KNUTH ROBERT, artysta multimedialny, saksofonista
(Utworzył nową stronę „{{web}} Category: Hasła do napisania”) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[ | + | '''ROBERT KNUTH''' (ur. 9 II 1952 Bydgoszcz), artysta multimedialny, saksofonista, inicjator wielu międzynarodowych projektów artystycznych. W 1971 absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy, w 1977 gdańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP; [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU| Akademia Sztuk Pięknych]]). W latach 1978–1979 przebywał w USA na stypendium artystycznym Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, gdzie wystawiał indywidualnie między innymi w Galerii Fundacji Kościuszkowskiej, Axis in Soho Galery (obie wystawy w 1978) oraz w Galerii Uniwersytetu Nowojorskiego (1979). Podczas pobytu w USA brał też udział w wystawach zbiorowych, na przykład na Uniwersytecie w Baltimore (1978), w galeriach w New Jersey, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Doylestown w Pensylwanii (1979 i 1980). W 1983 wyjechał do Düsseldorfu w Niemczech, gdzie założył grupę muzyczną Paul Pozozza Museum (1983).<BR/><BR/> |
+ | W 1993 powrócił do Gdańska i w PWSSP poprowadził tzw. Pracownię Gościnną z udziałem zaprzyjaźnionych artystów z Niemiec: Haralda Naegelego, Hilmara Boehlego, Vollrada Kutschera, Rudigera Wicha. W latach 1994–1996 prowadził w Gdańsku przy ul. Piwnej 66/67 Multimedialną Galerię Delikatesy Avantgarde, uznaną przez tygodnik „Polityka” za jedną z najciekawszych galerii 1994 w Polsce. Projekt Delikatesy Avantgarde zakładał zbliżenie artystów o skrajnych poglądach, uprawiających różne dziedziny sztuki: malarstwo, video art, instalacje, obiekty, literaturę, muzykę.<br/><br/> | ||
+ | Od 2004 doktor (na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu). Od 2008 mieszka i pracuje w Lipsku i w Szczecinie: od 2010 adiunkt w szczecińskiej Akademii Sztuki i kierownik Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej i Muzyki Eksperymentalnej, od 2012 profesor Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów. <br/><Br/> | ||
+ | W 2005 założył – wraz z grupą studentów Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej – Galerię Scena w Koszalinie (2005–2008). Autor projektu ''Skann – Bałtycki Teatr Dramatyczny'' (2003), muzycznych performance’ów i happeningów (''Guenther Grass Versoehnungs Gurken'', 2006; ''Stillleben'' 2007), filmów (''Totrumejk'', 2006). Od 2006 twórca fotograficznych obrazów łączonych z techniką szablonu (cykl ''Ion'') i cyklu pokazów ''Raj na ziemi, Judas'' (2007). W 2009 na festiwalu Audio Art w Gdyni zaprezentował projekt Groch i jabłka oraz wystąpił z grupą muzyczną Santa Rakieta. Brał udział między innymi w projektach muzycznych Diffusion Ensemble oraz Knuth, Mazzoll i Arythmic Memory (1995), był współautorem Radiowych Eksperymentalnych Form (REF) dla Radiostacji i Radia Jazz (2000), wykonawcą muzyki (perkusjonalia, smyczek, głos, sample) do szkolnej etiudy filmowej Ostatni dzień na słońcu (2001), współtwórcą zespołów muzycznych: Stream Gustlof Trio (2003), Mary Lolo (2007), Santa Rakieta (Knuth/Flavio/Kwiatkowski) (2009). Od 2013 realizuje muzyczny performance Hejnał Mariacki na dworcach Berlina, Hamburga, Wiednia i Monachium.<br/><br/> | ||
+ | Jego prace znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum w Wilanowie, Muzeum w Koszalinie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Zachęcie Sztuki w Szczecinie, Kościuszko Foundation, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku. {{author: OK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 16:58, 2 paź 2022
ROBERT KNUTH (ur. 9 II 1952 Bydgoszcz), artysta multimedialny, saksofonista, inicjator wielu międzynarodowych projektów artystycznych. W 1971 absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy, w 1977 gdańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP; Akademia Sztuk Pięknych). W latach 1978–1979 przebywał w USA na stypendium artystycznym Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, gdzie wystawiał indywidualnie między innymi w Galerii Fundacji Kościuszkowskiej, Axis in Soho Galery (obie wystawy w 1978) oraz w Galerii Uniwersytetu Nowojorskiego (1979). Podczas pobytu w USA brał też udział w wystawach zbiorowych, na przykład na Uniwersytecie w Baltimore (1978), w galeriach w New Jersey, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Doylestown w Pensylwanii (1979 i 1980). W 1983 wyjechał do Düsseldorfu w Niemczech, gdzie założył grupę muzyczną Paul Pozozza Museum (1983).
W 1993 powrócił do Gdańska i w PWSSP poprowadził tzw. Pracownię Gościnną z udziałem zaprzyjaźnionych artystów z Niemiec: Haralda Naegelego, Hilmara Boehlego, Vollrada Kutschera, Rudigera Wicha. W latach 1994–1996 prowadził w Gdańsku przy ul. Piwnej 66/67 Multimedialną Galerię Delikatesy Avantgarde, uznaną przez tygodnik „Polityka” za jedną z najciekawszych galerii 1994 w Polsce. Projekt Delikatesy Avantgarde zakładał zbliżenie artystów o skrajnych poglądach, uprawiających różne dziedziny sztuki: malarstwo, video art, instalacje, obiekty, literaturę, muzykę.
Od 2004 doktor (na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu). Od 2008 mieszka i pracuje w Lipsku i w Szczecinie: od 2010 adiunkt w szczecińskiej Akademii Sztuki i kierownik Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej i Muzyki Eksperymentalnej, od 2012 profesor Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów.
W 2005 założył – wraz z grupą studentów Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej – Galerię Scena w Koszalinie (2005–2008). Autor projektu Skann – Bałtycki Teatr Dramatyczny (2003), muzycznych performance’ów i happeningów (Guenther Grass Versoehnungs Gurken, 2006; Stillleben 2007), filmów (Totrumejk, 2006). Od 2006 twórca fotograficznych obrazów łączonych z techniką szablonu (cykl Ion) i cyklu pokazów Raj na ziemi, Judas (2007). W 2009 na festiwalu Audio Art w Gdyni zaprezentował projekt Groch i jabłka oraz wystąpił z grupą muzyczną Santa Rakieta. Brał udział między innymi w projektach muzycznych Diffusion Ensemble oraz Knuth, Mazzoll i Arythmic Memory (1995), był współautorem Radiowych Eksperymentalnych Form (REF) dla Radiostacji i Radia Jazz (2000), wykonawcą muzyki (perkusjonalia, smyczek, głos, sample) do szkolnej etiudy filmowej Ostatni dzień na słońcu (2001), współtwórcą zespołów muzycznych: Stream Gustlof Trio (2003), Mary Lolo (2007), Santa Rakieta (Knuth/Flavio/Kwiatkowski) (2009). Od 2013 realizuje muzyczny performance Hejnał Mariacki na dworcach Berlina, Hamburga, Wiednia i Monachium.
Jego prace znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum w Wilanowie, Muzeum w Koszalinie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Zachęcie Sztuki w Szczecinie, Kościuszko Foundation, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku.