MOST KROWI
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:1_Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi na tzw. planie sztokholmskim z około 1600, widoczne po dwa pylony (drewniane słupy) z obu stron przed częścią zwodzoną]] | ||
+ | [[File:Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, 1856, na pierwszym planie [[BRAMA KOTWICZNIKÓW| Baszta Kotwiczników]] i ul. Kotwicznikow, akwarela 1857 wedle rysunku [[RANDT AUGUST LOBEGOTT, kupiec, malarz–amator| Augusta Lobegotta Randta]]]] | ||
+ | [[File:3_Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, widok od północy, przed 1905]] | ||
[[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] | [[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] | ||
− | '''MOST KROWI''' ( | + | [[File:5_Most_Krowi.jpg|thumb|Most Krowi, 1930]] |
+ | [[File:2_Most_Krowi.JPG|thumb|Most Krowi od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018]] | ||
+ | [[File:3_Most_Krowi.JPG|thumb|Wejście na Most Krowi od strony ul. Chmielnej, 2018]] | ||
+ | |||
+ | '''MOST KROWI''' (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad [[MOTŁAWA | Motławą]], łączy przez [[BRAMA KROWIA| Bramę Krowią]] ul. [[OGARNA, ulica | Ogarną]] z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 [[RZEŹNIE | rzeźni]], położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych [[SPICHLERZE | Spichlerzach]] i ku Świńskim Łąkom na [[DOLNE MIASTO | Dolnym Mieście]].<br/><br/> | ||
+ | |||
+ | Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.<br/><br/> | ||
+ | |||
+ | W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund).<br/><br/> | ||
+ | |||
+ | Uszkodzony w 1945. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 został przebudowany na most stały. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 12:24, 13 gru 2022
MOST KROWI (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad Motławą, łączy przez Bramę Krowią ul. Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 rzeźni, położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na Dolnym Mieście.
Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.
W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund).
Uszkodzony w 1945. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 został przebudowany na most stały.