WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[File: Budowa_połączenia_węzłów.jpg |thumb| Węzeł im. Unii Europejskiej i budowa odcinka al. Armii Krajowej, łączącego go z Węzłem im. [[GRODDECK KARL, burmistrz Gdańska | Karla Groddecka]]]] | + | [[File: Budowa_połączenia_węzłów.jpg |thumb| Węzeł im. Unii Europejskiej i budowa odcinka al. Armii Krajowej, łączącego go z Węzłem im. [[GRODDECK KARL, burmistrz Gdańska | Karla Groddecka]], z lewej budynek (biały) [[CENTROMOR | Centromoru]], w centrum były [[BUDYNEK PREZYDIUM POLICJI | budynek Prezydium Policji przy ul. Okopowej]]]] |
[[File:Estakada_Podwale.jpg|thumb|Węzeł Leningradzki, widok skrzyżowania ul. Okopowej i al. Leningradzkiej (ul. Podwale Przedmiejskie), 1981]] | [[File:Estakada_Podwale.jpg|thumb|Węzeł Leningradzki, widok skrzyżowania ul. Okopowej i al. Leningradzkiej (ul. Podwale Przedmiejskie), 1981]] | ||
[[File:WĘZEŁ_DROGOWY_IM._UNII_EUROPEJSKIEJ.jpg|thumb|Estakada na węźle drogowym im. Unii Europejskiej, widok z Forum Gdańsk, 2018]] | [[File:WĘZEŁ_DROGOWY_IM._UNII_EUROPEJSKIEJ.jpg|thumb|Estakada na węźle drogowym im. Unii Europejskiej, widok z Forum Gdańsk, 2018]] |
Aktualna wersja na dzień 10:39, 19 maj 2024
WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ, trzypoziomowy, na skrzyżowaniu ulic Podwale Przedmiejskie (w chwili budowy: al. Leningradzka), Okopowej i al. Armii Krajowej (w chwili budowy nie istniała). Początkowo nazywany węzłem Leningradzkim, od 1990 węzłem Okopowa, pod obecną nazwą od 30 IX 2004 (z inicjatywą nadania tej nazwy wystąpili zasiadający w Radzie Miasta Gdańska radni Sojuszu Lewicy Demokratycznej). Jeden z elementów tzw. trasy W-Z (biegnącej od Podwala Przedmiejskiego do Obwodnicy Zachodniej). Powstał głównie z myślą o ułatwieniu wyjazdu z ul. Wały Jagiellońskie na ul. Podwale Przedmiejskie i dalej do ul. Elbląskiej oraz drogi S7 w kierunku Warszawy.
Przedsięwzięcie, rozpoczęte w 1971, zostało podzielone na trzy etapy: budowę zachodniej nitki tunelu samochodowego (Śródmieście–Orunia), następnie jego wschodniej nitki (Orunia–Śródmieście) oraz estakady nad nimi wraz z tunelem dla pieszych pod ul. Podwale Przedmiejskie. Tunel zachodni i jezdnię nad nim oddano do użytku w czerwcu 1973, tunel wschodni z podobną jezdnią – 22 VI 1974. Naziemną jezdnię we wschodnim ciągu ul. Okopowej, pozwalającą na skręt w prawo w Podwale Przedmiejskie i biegnącą dalej pod estakadą, oddano 30 IX 1975. Budowa węzła została zintegrowana z przebudową Podwala Przedmiejskiego, wykonano wówczas m.in. tunel dla pieszych w ciągu ulic Żabi Kruk i Słodowników. Generalnym wykonawcą było Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.
Uroczyste otwarcie estakady i zakończenie całości prac nastąpiło 15 X 1975. Węzeł szybko stał się przedmiotem żartów jako jedno z niewielu na świecie trójpoziomowych skrzyżowań, które nie ma ani jednego bezkolizyjnego przejazdu. Po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą (2016) pojawiły się głosy o konieczności uspokojenia ruchu samochodowego na Podwalu Przedmiejskim m.in. przez wyburzenie estakady oraz zasypanie tunelu dla pieszych (i wszystkich w ciągu tej ulicy). Wiosną 2019 wymieniono na estakadzie barierki i balustrady, zwężono ruch z dwóch do jednego pasa.