MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{paper}}
+
{{web}}
'''MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE''', łączący q Spichlerze z ul. Ułańską, zbudowany w czynie społecznym przez wojsko, oddany do użytku 1 IX 1958, rozebrany podczas budowy nowego stałego mostu żelbetowego i trasy wylotowej przez ul. Ułańską w kierunku Warszawy. Czynny od lipca 1995 roku. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: Most_Nowa_Motława_1958.jpg |thumb| Most Baileya na Nowej Motławie w chwili otwarcia, 1958]]
 +
[[File: Most_na_Nowej_Motławie,_przekazanie,_1958.jpg |thumb| Przekazanie przez Wojsko Polskie władzom Gdańska Mostu  Baileya na Nowej Motławie, 1958]]
 +
[[File:1_Most_na_Nowej_Motławie.jpg|thumb|Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj mija ul. Szopy (u góry) i ul. Kamienna Grobla (o dołu), powyżej [[MOST NA SZOPY| Most na Szopy]] (ruiny) i [[MOST STĄGIEWNY| Most Stągiewny]], początek lat 60. XX wieku]]
 +
[[File:2_Most_na_Nowej_Motławie.jpg|thumb|Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj wjechał na [[SPICHLERZE| Spichlerze]], początek lat 60. XX wieku, od 1975 w miejsce zabudowań powyżej tramwaju w prawo znajduje się [[HOTEL NOVOTEL GDAŃSK CENTRUM| Hotel Novotel Gdańsk Centrum]]]]
 +
[[File:Most_na_Szopy.JPG|thumb| Pozostałości po Moście na Szopy, w tle Most na Nowej Motławie, 2018]]
 +
 
 +
'''MOST NA [[MOTŁAWA | NOWEJ MOTŁAWIE]]''', łączący [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku). <br/><br/>
 +
W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992. {{author: MrGl}} {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 20:24, 20 sie 2024

Most Baileya na Nowej Motławie w chwili otwarcia, 1958
Przekazanie przez Wojsko Polskie władzom Gdańska Mostu Baileya na Nowej Motławie, 1958
Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj mija ul. Szopy (u góry) i ul. Kamienna Grobla (o dołu), powyżej Most na Szopy (ruiny) i Most Stągiewny, początek lat 60. XX wieku
Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj wjechał na Spichlerze, początek lat 60. XX wieku, od 1975 w miejsce zabudowań powyżej tramwaju w prawo znajduje się Hotel Novotel Gdańsk Centrum
Pozostałości po Moście na Szopy, w tle Most na Nowej Motławie, 2018

MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE, łączący Spichlerze z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku).

W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania