HOLL HIERONYMUS I, złotnik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę HOLL HIERONYMUS I na HOLL HIERONYMUS I, złotnik)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']]  
 
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']]  
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
'''HIERONYMUS HOLL I''' (zm. 23 XI 1679 Gdańsk), złotnik. Pochodził z Augsburga, gdzie najpewniej rozpoczął naukę zawodu. W 1643 roku przebywał w Amsterdamie jako czeladnik. W latach 1644–1648 pracował w warsztacie [[MACKENSEN ANDREAS I | Andreasa Mackensena I]] w Gdańsku. Pracę mistrzowską wykonał w 1649 roku u Hansa Polmanna (notowanego w Gdańsku od uzyskania tytułu mistrza w 1626 do 1684). 14 VI 1651 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]] Gdańska. Był ojcem [[HOLL HIERONYMUS II| Hieronymusa Holla II]] i [[HOLL JOHANN GOTTFRIED| Johanna Gottfrieda Holla]], których wykształcił we własnym warsztacie.<br/><br/>
+
'''HIERONYMUS HOLL I''' (von Hell) (zm. 23 XI 1679 Gdańsk), złotnik. Pochodził z Augsburga, gdzie najpewniej rozpoczął naukę zawodu. W 1643 przebywał w Amsterdamie jako czeladnik. W latach 1644–1648 pracował w warsztacie [[MACKENSEN ANDREAS I, złotnik | Andreasa Mackensena I]] w Gdańsku. Pracę mistrzowską wykonał w 1649 u Hansa Polmanna (notowanego w Gdańsku od uzyskania tytułu mistrza w 1626 do 1684). 14 VI 1651 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]] Gdańska.<br/><br/>
Używał znaku warsztatowego w formie wiązanego monogramu HOL w polu czworobocznym (znak przejął Hieronymus Holl II). W Amsterdamie wykonał między innymi plakietę z portretem złotnika Johanna Grilla. Jego wyroby zdradzają znajomość form i motywów dekoracyjnych złotnictwa niderlandzkiego, które przeniósł na grunt gdański. Charakterystyczną cechą jego warsztatu, przejętą z wzorów holenderskich, było stosowanie ornamentyki kwiatowej w obramieniach małżowinowych. Przykład stanowią puchar [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu murarzy gdańskich]] z [[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowego w Gdańsku]] oraz kufle z dekoracją kwiatową z Muzeum Narodowego w Warszawie i Domaine du Château de Seneffe w Belgii. Znane są również inne jego dzieła dla gdańskich korporacji, wśród nich kubek [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu browarników]] (Muzeum Narodowe w Gdańsku), oraz wyroby sakralne – kielichy (Marynowy, Lubieszewo).<br/><br/>  
+
Używał znaku warsztatowego w formie wiązanego monogramu HOL w polu czworobocznym (znak przejął Hieronymus Holl II). W Amsterdamie wykonał m.in. plakietę z portretem złotnika Johanna Grilla. Jego wyroby zdradzają znajomość form i motywów dekoracyjnych złotnictwa niderlandzkiego, które przeniósł na grunt gdański. Charakterystyczną cechą jego warsztatu, przejętą z wzorów holenderskich, było stosowanie ornamentyki kwiatowej w obramieniach małżowinowych. Przykład stanowią puchar [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu murarzy gdańskich]] z [[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowego w Gdańsku]] oraz kufle z dekoracją kwiatową z Muzeum Narodowego w Warszawie i Domaine du Château de Seneffe w Belgii. Znane są również inne jego dzieła dla gdańskich korporacji, wśród nich kubek [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu browarników]] (Muzeum Narodowe w Gdańsku), oraz wyroby sakralne – kielichy (Marynowy, Lubieszewo).<br/><br/>
Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Mąż poślubionej przed 1654 Cathariny (pochowana 23 V 1703 w wieku 69 lat w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele  Najświętszej Marii Panny]] (NMP) w grobie nr 205). Był ojcem [[HOLL HIERONYMUS II, złotnik| Hieronymusa Holla II]] i [[HOLL JOHANN GOTTFRIED, złotnik| Johanna Gottfrieda Holla]], których wykształcił we własnym warsztacie,  Constantina (zapisany w 1670 na 6 lat) i Christiana (podobnie w 1675), którzy nauki zawodu nie ukończyli, oraz innych, ochrzczonych także tam, a zmarłych we wczesnym dzieciństwie, dzieci: Constantii (chrzest 29 I 1663), Gabriela (chrzest 12 IV 1665), nieznanego imienia (około 1670 – pochowane 10 IX 1672 w grobie nr 205 w kościele NMP), Nathanaela (chrzest 24 II 1674), Concordii (chrzest 26 X 1675). Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
'''Bibliografia''': <br/>
 +
Czihak Eugen von, ''Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen'', Leipzig 1908, s. s. XI, 40, 62, 65, 68, 79, 93. <br/>
 +
Weichbrodt Dorothea, ''Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert'', Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 1, 223.

Aktualna wersja na dzień 07:54, 28 wrz 2023

Srebrny wilkom czeladników murarskich, Hieronymus Holl I, 1669
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk
Partner redakcji

HIERONYMUS HOLL I (von Hell) (zm. 23 XI 1679 Gdańsk), złotnik. Pochodził z Augsburga, gdzie najpewniej rozpoczął naukę zawodu. W 1643 przebywał w Amsterdamie jako czeladnik. W latach 1644–1648 pracował w warsztacie Andreasa Mackensena I w Gdańsku. Pracę mistrzowską wykonał w 1649 u Hansa Polmanna (notowanego w Gdańsku od uzyskania tytułu mistrza w 1626 do 1684). 14 VI 1651 otrzymał obywatelstwo miejskie Gdańska.

Używał znaku warsztatowego w formie wiązanego monogramu HOL w polu czworobocznym (znak przejął Hieronymus Holl II). W Amsterdamie wykonał m.in. plakietę z portretem złotnika Johanna Grilla. Jego wyroby zdradzają znajomość form i motywów dekoracyjnych złotnictwa niderlandzkiego, które przeniósł na grunt gdański. Charakterystyczną cechą jego warsztatu, przejętą z wzorów holenderskich, było stosowanie ornamentyki kwiatowej w obramieniach małżowinowych. Przykład stanowią puchar cechu murarzy gdańskich z Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz kufle z dekoracją kwiatową z Muzeum Narodowego w Warszawie i Domaine du Château de Seneffe w Belgii. Znane są również inne jego dzieła dla gdańskich korporacji, wśród nich kubek cechu browarników (Muzeum Narodowe w Gdańsku), oraz wyroby sakralne – kielichy (Marynowy, Lubieszewo).

Mąż poślubionej przed 1654 Cathariny (pochowana 23 V 1703 w wieku 69 lat w kościele Najświętszej Marii Panny (NMP) w grobie nr 205). Był ojcem Hieronymusa Holla II i Johanna Gottfrieda Holla, których wykształcił we własnym warsztacie, Constantina (zapisany w 1670 na 6 lat) i Christiana (podobnie w 1675), którzy nauki zawodu nie ukończyli, oraz innych, ochrzczonych także tam, a zmarłych we wczesnym dzieciństwie, dzieci: Constantii (chrzest 29 I 1663), Gabriela (chrzest 12 IV 1665), nieznanego imienia (około 1670 – pochowane 10 IX 1672 w grobie nr 205 w kościele NMP), Nathanaela (chrzest 24 II 1674), Concordii (chrzest 26 X 1675). Zob. też złotnictwo. AFR















Bibliografia:
Czihak Eugen von, Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen, Leipzig 1908, s. s. XI, 40, 62, 65, 68, 79, 93.
Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert, Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 1, 223.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania