STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:Georg_Friedrich_Brandstater.jpg|thumb|Książeczka programowa koncertu Stowarzyszenia Śpiewaczego pod dyrekcją Georga Schumanna, Friedrich-Wilhelm-Schützenhaus 4 IV 1890 roku]]
 
[[File:Georg_Friedrich_Brandstater.jpg|thumb|Książeczka programowa koncertu Stowarzyszenia Śpiewaczego pod dyrekcją Georga Schumanna, Friedrich-Wilhelm-Schützenhaus 4 IV 1890 roku]]
  
'''STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE''' (Singakademie), od 21 IX 1899 Gdańska Akademia Śpiewu (Danziger Singakademie). Stowarzyszenie Śpiewacze (Danziger Gesangverein), będące amatorskim chórem mieszanym, powstało 18 I 1818 z inicjatywy [[KNIEWEL THEODOR FRIEDRICH | Theodora Friedricha Kniewela]]. Celem było wykonywanie oratoriów religijnych i świeckich oraz utworów chóralnych z udziałem solistów i towarzyszeniem orkiestry. Pierwszy koncert odbył się 4 III 1819 roku w sali balowej hotelu Russisches Haus przy Holzgasse 25 (ul. Kładki; zob. [[HOTELE | hotele. Tabela: Hotele do 1945 roku]]), wykonano oratorium Georga F. Händla ''Mesjasz''. W kolejnych wykonywano między innymi utwory pasyjne w okresie Wielkiego Postu i adwentu. Taki repertuar przeważał do końca istnienia stowarzyszenia w 1945 roku. <br/><br/>
+
'''STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE W GDAŃSKU''' (Gesangverein zu Danzig, Danziger Gesangverein), od 21 IX 1899 Gdańska Akademia Śpiewu (Danziger Singakademie). Stowarzyszenie Śpiewacze (Danziger Gesangverein), amatorski chór mieszany, powstały 18 I 1818 z inicjatywy [[KNIEWEL THEODOR FRIEDRICH | Theodora Friedricha Kniewela]], działający z przerwami do 1945. Celem było wykonywanie oratoriów religijnych i świeckich oraz utworów chóralnych z udziałem solistów i towarzyszeniem orkiestry. Pierwszy koncert odbył się 4 III 1819 w sali balowej hotelu Russisches Haus przy Holzgasse 25 (ul. Kładki; zob. [[HOTELE | hotele. Tabela: Hotele do 1945 roku]]), wykonano oratorium Georga F. Händla ''Mesjasz''. W kolejnych wykonywano między innymi utwory pasyjne w okresie Wielkiego Postu i adwentu. Taki repertuar przeważał do końca istnienia stowarzyszenia. <br/><br/>
Główną rolę w organizacji odgrywał kierownik muzyczny, jednocześnie dyrygent zespołu, który ustalał jego repertuar. Często zmieniający się prezesi zajmowali się sprawami administracyjnymi. Utwory prezentowano w gdańskich kościołach, a także w większych salach, na przykład hotelu „De Berlin” ([[HOTELE | hotele. Tabela: Hotele do 1945 roku]]) przy Vorstädtischer Graben 18 (ul. Podwale Przedmiejskie) czy [[BRACTWA STRZELECKIE | Bractwa Strzeleckiego Fryderyka Wilhelma]] przy obecnej ul. 3 Maja ([[OGRÓD STRZELECKI I DOM STRZELECKI IM. FRYDERYKA WILHELMA | Ogród Strzelecki i Dom Strzelecki]]), gdzie 4 IV 1890 roku pod dyrekcją Georga Schumanna po raz pierwszy w Gdańsku wykonano kantatę na święto Reformacji ''Eine feste Burg ist unser Gott'' Johanna Sebastiana Bacha oraz zbiór pieśni żałobnych ''Ein deutsches Requiem'' (''Niemieckie requiem'') Johannesa Brahmsa (partie solowe śpiewali: sopranistka Katharina Brandstäter, siostra [[BRANDSTÄTER GEORG FRIEDRICH | Georga Brandstätera]], i Hermann Gausche, baryton z Frankfurtu nad Menem). W 1916 roku koncert charytatywny na rzecz pomocy ofiarom wojny odbył się w [[SPORTHALLE | sali sportowej]] przy obecnej al. Zwycięstwa 15 (zob. też [[OPERA BAŁTYCKA | Opera Bałtycka]]). Ostatnie koncerty oratoryjne dano w adwencie 1944 roku oraz 7 I 1945 w Gdyni.<br/><br/>
+
Główną rolę w organizacji odgrywał kierownik muzyczny, jednocześnie dyrygent zespołu, który ustalał jego repertuar. Często zmieniający się prezesi zajmowali się sprawami administracyjnymi. Utwory prezentowano w gdańskich kościołach, a także w większych salach, na przykład hotelu „De Berlin” ([[HOTELE | hotele. Tabela: Hotele do 1945]]) przy Vorstädtischer Graben 18 (ul. Podwale Przedmiejskie) czy [[BRACTWA STRZELECKIE | Bractwa Strzeleckiego Fryderyka Wilhelma]] przy obecnej ul. 3 Maja ([[OGRÓD STRZELECKI I DOM STRZELECKI IM. FRYDERYKA WILHELMA | Ogród Strzelecki i Dom Strzelecki]]), gdzie 4 IV 1890 pod dyrekcją Georga Schumanna po raz pierwszy w Gdańsku wykonano kantatę na święto Reformacji ''Eine feste Burg ist unser Gott'' Johanna Sebastiana Bacha oraz zbiór pieśni żałobnych ''Ein deutsches Requiem'' (''Niemieckie requiem'') Johannesa Brahmsa (partie solowe śpiewali: sopranistka Katharina Brandstäter, siostra [[BRANDSTÄTER GEORG FRIEDRICH | Georga Brandstätera]], i Hermann Gausche, baryton z Frankfurtu nad Menem). W 1916 koncert charytatywny na rzecz pomocy ofiarom wojny odbył się w [[SPORTHALLE | sali sportowej]] przy obecnej al. Zwycięstwa 15 (zob. też [[OPERA BAŁTYCKA | Opera Bałtycka]]). Ostatnie koncerty oratoryjne dano w adwencie 1944 roku oraz 7 I 1945 w Gdyni.<br/><br/>
W 1917 roku, w stulecie działalności, sekretarz organizacji [[SIEBENFREUND KURT EDUARD RICHARD | Kurt Eduard Siebenfreund]], opracował jej dotychczasową historię ''Hundert Jahre Danziger Singakademie 1818-1917. Denkschrift zur Feier des 100 jährigen Bestehens der Danziger Singakademie (E.V.) am 15./16. Dezember 1917'', tym cenniejszą, iż materiały źródłowe, z których korzystał, uległy zniszczeniu w marcu 1945. {{author: MrGl}} <br/><br/>  
+
W 1917, w stulecie działalności, sekretarz organizacji [[SIEBENFREUND KURT EDUARD RICHARD | Kurt Eduard Siebenfreund]], opracował jej dotychczasową historię ''Hundert Jahre Danziger Singakademie 1818-1917. Denkschrift zur Feier des 100 jährigen Bestehens der Danziger Singakademie (E.V.) am 15./16. Dezember 1917'', tym cenniejszą, iż materiały źródłowe, z których korzystał, uległy zniszczeniu w marcu 1945. {{author: MrGl}} <br/><br/>  
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"
 
|-  
 
|-  

Wersja z 13:58, 25 maj 2022

Theodor Friedrich Kniewel, założyciel Stowarzyszenia Śpiewaczego
Książeczka programowa koncertu Stowarzyszenia Śpiewaczego pod dyrekcją Georga Schumanna, Friedrich-Wilhelm-Schützenhaus 4 IV 1890 roku

STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE W GDAŃSKU (Gesangverein zu Danzig, Danziger Gesangverein), od 21 IX 1899 Gdańska Akademia Śpiewu (Danziger Singakademie). Stowarzyszenie Śpiewacze (Danziger Gesangverein), amatorski chór mieszany, powstały 18 I 1818 z inicjatywy Theodora Friedricha Kniewela, działający z przerwami do 1945. Celem było wykonywanie oratoriów religijnych i świeckich oraz utworów chóralnych z udziałem solistów i towarzyszeniem orkiestry. Pierwszy koncert odbył się 4 III 1819 w sali balowej hotelu Russisches Haus przy Holzgasse 25 (ul. Kładki; zob. hotele. Tabela: Hotele do 1945 roku), wykonano oratorium Georga F. Händla Mesjasz. W kolejnych wykonywano między innymi utwory pasyjne w okresie Wielkiego Postu i adwentu. Taki repertuar przeważał do końca istnienia stowarzyszenia.

Główną rolę w organizacji odgrywał kierownik muzyczny, jednocześnie dyrygent zespołu, który ustalał jego repertuar. Często zmieniający się prezesi zajmowali się sprawami administracyjnymi. Utwory prezentowano w gdańskich kościołach, a także w większych salach, na przykład hotelu „De Berlin” ( hotele. Tabela: Hotele do 1945) przy Vorstädtischer Graben 18 (ul. Podwale Przedmiejskie) czy Bractwa Strzeleckiego Fryderyka Wilhelma przy obecnej ul. 3 Maja ( Ogród Strzelecki i Dom Strzelecki), gdzie 4 IV 1890 pod dyrekcją Georga Schumanna po raz pierwszy w Gdańsku wykonano kantatę na święto Reformacji Eine feste Burg ist unser Gott Johanna Sebastiana Bacha oraz zbiór pieśni żałobnych Ein deutsches Requiem (Niemieckie requiem) Johannesa Brahmsa (partie solowe śpiewali: sopranistka Katharina Brandstäter, siostra Georga Brandstätera, i Hermann Gausche, baryton z Frankfurtu nad Menem). W 1916 koncert charytatywny na rzecz pomocy ofiarom wojny odbył się w sali sportowej przy obecnej al. Zwycięstwa 15 (zob. też Opera Bałtycka). Ostatnie koncerty oratoryjne dano w adwencie 1944 roku oraz 7 I 1945 w Gdyni.

W 1917, w stulecie działalności, sekretarz organizacji Kurt Eduard Siebenfreund, opracował jej dotychczasową historię Hundert Jahre Danziger Singakademie 1818-1917. Denkschrift zur Feier des 100 jährigen Bestehens der Danziger Singakademie (E.V.) am 15./16. Dezember 1917, tym cenniejszą, iż materiały źródłowe, z których korzystał, uległy zniszczeniu w marcu 1945. MrGl

Członkowie Stowarzyszenia Śpiewaczego
Rok Liczba członków
1818 30
1840 53
1850 46
1870 126
1880 318
1890 290
1900 451
1910 409
1917 304
MrGl
Kierownicy muzyczni Stowarzyszenia Śpiewaczego
Kadencja Imię i nazwisko Lata życia
1818–1836 Theodor Friedrich Kniewel 1783–1859
1837 Charles Robert Boyd 1789–1853
1843–1858 Friedrich Wilhelm Markull 1816–1887
1859–1866 Friedrich Wilhelm Rehfeldt około 1825 – po 1866
1867–1875 Heinrich Collin 1838–1906
1875–1880 Heinrich Laudenbach 1827–1907
1880–1881 Carl Dorius Fuchs 1838–1922
1881–1890 Franz Johann Joetze 1838–1914
1890–1896 Georg Schumann 1866–1952
1896–1900 Ludwig Heidingsfeld 1854–1920
1901–1901 Karl Frank 1848–1921
1901–1925 Fritz Binder 1873–1945
1925–1945 Reinhold Koenenkamp 1883–1962
MrGl
Ważniejsze koncerty Stowarzyszenia Śpiewaczego
Data Wykonywany utwór
4 III 1819 Mesjasz Georga F. Händla
24 XI 1821 Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta
grudzień 1823 Msza Josepha Haydna
9 V 1840 Paulus Felixa Mendelssohna-Bartholdiego
12 II 1852 Sceny z „Fausta” Goethego księcia Antoniego Radziwiłła
18 IV 1862 Juda Machabeusz Georga F. Händla
13 XII 1862 Pory roku Josepha Haydna
24 III 1872 Pasja według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha
14 IV 1878 Requiem Giuseppe Verdiego
9 XI 1883 Luter w Wormacji Ludwiga Meinardusa (400-lecie urodzin Marcina Lutra)
19 IV 1885 Pasja według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha (200-lecie urodzin kompozytora)
4 XII 1892 Juda Machabeusz Georga F. Händla (75-lecie istnienia stowarzyszenia)
24 IV 1894 Schicksalslied Johannesa Brahmsa
21 IV 1906 Pasja według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha
7 XII 1910 Quo vadis? Feliksa Nowowiejskiego
3 II 1922 Pory roku Josepha Haydna
3 IV 1942 Pasja według św. Jana Johanna Sebastiana Bacha
MrGl
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania