TRAMWAJ WODNY
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''TRAMWAJ WODNY'''. Początkowo, w 2006 | + | [[File:1_Tramwaj_wodny.jpg|thumb|Trasa linii F 5 i F 6 w 2018 roku]] |
+ | [[File:2_Tramwaj_wodny.png|thumb|Przystanek tramwaju wodnego przy ul. Żabi Kruk, 2018]] | ||
+ | [[File:Tramwaj_wodny.jpg|thumb|Tramwaj wodny przy przystanku Targ Rybny, 2018]] | ||
+ | |||
+ | '''TRAMWAJ WODNY'''. Początkowo, w 2006, połączenie uruchomione przez [[ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W GDAŃSKU | Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku]] (ZTM) między Gdańskiem, Sopotem i Helem, finansowane przez samorządy tych miast i Marszałka Województwa Pomorskiego, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Funkcjonowało od końca kwietnia – początków maja w weekendy, od 15 czerwca do 31 sierpnia codziennie. Obsługiwało linie; F1: Gdańsk–Hel–Gdańsk (przystanki: Gdańsk nad Motławą przy [[TARG RYBNY | Targu Rybnym]], Hel Port Nabrzeże Zachodnie), F2: Sopot–Hel–Sopot (przystanki: Sopot molo, Hel Nabrzeże Zachodnie), F3: Gdańsk–Sopot–Gdańsk, F4: Gdańsk–[[SOBIESZEWO | Sobieszewo]]–Gdańsk (przystanki: Targ Rybny, Sobieszewo przy hotelu Renusz). Obsługiwane były przez statki [[ŻEGLUGA GDAŃSKA | Żeglugi Gdańskiej]] (każdy o zdolności przewozowej 140 pasażerów i 10 rowerów): na linii F1 „Smiltyne”, na linii F2 „Ewa”, na linii F3 „Marina”, na linii F4 „Elżbieta”. Z powodu dużego obciążenia do obsługi linii F1 skierowano dodatkowo dwukadłubowy „Opal” (jednorazowo 450 osób i 50 rowerów). Linia F3 funkcjonowała do 2008, linie F1, F2 i F4 do 2012 roku. W 2008 ZTM w Plebiscycie Nagród Niezależnych został wyróżniony nagrodą „Skrzydła Trójmiasta 2008” za realizację połączeń drogą wodną do Helu. <br/><br/> | ||
+ | Od 5 VI 2012 funkcjonowały – na zasadzie atrakcji turystycznej – linie śródlądowe; F5: Żabi Kruk – [[WESTERPLATTE | Westerplatte]] (przystanki: ul. Żabi Kruk, [[MOST ZIELONY | Most Zielony]], Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Nabrzeże Barkowe, [[WISŁOUJŚCIE | Twierdza Wisłoujście]], Westerplatte, [[NOWY PORT | Nowy Port]] Latarnia Morska; łącznie 25,6 km), F6: Targ Rybny – [[NARODOWE CENTRUM ŻEGLARSTWA AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU | Narodowe Centrum Żeglarstwa]] (przystanki: Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, ul. Tamka, [[STOGI | Stogi]], [[GÓRKI ZACHODNIE | Górki Zachodnie]], Narodowe Centrum Żeglarstwa; łącznie 28,5 km). Przetarg na 3-letnią obsługę tras śródlądowych wygrała Żegluga Gdańska, która zakupiła w Sankt Petersburgu dwa specjalne statki „Sonica” i „Sonica I” (o zdolności przewozowej 40 osób i 5 rowerów), o wysokości 1,3 m, mogące pływać pod mostami. Na obu liniach dziennie odbywały się (tam i z powrotem) trzy kursy. Linie działały w sezonie do 30 września. W 2020, z uwagi na epidemię Covid-19, działalność zawieszono i nie wznowiono. Z pozostawionej infrastruktury (np. przystanki) korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy, świadczący komercyjne przewozy pasażerskie. {{author: APŁ}}<br/><br/> | ||
+ | {| class="tableGda" | ||
+ | |- | ||
+ | |+ Tramwaj wodny – liczba pasażerów | ||
+ | |- | ||
+ | ! Rok | ||
+ | ! Liczba pasażerów | ||
+ | |- | ||
+ | | 2006 | ||
+ | | 189 068 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2007 | ||
+ | | 231 400 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2008 | ||
+ | | 208 703 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2009 | ||
+ | | 195 000 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2010 | ||
+ | | 178 900 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2012 | ||
+ | | 11 375 i 270 rowerów | ||
+ | |- | ||
+ | | 2013 | ||
+ | | 25 794 i 488 rowerów | ||
+ | |- | ||
+ | | 2014 | ||
+ | | 31 801 i 587 rowerów | ||
+ | |- | ||
+ | | 2015 | ||
+ | | 43 885 i 921 rowerów | ||
+ | |- | ||
+ | | 2016 | ||
+ | | 47 240 i 1 225 rowerów | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | | 2017 | ||
+ | | 48 367 i 1 477 rowerów | ||
+ | |- | ||
+ | | 2018 | ||
+ | | 65 627 i 2 451 rowerów | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: APŁ}} | ||
+ | |} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 16:21, 10 maj 2024
TRAMWAJ WODNY. Początkowo, w 2006, połączenie uruchomione przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM) między Gdańskiem, Sopotem i Helem, finansowane przez samorządy tych miast i Marszałka Województwa Pomorskiego, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Funkcjonowało od końca kwietnia – początków maja w weekendy, od 15 czerwca do 31 sierpnia codziennie. Obsługiwało linie; F1: Gdańsk–Hel–Gdańsk (przystanki: Gdańsk nad Motławą przy Targu Rybnym, Hel Port Nabrzeże Zachodnie), F2: Sopot–Hel–Sopot (przystanki: Sopot molo, Hel Nabrzeże Zachodnie), F3: Gdańsk–Sopot–Gdańsk, F4: Gdańsk– Sobieszewo–Gdańsk (przystanki: Targ Rybny, Sobieszewo przy hotelu Renusz). Obsługiwane były przez statki Żeglugi Gdańskiej (każdy o zdolności przewozowej 140 pasażerów i 10 rowerów): na linii F1 „Smiltyne”, na linii F2 „Ewa”, na linii F3 „Marina”, na linii F4 „Elżbieta”. Z powodu dużego obciążenia do obsługi linii F1 skierowano dodatkowo dwukadłubowy „Opal” (jednorazowo 450 osób i 50 rowerów). Linia F3 funkcjonowała do 2008, linie F1, F2 i F4 do 2012 roku. W 2008 ZTM w Plebiscycie Nagród Niezależnych został wyróżniony nagrodą „Skrzydła Trójmiasta 2008” za realizację połączeń drogą wodną do Helu.
Od 5 VI 2012 funkcjonowały – na zasadzie atrakcji turystycznej – linie śródlądowe; F5: Żabi Kruk – Westerplatte (przystanki: ul. Żabi Kruk, Most Zielony, Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Nabrzeże Barkowe, Twierdza Wisłoujście, Westerplatte, Nowy Port Latarnia Morska; łącznie 25,6 km), F6: Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa (przystanki: Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, ul. Tamka, Stogi, Górki Zachodnie, Narodowe Centrum Żeglarstwa; łącznie 28,5 km). Przetarg na 3-letnią obsługę tras śródlądowych wygrała Żegluga Gdańska, która zakupiła w Sankt Petersburgu dwa specjalne statki „Sonica” i „Sonica I” (o zdolności przewozowej 40 osób i 5 rowerów), o wysokości 1,3 m, mogące pływać pod mostami. Na obu liniach dziennie odbywały się (tam i z powrotem) trzy kursy. Linie działały w sezonie do 30 września. W 2020, z uwagi na epidemię Covid-19, działalność zawieszono i nie wznowiono. Z pozostawionej infrastruktury (np. przystanki) korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy, świadczący komercyjne przewozy pasażerskie.
Rok | Liczba pasażerów |
---|---|
2006 | 189 068 |
2007 | 231 400 |
2008 | 208 703 |
2009 | 195 000 |
2010 | 178 900 |
2012 | 11 375 i 270 rowerów |
2013 | 25 794 i 488 rowerów |
2014 | 31 801 i 587 rowerów |
2015 | 43 885 i 921 rowerów |
2016 | 47 240 i 1 225 rowerów |
2017 | 48 367 i 1 477 rowerów |
2018 | 65 627 i 2 451 rowerów |