodniej stronie mostu – 1 m), dziewięć przęseł (środkowe ruchome), nośność 15 ton. Do budowy wykorzystano część elementów rozebranego mostu przez Wisłę w Kiezmarku (część pozostała została wykorzystana do budowy mostu w Drewnicy). Do 1977 ruchome przęsło otwierały holowniki, następnie silniki elektryczne. Od kwietnia do września 2013 został gruntownie wyremontowany: naprawiono osiem przęseł, podniesiono nośność do 30 ton, wymieniono drewnianą nawierzchnię. W okresie remontu przeprawę umożliwiały dwa promy linowe (wybudowane w 1970 w Stoczni Wisła, 50 ton wyporności, zabierające dziesięć samochodów i 150 osób), bezsilnikowe, poruszane za pomocą małego holownika.
Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski. W maju 2016 inwestor, miasto Gdańsk, otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dotację z państwowej rezerwy budżetowej na realizację pierwszego odcinka prac przy budowie mostu stałego (16,6 mln zł, w 2017 przekazano dalsze 10,99 mln, koszt ogólny wyniósł ponad 59 mln zł). Po wcześniejszym opracowaniu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni projektu mostu przez firmę Europrojekt (z siedzibą w Sobieszewie) 21 VIII 2016 został wyłoniony wykonawca inwestycji: polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (Czechy) oraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. 2 IX 2016 podpisano umowę, 17 września, podczas specjalnie zorganizowanego festynu, uroczyście wbito pierwszą łopatę.
Prace rozpoczęto 16 I 2017 (między innymi umocnienie nabrzeża, palowanie, budowa komór dla podpór mostu). 29 VIII 2017 na miejsce budowy dostarczono pierwsze elementy nowego mostu, wyprodukowane w halach Vistalu (20 stalowo-betonowych belek o długości 25 m i wadze 25 ton każda, montowanych przy użyciu pływającego dźwigu „Conrad Goliath” ze stoczni Marine Projects). Tego samego dnia (29 sierpnia) podczas posiedzenia gdańskiego Komitetu Obchodów 100-lecia Niepodległości prezydent Paweł Adamowicz zgłosił propozycję nazwania nowego obiektu Mostem 100-lecia Niepodległości. Budowę planowano ukończyć w 2017, otwarcie (po testach) miało się odbyć w pierwszym kwartale 2018. W początkach października 2017 firma Vistal Gdynia (odpowiedzialna za konstrukcje stalowe, w tym zwodzone przęsła mostu) zgłosiła wniosek o upadłość; komornik zajął między innymi elementy potrzebne do dalszej budowy, zwalniając je w listopadzie po orzeczonej przez sąd sanacji w firmie. 5 II 2018 firma Vistal zerwała umowę o budowie, w marcu 2018 przekazując przygotowane przęsła firmie Metrostav. Zamontowano je między 16 a 20 VII 2018. 27 IX 2018 nadano mu nazwę, otwarto 10 XI 2018.
Nowy most powstał kilkanaście metrów na zachód od poprzedniego, likwidując przebiegającą tamtędy trasę promu linowego. Od strony Sobieszewa (skrzyżowanie ul. Nadwiślańskiej i Turystycznej) powstało nowe rondo wjazdowo-zjazdowe. Most jest zwodzony, pięcioprzęsłowy, ze zwodzoną dwuklapową częścią środkową o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m, ma 173 m długości (ze skrzydłami – 181,50); szerokość jezdni wynosi 7 m, jednostronnego ciągu pieszego 2 m, ścieżki rowerowej 2,4 m; wysokość to 4 m nad poziomem wody bez otwierania; czas otwierania obu przęseł – 150 sekund.