Trasa linii F 5 i F 6 w 2018 roku
Przystanek tramwaju wodnego przy ul. Żabi Kruk, 2018
Tramwaj wodny przy przystanku Targ Rybny, 2018
TRAMWAJ WODNY. Początkowo, w 2006, połączenie uruchomione przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM) między Gdańskiem, Sopotem i Helem, finansowane przez samorządy tych miast i Marszałka Województwa Pomorskiego, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Funkcjonowało od końca kwietnia – początków maja w weekendy, od 15 czerwca do 31 sierpnia codziennie. Obsługiwało linie; F1: Gdańsk–Hel–Gdańsk (przystanki: Gdańsk nad Motławą przy Targu Rybnym, Hel Port Nabrzeże Zachodnie), F2: Sopot–Hel–Sopot (przystanki: Sopot molo, Hel Nabrzeże Zachodnie), F3: Gdańsk–Sopot–Gdańsk, F4: Gdańsk– Sobieszewo–Gdańsk (przystanki: Targ Rybny, Sobieszewo przy hotelu Renusz). Obsługiwane były przez statki Żeglugi Gdańskiej (każdy o zdolności przewozowej 140 pasażerów i 10 rowerów): na linii F1 „Smiltyne”, na linii F2 „Ewa”, na linii F3 „Marina”, na linii F4 „Elżbieta”. Z powodu dużego obciążenia do obsługi linii F1 skierowano dodatkowo dwukadłubowy „Opal” (jednorazowo 450 osób i 50 rowerów). Linia F3 funkcjonowała do 2008, linie F1, F2 i F4 do 2012 roku. W 2008 ZTM w Plebiscycie Nagród Niezależnych został wyróżniony nagrodą „Skrzydła Trójmiasta 2008” za realizację połączeń drogą wodną do Helu.
Od 5 VI 2012 funkcjonowały – na zasadzie atrakcji turystycznej – linie śródlądowe; F5: Żabi Kruk – Westerplatte (przystanki: ul. Żabi Kruk, Most Zielony, Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Nabrzeże Barkowe, Twierdza Wisłoujście, Westerplatte, Nowy Port Latarnia Morska; łącznie 25,6 km), F6: Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa (przystanki: Targ Rybny, ul. Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, ul. Tamka, Stogi, Górki Zachodnie, Narodowe Centrum Żeglarstwa; łącznie 28,5 km). Przetarg na 3-letnią obsługę tras śródlądowych wygrała Żegluga Gdańska, która zakupiła w Sankt Petersburgu dwa specjalne statki „Sonica” i „Sonica I” (o zdolności przewozowej 40 osób i 5 rowerów), o wysokości 1,3 m, mogące pływać pod mostami. Na obu liniach dziennie odbywały się (tam i z powrotem) trzy kursy. Linie działały w sezonie do 30 września. W 2020, z uwagi na epidemię Covid-19, działalność zawieszono i nie wznowiono. Z pozostawionej infrastruktury (np. przystanki) korzystali za opłatą wnoszoną do Gdańskiego Ośrodka Sportu prywatni armatorzy, świadczący komercyjne przewozy pasażerskie. APŁ
Tramwaj wodny – liczba pasażerów
Rok
|
Liczba pasażerów
|
2006
|
189 068
|
2007
|
231 400
|
2008
|
208 703
|
2009
|
195 000
|
2010
|
178 900
|
2012
|
11 375 i 270 rowerów
|
2013
|
25 794 i 488 rowerów
|
2014
|
31 801 i 587 rowerów
|
2015
|
43 885 i 921 rowerów
|
2016
|
47 240 i 1 225 rowerów
|
2017
|
48 367 i 1 477 rowerów
|
2018
|
65 627 i 2 451 rowerów
|
APŁ
|