KOMBI, zespół muzyczny
< Poprzednie | Następne > |
KOMBI, nowa nazwa utworzonego w 1969 w Gdańsku przez klawiszowca Sławomira Łosowskiego zespołu „Akcenty” - po zmianie profilu na rockowy i związanej z tym zmianie składu, począwszy od pozyskanego w lecie 1975 perkusisty Jana Pluty, wkrótce po nim basisty Waldemara Tkaczyka i na początku 1976 gitarzysty i wokalisty Grzegorza Skawińskiego. Jednocześnie (1975) dyrektor Bałtyckiej Agencji Artystycznej (BART) Andrzej Cybulski zaproponował Sławomirowi Łosowskiemu stałą współpracę, sugerując wszakże zmianę nazwy zespołu. Po wewnętrznym plebiscycie muzyków i ich menadżera Jarosława Szeipuka, zwyciężyła propozycja Jana Pluty „KOMBI”, a zespół wystąpił pod nią po raz pierwszy w Radiu Gdańsk, w audycji Bałtyckie Forum Muzyczne, realizowanej na żywo z publicznością, 4 VII 1976: zespół rozpoczął udział w niej pod starą nazwą „Akcenty”, a ostatnie dwa utwory i bis zagrał już pod nową nazwą „KOMBI”.
Pierwszym ważniejszym koncertem po zmianie nazwy był występ 2 VIII 1976 w Sopockiej Operze Leśnej w ramach Konfrontacji Muzycznych Pop Session 76. Pozycja perkusisty była w zespole dość płynna: szybko odszedł Jan Pluta, przewinęło się kilku innych, w latach 1978-1979 zespół występował z dwoma perkusistami (Ryszardem Gęburą i powracającym Janem Plutą), co było pewnym novum. W 1979 miało miejsce kilka ważnych wydarzeń: koncert promocyjny w hotelu Victoria w Warszawie (zdjęcia i materiały promocyjne Tomasza Tomaszewskiego i Małgorzaty Niezabitowskiej), recital w telewizyjnym Studio 2, zrealizowany przez Waltera Chełstowskiego; udział w koncertach Muzyki Młodej Generacji i znaczących festiwalach, w tym w Międzynarodowej Wiośnie Estradowej w Poznaniu. Zespół nagrał także dwa telewizyjne widowiska muzyczno-baletowe, z których jedno - Salon piękności w reżyserii Marka Lewandowskiego – zdobyło Grand Prix (Premio Ondas) na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Radiowej i Telewizyjnej w Barcelonie (1980).
Grupa wykonywała początkowo utwory blues-rockowe i rockowe, ale największą popularność przyniosła jej zmiana stylistyki na synthpopową i nagrana w 1984 płyta Nowy rozdział z przebojami: Nie ma jak szpan, Kochać cię – za późno i Słodkiego, miłego życia. Za ten ostatni utwór grupa otrzymała główną nagrodę publiczności na XXI Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (KFPP). Nagrany rok później album Kombi 4 przyniósł kolejne szlagiery: Black and White i Nasze rendez-vous, do którego teledysk reżyserował Juliusz Machulski. Po rozstaniu z perkusistą w 1986 zespół zaczął koncertować jako trio, co było na polskim rynku muzycznym ewenementem.
Wobec coraz trudniejszych warunków działania agencji PAGART (Przedsiębiorstwo Państwowe Polska Agencja Artystyczna „Pagart”) i BART, zmieniono menedżera, którym został Wojciech Korzeniewski. Zespół zaczął częściej koncertować w kraju, a także wyjeżdżać za granicę: w 1986 do NRD, Czechosłowacji i Berlina Zachodniego, w 1987 – wiosną do USA i Kanady, gdzie lider zakupił sprzęt nagraniowy, a zespół wystąpił między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Etnicznym w Chicago. W sierpniu wystąpił jako gość festiwalu SOPOT 87 oraz podczas „Koncertu Złotych Płyt” (za płyty długogrające (LP) Królowie życia oraz KOMBI 4) na kortach tenisowych w Sopocie, jesienią dał dwa koncerty we Włoszech oraz kilka w NRD i RFN, a następnie odbył trasę w ZSRR. W 1988 wystąpił między innymi w Wielkiej Brytanii, Grecji i Danii oraz na moskiewskim festiwalu „Talent”.
W sierpniu 1989 zespół wystąpił jako gość na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie oraz tamże na uroczystym koncercie, podczas którego wręczono mu kolejną „Złotą Płytę” (za LP The Best of KOMBI – Live). W 1990 po raz drugi gościł w USA, przez ponad cztery miesiące będąc weekendową atrakcją dwóch klubów polonijnych: „Polonez” w Chicago oraz „Cricket Club” w New Jersey, po powrocie zagrał w lipcu na Festiwalu Polskiej Piosenki w Witebsku, dał koncert w Hali Widowiskowo-Sportowej „Olivia” na Igrzyskach Solidarności w Gdańsku.
W 1991, jubileuszowym dla działalności zespołu pod nazwą KOMBI, zespół nagrał w studiu lidera rocznicowy album studyjny The Best of Kombi - na nowo 16 swoich najważniejszych utworów. Grupa zagrała w tym roku koncerty na żywo w Radiu Białystok, na XXVIII KFPP w Opolu oraz na festiwalu „Trzy Dekady Polskiego Rocka” w Operze Leśnej w Sopocie. W jubileuszowej trasie odwiedził Warszawę, Radom, Poznań, Gdańsk, Lublin, Szczecin i inne miasta. W tym czasie na bębnach grał już syn lidera, Tomasz Łosowski, jego premierowym występem był „Koncert 15. lecia” działania zespołu pod nazwą KOMBI, który odbył się 28 VII 1991 w Operze Leśnej w Sopocie.
Na początku 1992 Grzegorz Skawiński i Waldemar Tkaczyk odeszli z zespołu, by realizować własne plany muzyczne. To oraz trudna sytuacja rodzinno-osobista lidera (budowa domu i ciężko chora na SM żona) sprawiły, że zespół zagrał jeszcze tylko kilka koncertów w starym składzie, ostatni odbył się 26 kwietnia w Gdańsku. W latach 1993–1994 Sławomir i Tomasz Łosowscy nagrali jeszcze album Nowe narodziny, który był pożegnalnym wydawnictwem lidera, który na bazie posiadanego systemu nagłośnieniowego i studia nagrań zarejestrował firmę świadczącą usługi w branży muzycznej.
W 2003 Grzegorz Skawiński, Waldemar Tkaczyk i Jan Pluta zawiązali zespół pod nazwą "Kombii" (niekiedy "KombII"), nie uzgadniając tego z posiadającym prawa autorskie do oryginalnej nazwy Sławomirem Łosowskim i proponując odmienny od poprzedniego styl muzyczny. Po nieudanych próbach polubownego załatwienia sporu, Sławomir Łosowski zdecydował się przywracać etapami oryginalną nazwę swego zespołu, występując najpierw pod szyldem „Łosowski” (między innymi koncert 2 X 2004 w Łebie, wideoklip Yacha Paszkiewicza do nowej wersji utworu Zaczarowane miasto (2006) oraz album studyjny pod tym samym tytułem (2009)), następnie „Łosowski – lider KOMBI”, od 2011 „KOMBI Łosowski” (np. singiel Biała perła, muzyka Łosowski, słowa Juliusz Mere (2013)), a po zastrzeżeniu w 2013 nazwy i logotypu w Urzędzie Patentowym, w 2014 powrócił do koncertowania jako KOMBI. Na przełomie 2013/2014 zespół wydał trzypłytowy album LIVE, wydany z okazji jubileuszu 45-lecia zespołu (AKCENTY – KOMBI), zawierający zarejestrowany w 2011 koncert w Grudziądzu z największymi przebojami zespołu oraz nowymi piosenkami. Na początku 2014 zespół przyjął basistę Karola Kozłowskiego, który po raz pierwszy wystąpił 12 I 2014 w 22. Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP) w Warszawie. W marcu tego roku powstała inspirowana wydarzeniami na kijowskim Majdanie piosenka Jaki jest wolności smak (muzyka Łosowski, słowa Marek Dutkiewicz). 11 I 2015 zespół wystąpił na koncercie w Gdańsku w ramach 23. Finału WOŚP. W maju 2016 wydana została książka KOMBI. Słodkiego miłego życia. Prawdziwa historia autorstwa Sławomira Łosowskiego i Wojciecha Korzeniewskiego. 24 VI 2016 zespół zagrał w Gdańsku koncert 40-lecia, który został wydany jako dwupłytowy (CD/DVD) album KOMBI koncert 40-lecia w czerwcu 2017. W 2018 głosami publiczności zespół wygrał konkurs „Przebój na Mundial” za piosenkę Polska drużyna na 55. KFPP w Opolu.
24 VIII 2018 zespół zagrał z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Pawła Maślanki koncert Jaki jest wolności smak w ramach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę, z którego materiał wideo (piosenka Słodkiego miłego życia) ukazał się na YouTube na początku 2019.
Zastrzeżenia z 2013 i powrót do nazwy Kombi we wrześniu 2014 stały się początkiem sporu o nią pomiędzy oboma zespołami. W 2016 Grzegorz Skawiński wystąpił do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej) z wnioskiem o unieważnienie praw do „znaku towarowego”, które posiadał Sławomir Łosowski. Urząd przyznał mu rację, od czego w 2017 odwołał się Łosowski, 7 IX 2022 TSUE (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) w Luksemburgu oddalił jednak jego skargę.