GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926)

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} „GEDANIA” (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po 1 śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany 1926 w The Intern...”)
 
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
„GEDANIA” (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po 1 śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany 1926 w The International Shipbuilding & Engineering, Co, Ltd (Danziger Werke, q Stocznia Królewska) na zamówienie rządu pol. dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gd. (q Dyrekcja Kolei);291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; dł. 51,7 m, szer. 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim (q Przeróbka) a wyspą q Ostrów (q Kanał Kaszubski). W 1939 przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, 1945 zatopiony. Podniesiony, w 1949 wyremontowany w Stoczni Gd., przekazany PKP, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „G”. do zamknięcia przeprawy. [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: Gedania_-_prom_kolejowy.jpg|thumb|Prom „Gedanja” w służbie Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku]]
 +
[[File: Gedania_-_prom.jpg |thumb| Prom kolejowy „Gedanja”]]
 +
'''„GEDANIA”''' (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. (Danziger Werft, [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Królewska]]) na zamówienie rządu polskiego dla [[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku]]; 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ([[PRZERÓBKA | Przeróbka]]) a wyspą [[OSTRÓW | Ostrów]] ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany Polskim Kolejom Państwowym, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 16:40, 24 mar 2021

Prom „Gedanja” w służbie Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku
Prom kolejowy „Gedanja”

„GEDANIA” (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. (Danziger Werft, Stocznia Królewska) na zamówienie rządu polskiego dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku; 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ( Przeróbka) a wyspą Ostrów ( Kanał Kaszubski). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany Polskim Kolejom Państwowym, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania