WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Węzeł Leningradzki, widok skrzyżowania ul. Okopowej i al. Leningradzkiej (ul. Podwale Przedmiejskie), 1981
Estakada na węźle drogowym im. Unii Europejskiej, widok z Forum Gdańsk, 2018
Estakada na węźle drogowym im. Unii Europejskiej, widok od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk

Partner redakcji

WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ, trzypoziomowy, na skrzyżowaniu ulic Podwale Przedmiejskie (w chwili budowy: al. Leningradzka), Okopowej i al. Armii Krajowej (w chwili budowy nie istniała). Początkowo nazywany węzłem Leningradzkim, od 1990 węzłem Okopowa, pod obecną nazwą od 30 IX 2004 (z inicjatywą nadania tej nazwy wystąpili zasiadający w Radzie Miasta Gdańska radni Sojuszu Lewicy Demokratycznej). Jeden z elementów tzw. trasy W-Z (biegnącej od Podwala Przedmiejskiego do Obwodnicy Zachodniej). Powstał głównie z myślą o ułatwieniu wyjazdu z ul. Wały Jagiellońskie na ul. Podwale Przedmiejskie i dalej do ul. Elbląskiej oraz drogi S7 w kierunku Warszawy.

Przedsięwzięcie, rozpoczęte w 1971, zostało podzielone na trzy etapy: budowę zachodniej nitki tunelu samochodowego (Śródmieście–Orunia), następnie jego wschodniej nitki (Orunia–Śródmieście) oraz estakady nad nimi wraz z tunelem dla pieszych pod ul. Podwale Przedmiejskie. Tunel zachodni i jezdnię nad nim oddano do użytku w czerwcu 1973, tunel wschodni z podobną jezdnią – 22 VI 1974. Naziemną jezdnię we wschodnim ciągu ul. Okopowej, pozwalającą na skręt w prawo w Podwale Przedmiejskie i biegnącą dalej pod estakadą, oddano 30 IX 1975. Budowa węzła została zintegrowana z przebudową Podwala Przedmiejskiego, wykonano wówczas między innymi tunel dla pieszych w ciągu ulic Żabi Kruk i Słodowników. Generalnym wykonawcą było Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.

Uroczyste otwarcie estakady i zakończenie całości prac nastąpiło 15 X 1975. Węzeł szybko stał się przedmiotem żartów jako jedno z niewielu na świecie trójpoziomowych skrzyżowań, które nie ma ani jednego bezkolizyjnego przejazdu. Po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą (2016) pojawiły się głosy o konieczności uspokojenia ruchu samochodowego na Podwalu Przedmiejskim między innymi przez wyburzenie estakady oraz zasypanie tunelu dla pieszych (i wszystkich w ciągu tej ulicy). Wiosną 2019 wymieniono na estakadzie barierki i balustrady, zwężono ruch z dwóch do jednego pasa.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania