HINTZ EWALD, organista, tenorzysta, kompozytor

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 2: Linia 2:
 
'''EWALD HINTZ''' (Enewald, Ewaldt, Hintze, Hinsch) (ochrzczony 24 IV 1613 Gdańsk – pochowany 25 VII 1668 Gdańsk), organista, tenorzysta i kompozytor, syn gdańskiego skrzypka Martina. Uczeń wiedeńskiego nadwornego organisty Johanna Jakoba Frobergera (18 V 1616 Stuttgart – 7 V 1667 Héricourt (Burgundia)), uważanego za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki na instrumenty klawiszowe przed Janem Sebastianem Bachem.<br/><br/>
 
'''EWALD HINTZ''' (Enewald, Ewaldt, Hintze, Hinsch) (ochrzczony 24 IV 1613 Gdańsk – pochowany 25 VII 1668 Gdańsk), organista, tenorzysta i kompozytor, syn gdańskiego skrzypka Martina. Uczeń wiedeńskiego nadwornego organisty Johanna Jakoba Frobergera (18 V 1616 Stuttgart – 7 V 1667 Héricourt (Burgundia)), uważanego za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki na instrumenty klawiszowe przed Janem Sebastianem Bachem.<br/><br/>
 
W latach 1643–1654 organista [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]], w latach 1653–1664 organista kościoła na zamku królewskim w Kopenhadze (Christiansborg Slotskirke), w 1666  organista gdańskiego [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]]. <br/><br/>
 
W latach 1643–1654 organista [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]], w latach 1653–1664 organista kościoła na zamku królewskim w Kopenhadze (Christiansborg Slotskirke), w 1666  organista gdańskiego [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]]. <br/><br/>
Był jednym z twórców fantazji chorałowych opartych na chorale protestanckim typowym dla XVII-wiecznych Niemiec, z wykorzystaniem maniery echa i wielkich możliwości organów północno-niemieckich. Jedynym znanym jego utworem jest zachowana w tabulaturze pelplińskiej fantazja chorałowa ''Allein zu dir Herr Jesu Christ'', nagrana przez Jerzego Erdmana i [[PERUCKI ROMAN, prorektor Akademii Muzycznej | Romana Peruckiego]]. {{author: MaBa}} {{author: JANSZ}}  [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
+
Był jednym z twórców fantazji chorałowych opartych na chorale protestanckim typowym dla XVII-wiecznych Niemiec, z wykorzystaniem maniery echa i wielkich możliwości organów północno-niemieckich. Jedynym znanym jego utworem jest zachowana w tabulaturze pelplińskiej fantazja chorałowa ''Allein zu dir Herr Jesu Christ'', nagrana przez Jerzego Erdmana i [[PERUCKI ROMAN, prorektor Akademii Muzycznej | Romana Peruckiego]]. {{author: MaBa}}  [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
  
  

Aktualna wersja na dzień 18:12, 4 gru 2023

EWALD HINTZ (Enewald, Ewaldt, Hintze, Hinsch) (ochrzczony 24 IV 1613 Gdańsk – pochowany 25 VII 1668 Gdańsk), organista, tenorzysta i kompozytor, syn gdańskiego skrzypka Martina. Uczeń wiedeńskiego nadwornego organisty Johanna Jakoba Frobergera (18 V 1616 Stuttgart – 7 V 1667 Héricourt (Burgundia)), uważanego za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki na instrumenty klawiszowe przed Janem Sebastianem Bachem.

W latach 1643–1654 organista kościoła św. Jana, w latach 1653–1664 organista kościoła na zamku królewskim w Kopenhadze (Christiansborg Slotskirke), w 1666 organista gdańskiego kościoła Najświętszej Marii Panny.

Był jednym z twórców fantazji chorałowych opartych na chorale protestanckim typowym dla XVII-wiecznych Niemiec, z wykorzystaniem maniery echa i wielkich możliwości organów północno-niemieckich. Jedynym znanym jego utworem jest zachowana w tabulaturze pelplińskiej fantazja chorałowa Allein zu dir Herr Jesu Christ, nagrana przez Jerzego Erdmana i Romana Peruckiego. MaBa








Bibliografia:
Archiwum Państwowe Gdańsk, 300,43/41, Bl. 216v–217v (ojciec).
Döring Gottfried, Zur Geschichte der Musik in Preußen. Ein historisch-kritischer Versuch, Elbing 1852, s. 74.
Nørfelt Henrik Fibiger, Organistbogen, Dansk Organist og Kantor Samfund, wyd. 8, 1997, s. 263.
Popinigis Danuta, Im Zusammenhang mit dem Rektor – Musik von Thomas Strutius für das Danziger Gymnasium, w: Universität und Musik im Ostseeraum, Greifswalder Beiträge zur Musikwissenschaft 17, 2009, s. 50.
Rauschning Hermann, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig. Von den Anfängen bis zur Auflösung der Kirchenkapellen, Danzig 1931, s. 220.
Wrona Mariusz, Zarys historii budownictwa organowego i twórczości organowej w Polsce; www.culture.pl.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania