BŁASZKOWIAK STANISŁAW, profesor Politechniki Gdańskiej

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''STANISŁAW BŁASZKOWIAK''' (10 XI 1883 Radzew, województwo poznańskie – 9 XI 1975 Gdańsk), naukowiec, specjalista budowy mostów, znawca dziedziny rusztów mostowych, drgań i wyboczeń ustrojów prętowych. W latach 1900–1913 uczył się w szkole ludowej w Bninie i gimnazjum w Śremie, w latach 1913–1916 studiował na Wydziale Inżynierii Technische Hochschule w Berlinie-Charlottenburgu. Po uzyskaniu półdyplomu służył w wojsku niemieckim jako saper, w 1919 (od 10 kwietnia do 16 sierpnia) w Wojsku Polskim, następnie pracował w Towarzystwie Robót Inżynieryjnych, m.in. przy budowie kolei Kokoszki – Gdynia. W latach 1921–1925 studiował w q Technische Hochschule Danzig, podczas studiów działał w q Polskiej Korporacji Akademickiej „Związek Akademików Gdańskich Wisła”. Był także pracownikiem kontraktowym Polskich Kolei Państwowych (PKP) w Gdańsku (1923–1925). W roku 1929, już na pełnym etacie, został kierownikiem Działu Podtorza i Mostów w Wydziale Drogowym q Dyrekcji Kolei w Gdańsku, przeniesiony do Torunia (1929–1938). Kierował tam wzmocnieniem mostu kolejowego (1929). W latach 1938–1939 w Poznaniu, podczas okupacji wysiedlony do Częstochowy, mieszkał następnie w Krakowie, gdzie pracował na kolei. W styczniu–lutym 1945 pracował w PKP w Krakowie, następnie w Poznaniu, w Dziale Mostów Dyrekcji Kolei, w latach 1945–1946 był także nauczycielem w Liceum Drogowym i w Szkole Inżynierskiej w Poznaniu. Od 1 X 1946 roku profesor kontraktowy w Katedrze Budowy Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej q Politechniki Gdańskiej. Od roku 1947 doktor, od 1949 profesor tytularny, od 1960 profesor zwyczajny. Od 1952 był kierownikiem Katedry Mostów Stalowych. Od 1964 na emeryturze. Podstawowym kierunkiem jego pracy naukowej były studia nad metodami iteracyjnymi. Autor m.in. pracy ''Metoda Crossa. 82 przykłady'' (1948; wyd. poszerzone przy współpracy Zbigniewa Kączkowskiego, 1959), wydanej w języku niemieckim rozprawy poświęconej uwzględnieniu pełzania w ustrojach zespolonych. W katedrze, którą kierował, zorganizował laboratorium elastoplastyczne i przewoźne laboratorium do badań w terenie, zdobyte doświadczenia wykorzystywano w badaniach pochylni i kadłubów statków. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: Stanisław_Błaszkowiak.jpg |thumb| Stanisław Błaszkowiak]]
 +
'''STANISŁAW BŁASZKOWIAK''' (10 XI 1893 Radzewo, województwo poznańskie – 9 XI 1975 Gdańsk), specjalista budowy mostów, profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG). Syn cieśli Franciszka i poślubionej w 1892 w Śnieciskach (powiat Środa Wielkopolska) Józefy z domu Nawrot. Brat technika budowlanego Józefa, cieśli Stefana, kamieniarza Ignacego, stolarza Alojzego, Marii po mężu Duszczak i nauczycielki Martyny po mężu Pietraszewską.<br/><br/>
 +
W latach 1900–1903 uczył się w szkole ludowej w Bninie, w 1903–1913 w gimnazjum w Śremie, w 1913–1916 studiował na Wydziale Inżynierii Technische Hochschule w Berlinie-Charlottenburgu. Po uzyskaniu półdyplomu służył w wojsku niemieckim jako saper, w 1919 (od 10 kwietnia do 16 sierpnia) w Wojsku Polskim, następnie pracował w Towarzystwie Robót Inżynieryjnych, między innymi przy budowie kolei Kokoszki–Gdynia oraz Strzałów–Kutno. W latach 1921–1925 studiował w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]], podczas studiów działał w [[POLSKA KORPORACJA AKADEMICKA „ZWIĄZEK AKADEMIKÓW GDAŃSKICH WISŁA” | Polskiej Korporacji Akademickiej „Związek Akademików Gdańskich Wisła”]]. Był także pracownikiem kontraktowym Polskich Kolei Państwowych (PKP) w Gdańsku (1923–1925). <br/><br/>
 +
W 1929, już na pełnym etacie, został kierownikiem Działu Podtorza i Mostów w Wydziale Drogowym [[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcji Kolei]] w Gdańsku, przeniesiony do Torunia (1929–1938). Kierował tam wzmocnieniem mostu kolejowego (1929). W latach 1938–1939 w Poznaniu, podczas okupacji wysiedlony do Częstochowy, pracował jako księgowy w fabryce pończoch „Ziegler i Silberger”, mieszkał następnie w Krakowie, gdzie od 27 XII 1940 do 1 X 1944 pracował na kolei (Generaldirektion der Ostbahn (Dyrekcja Generalna Kolei Wschodniej)), przygotowując jednocześnie pracę doktorską.<br/><br/>
 +
Od 25 I 1945 pracował w PKP w Krakowie, następnie od 15 II 1945 w Poznaniu, w Dziale Mostów Dyrekcji Kolei. Od 1 IV 1945 był także nauczycielem w poznańskim Liceum Drogowym i od 15 IV 1946 do 30 IX 1946 w Szkole Inżynierskiej. Od 1 X 1946 w Gdańsku profesor kontraktowy w Katedrze Budowy Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej PG, jednocześnie od 1 V 1947 do 31 VIII 1949 pracował w Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Gdańsku. Od 1947 doktor na podstawie pracy ''Przyczynki do metody Crossa'', od 1949 profesor tytularny, od 1960 profesor zwyczajny. Od grudnia 1952, po podziale Katedry Teorii i Budowy Mostów, był kierownikiem Katedry Mostów Stalowych. Od 1964 na emeryturze. <br/><br/>
 +
Specjalista budowy mostów, znawca dziedziny rusztów mostowych, drgań i wyboczeń ustrojów prętowych. Autor m.in. pracy ''Metoda Crossa. 82 przykłady'' (1948; wyd. poszerzone przy współpracy Zbigniewa Kączkowskiego, 1959, wznowienia 1961 i 1963), wydanej w języku niemieckim rozprawy poświęconej uwzględnieniu pełzania w ustrojach zespolonych (''Bestimmung der Größtdurchbiegung eines parallelgurtigen Vierendeelträgers'', 1956). W katedrze, którą kierował, zorganizował laboratorium elastoplastyczne i przewoźne laboratorium do badań w terenie, zdobyte doświadczenia wykorzystywano w badaniach pochylni i kadłubów statków. <br/><br/>
 +
Od 1951 członek zwyczajny Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Odznaczony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1936) i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1957). Uhonorowany m.in. Nagrodą im. Feliksa Jasińskiego Polskiej Akademii Nauk za prace dotyczące metod kolejnych przybliżeń (1961). <br/><br/>
 +
Żonaty był z Heleną z domu Pellowską (ur. 16 V 1899). Pochowany w grobie rodzinnym na cmentarzu w Kórniku. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
'''Bibliografia''': <br/>
 +
''Pionierzy Politechniki Gdańskiej'', red. Zygmunt Paszota, Janusz Rachoń, Edmund Wittbrodt, Gdańsk 2005, s. 91.

Aktualna wersja na dzień 18:48, 2 lip 2024

Stanisław Błaszkowiak

STANISŁAW BŁASZKOWIAK (10 XI 1893 Radzewo, województwo poznańskie – 9 XI 1975 Gdańsk), specjalista budowy mostów, profesor Politechniki Gdańskiej (PG). Syn cieśli Franciszka i poślubionej w 1892 w Śnieciskach (powiat Środa Wielkopolska) Józefy z domu Nawrot. Brat technika budowlanego Józefa, cieśli Stefana, kamieniarza Ignacego, stolarza Alojzego, Marii po mężu Duszczak i nauczycielki Martyny po mężu Pietraszewską.

W latach 1900–1903 uczył się w szkole ludowej w Bninie, w 1903–1913 w gimnazjum w Śremie, w 1913–1916 studiował na Wydziale Inżynierii Technische Hochschule w Berlinie-Charlottenburgu. Po uzyskaniu półdyplomu służył w wojsku niemieckim jako saper, w 1919 (od 10 kwietnia do 16 sierpnia) w Wojsku Polskim, następnie pracował w Towarzystwie Robót Inżynieryjnych, między innymi przy budowie kolei Kokoszki–Gdynia oraz Strzałów–Kutno. W latach 1921–1925 studiował w Technische Hochschule Danzig, podczas studiów działał w Polskiej Korporacji Akademickiej „Związek Akademików Gdańskich Wisła”. Był także pracownikiem kontraktowym Polskich Kolei Państwowych (PKP) w Gdańsku (1923–1925).

W 1929, już na pełnym etacie, został kierownikiem Działu Podtorza i Mostów w Wydziale Drogowym Dyrekcji Kolei w Gdańsku, przeniesiony do Torunia (1929–1938). Kierował tam wzmocnieniem mostu kolejowego (1929). W latach 1938–1939 w Poznaniu, podczas okupacji wysiedlony do Częstochowy, pracował jako księgowy w fabryce pończoch „Ziegler i Silberger”, mieszkał następnie w Krakowie, gdzie od 27 XII 1940 do 1 X 1944 pracował na kolei (Generaldirektion der Ostbahn (Dyrekcja Generalna Kolei Wschodniej)), przygotowując jednocześnie pracę doktorską.

Od 25 I 1945 pracował w PKP w Krakowie, następnie od 15 II 1945 w Poznaniu, w Dziale Mostów Dyrekcji Kolei. Od 1 IV 1945 był także nauczycielem w poznańskim Liceum Drogowym i od 15 IV 1946 do 30 IX 1946 w Szkole Inżynierskiej. Od 1 X 1946 w Gdańsku profesor kontraktowy w Katedrze Budowy Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej PG, jednocześnie od 1 V 1947 do 31 VIII 1949 pracował w Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Gdańsku. Od 1947 doktor na podstawie pracy Przyczynki do metody Crossa, od 1949 profesor tytularny, od 1960 profesor zwyczajny. Od grudnia 1952, po podziale Katedry Teorii i Budowy Mostów, był kierownikiem Katedry Mostów Stalowych. Od 1964 na emeryturze.

Specjalista budowy mostów, znawca dziedziny rusztów mostowych, drgań i wyboczeń ustrojów prętowych. Autor m.in. pracy Metoda Crossa. 82 przykłady (1948; wyd. poszerzone przy współpracy Zbigniewa Kączkowskiego, 1959, wznowienia 1961 i 1963), wydanej w języku niemieckim rozprawy poświęconej uwzględnieniu pełzania w ustrojach zespolonych (Bestimmung der Größtdurchbiegung eines parallelgurtigen Vierendeelträgers, 1956). W katedrze, którą kierował, zorganizował laboratorium elastoplastyczne i przewoźne laboratorium do badań w terenie, zdobyte doświadczenia wykorzystywano w badaniach pochylni i kadłubów statków.

Od 1951 członek zwyczajny Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Odznaczony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1936) i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1957). Uhonorowany m.in. Nagrodą im. Feliksa Jasińskiego Polskiej Akademii Nauk za prace dotyczące metod kolejnych przybliżeń (1961).

Żonaty był z Heleną z domu Pellowską (ur. 16 V 1899). Pochowany w grobie rodzinnym na cmentarzu w Kórniku. RED







Bibliografia:
Pionierzy Politechniki Gdańskiej, red. Zygmunt Paszota, Janusz Rachoń, Edmund Wittbrodt, Gdańsk 2005, s. 91.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania