MANSKIRSCH FRANZ JOSEPH, artysta plastyk
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Franz_Joseph_Manskirsch.jpg|thumb| Franz Joseph Manskirsch i Heinrich Joseph Schütz, ''Widok ogrodu w Kew'' (Anglia), 1813]] | [[File:Franz_Joseph_Manskirsch.jpg|thumb| Franz Joseph Manskirsch i Heinrich Joseph Schütz, ''Widok ogrodu w Kew'' (Anglia), 1813]] | ||
− | '''FRANZ JOSEPH MANSKIRSCH''' (6 X 1768 Ehrenbreitstein, Nadrenia – 16 III 1830 Gdańsk), artysta plastyk. Pochodził z rodziny artystów, był wnukiem malarza Jakoba ( | + | '''FRANZ JOSEPH MANSKIRSCH''' (6 X 1768 Ehrenbreitstein, Nadrenia – 16 III 1830 Gdańsk), artysta plastyk. Pochodził z rodziny artystów, był wnukiem malarza Jakoba (1710–1766), synem malarza krajobrazów Reinharda Bernharda Gottfrieda (1736 Bonn – 19 III 1817 Köln (Kolonia)), którego obraz ''Eichenwald mit ländlicher Durchsicht'' (''Dąbrowa z wiejskim widokiem'') pokazano na gdańskiej [[WYSTAWY DZIEŁ SZTUKI W GDAŃSKU W XIX I POCZĄTKACH XX WIEKU | wystawie dzieł sztuki w 1821]], a pod zmienionym tytułem ''Waldige Landschaft'' (''Krajobraz leśny'') – na [[WYSTAWY DZIEŁ SZTUKI W GDAŃSKU W XIX I POCZĄTKACH XX WIEKU | wystawie w 1829]].<br/><br/> |
− | Zawodu uczył się u ojca i stryja Petera Josepha (1742–1809), zwanego Blumenmaler (malarz kwiatów). Od 1790 działał w Nadrenii, od | + | Zawodu uczył się u ojca i stryja Petera Josepha (1742–1809), zwanego Blumenmaler (malarz kwiatów). Od 1790 działał w Nadrenii, od 1796 w Anglii, w latach 1805–1806 przebywał na dworze cesarzowej Josephiny w Aachen (Akwizgran). W 1819 miał indywidualną wystawę w Royal Academy w Londynie. Od 1820 bezskutecznie ubiegał się o posadę akademickiego nauczyciela rysunku w Bonn, Frankfurcie nad Menem i Berlinie. Od 1822 był profesorem w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Königliche Kunst- und Handwerksschule]] (Królewska Szkoła Sztuk Pięknych i Rzemiosła Artystycznego) w Gdańsku, kierowanej przez [[BREYSIG JOHANN ADAM, artysta plastyk | Johanna Adama Breysiga]].<br/><br/> |
− | Tak jak ojciec, specjalizował się w malarstwie pejzażowym, malował także olejne i akwarelowe portrety. Na wystawie dzieł sztuki w 1829 roku w Gdańsku pokazano kilka jego prac, obecnie większość nie jest znana; portrety: barona płk. Carla Friedricha von Kraffta, w latach 1817–1830 dowódcy I pułku huzarów (Leibhusaren-Regiment Nr. 1) w Gdańsku, brytyjskiego premiera George’a Canninga (1770–1827) i gdańskiego lekarza [[KLEEFELD JOHANN GOTTFRIED | Johanna Gottfrieda Kleefelda]], | + | Tak jak ojciec, specjalizował się w malarstwie pejzażowym, malował także olejne i akwarelowe portrety. Na wystawie dzieł sztuki w 1829 roku w Gdańsku pokazano kilka jego prac, obecnie większość nie jest znana; portrety: barona płk. Carla Friedricha von Kraffta, w latach 1817–1830 dowódcy I pułku huzarów (Leibhusaren-Regiment Nr. 1) w Gdańsku, brytyjskiego premiera George’a Canninga (1770–1827) i gdańskiego lekarza [[KLEEFELD JOHANN GOTTFRIED, lekarz | Johanna Gottfrieda Kleefelda]], w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej]], pejzaże: ''Ansicht des Siebengebürges am Rhein von der Landseite'' ''(Widok od strony lądu Siedmiogórza nad Renem'' [pasmo górskie na południe od Bonn]), ''Ansicht von Vallendar am Rhein'' (''Widok [miasta] Vallendar nad Renem''), ''Landschaft mit Vieh'' (''Krajobraz z bydłem''), ''Chepstow Castle in Wales'' (''Zamek Chepstow w Walii'') , ''Schlacht von Waterloo'' |
+ | (''Bitwa pod Waterloo''), szkice do obrazu z londyńskiej galerii, ''Ansicht von Oliva'' (''Widok Oliwy''), ''Blick auf Fahrwasser'' (''Spojrzenie na Nowy Port''), ''Ansicht von Frankfurth a. Mein'' (''Widok Frankfurtu nad Menem''), ''Ansicht der neuen Bibliotheck und der Mainbrücke zu Frankfurt'' (''Widok nowej biblioteki i mostu nad Menem we Frankfurcie''). Obrazy z nadreńskimi, angielskimi i francuskimi krajobrazami znajdują się dziś w muzeach niemieckich i angielskich, pojawiają się też często na aukcjach dzieł sztuki w Anglii: akwatinta ''A Ruin near Bastia in Corsica'' (''Ruiny niedaleko Bastii na Korsyce''), obrazy olejne ''Weite Landschaft mit Blick auf Schloss Chepstow'' (''Rozległy krajobraz z widokiem na zamek Chepstow''), ''Discussion dans Le Sous-bois'' (''Dysputa na skraju lasu''), ''Wooded Landscape'' (''Krajobraz leśny''), ''View im St. Jamess Park of Buckingham House'' (''Widok parku św. Jakuba przy pałacu Buckingham'').<br/><br/> | ||
W zbiorach [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowego]] znajduje się jeden z jego nadreńskich pejzaży. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | W zbiorach [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowego]] znajduje się jeden z jego nadreńskich pejzaży. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | ||
+ | <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | ||
+ | '''Bibliografia''': <br/> | ||
+ | Merlo Johann Jakob, ''Manskirsch Bernard Gottfried'', w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 20, 1884, s. 245–246. |
Aktualna wersja na dzień 09:21, 1 lip 2023
FRANZ JOSEPH MANSKIRSCH (6 X 1768 Ehrenbreitstein, Nadrenia – 16 III 1830 Gdańsk), artysta plastyk. Pochodził z rodziny artystów, był wnukiem malarza Jakoba (1710–1766), synem malarza krajobrazów Reinharda Bernharda Gottfrieda (1736 Bonn – 19 III 1817 Köln (Kolonia)), którego obraz Eichenwald mit ländlicher Durchsicht (Dąbrowa z wiejskim widokiem) pokazano na gdańskiej wystawie dzieł sztuki w 1821, a pod zmienionym tytułem Waldige Landschaft (Krajobraz leśny) – na wystawie w 1829.
Zawodu uczył się u ojca i stryja Petera Josepha (1742–1809), zwanego Blumenmaler (malarz kwiatów). Od 1790 działał w Nadrenii, od 1796 w Anglii, w latach 1805–1806 przebywał na dworze cesarzowej Josephiny w Aachen (Akwizgran). W 1819 miał indywidualną wystawę w Royal Academy w Londynie. Od 1820 bezskutecznie ubiegał się o posadę akademickiego nauczyciela rysunku w Bonn, Frankfurcie nad Menem i Berlinie. Od 1822 był profesorem w Königliche Kunst- und Handwerksschule (Królewska Szkoła Sztuk Pięknych i Rzemiosła Artystycznego) w Gdańsku, kierowanej przez Johanna Adama Breysiga.
Tak jak ojciec, specjalizował się w malarstwie pejzażowym, malował także olejne i akwarelowe portrety. Na wystawie dzieł sztuki w 1829 roku w Gdańsku pokazano kilka jego prac, obecnie większość nie jest znana; portrety: barona płk. Carla Friedricha von Kraffta, w latach 1817–1830 dowódcy I pułku huzarów (Leibhusaren-Regiment Nr. 1) w Gdańsku, brytyjskiego premiera George’a Canninga (1770–1827) i gdańskiego lekarza Johanna Gottfrieda Kleefelda, w zbiorach Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej, pejzaże: Ansicht des Siebengebürges am Rhein von der Landseite (Widok od strony lądu Siedmiogórza nad Renem [pasmo górskie na południe od Bonn]), Ansicht von Vallendar am Rhein (Widok [miasta] Vallendar nad Renem), Landschaft mit Vieh (Krajobraz z bydłem), Chepstow Castle in Wales (Zamek Chepstow w Walii) , Schlacht von Waterloo
(Bitwa pod Waterloo), szkice do obrazu z londyńskiej galerii, Ansicht von Oliva (Widok Oliwy), Blick auf Fahrwasser (Spojrzenie na Nowy Port), Ansicht von Frankfurth a. Mein (Widok Frankfurtu nad Menem), Ansicht der neuen Bibliotheck und der Mainbrücke zu Frankfurt (Widok nowej biblioteki i mostu nad Menem we Frankfurcie). Obrazy z nadreńskimi, angielskimi i francuskimi krajobrazami znajdują się dziś w muzeach niemieckich i angielskich, pojawiają się też często na aukcjach dzieł sztuki w Anglii: akwatinta A Ruin near Bastia in Corsica (Ruiny niedaleko Bastii na Korsyce), obrazy olejne Weite Landschaft mit Blick auf Schloss Chepstow (Rozległy krajobraz z widokiem na zamek Chepstow), Discussion dans Le Sous-bois (Dysputa na skraju lasu), Wooded Landscape (Krajobraz leśny), View im St. Jamess Park of Buckingham House (Widok parku św. Jakuba przy pałacu Buckingham).
W zbiorach Muzeum Narodowego znajduje się jeden z jego nadreńskich pejzaży.
Bibliografia:
Merlo Johann Jakob, Manskirsch Bernard Gottfried, w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 20, 1884, s. 245–246.