SCHREY CARL OTTO, przedsiębiorca, były patron gdańskiej ulicy
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę SCHREY CARL OTTO na SCHREY CARL OTTO, przedsiębiorca, były patron gdańskiej ulicy) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Schrey_Otto.jpg|thumb|Carl Otto Schrey]] | [[File:Schrey_Otto.jpg|thumb|Carl Otto Schrey]] | ||
[[File:Willa_Schrey.jpg|thumb|Willa Carla Schreya przy Jaśkowej Dolinie]] | [[File:Willa_Schrey.jpg|thumb|Willa Carla Schreya przy Jaśkowej Dolinie]] | ||
− | + | [[File: Carl_Schrey_willa.JPG |thumb| Była willa Carla Ottona Schreya, 2022]] | |
− | '''CARL OTTO SCHREY''' (1853 Nadrenia – 23 V 1932 Bad Liebenstein w Turyngii), przedsiębiorca, były patron gdańskiej ulicy. Ukończył akademię techniczną (Gewerbeakademie) w Berlinie, doktor nauk technicznych, po 1920 doktor honoris causa macierzystej uczelni. Tajny radca. Od 1898 kierownik budowy, od 1899 pierwszy dyrektor [[GDAŃSKA FABRYKA WAGONÓW | Gdańskiej Fabryki Wagonów]] w [[MŁYNISKA | Młyniskach]]. 9 X 1909 zorganizował obchody dziesięciolecia zakładu, wydając okolicznościową publikację. Do 1913 mieszkał w zbudowanej w 1899 według projektu architekta [[SCHADE ERNST AUGUST | Ernsta Augusta Schadego]] willi przy Jäschkentaler Weg 10 (późniejszy numer 19; ul. Jaśkowa Dolina), obecnie wpisanej do rejestru zabytków. <br/><br/> | + | '''CARL OTTO SCHREY''' (1853 Nadrenia – 23 V 1932 Bad Liebenstein w Turyngii), przedsiębiorca, były patron gdańskiej ulicy. Ukończył akademię techniczną (Gewerbeakademie) w Berlinie, doktor nauk technicznych, po 1920 doktor honoris causa macierzystej uczelni. Tajny radca. Od 1898 kierownik budowy, od 1899 pierwszy dyrektor [[GDAŃSKA FABRYKA WAGONÓW | Gdańskiej Fabryki Wagonów]] w [[MŁYNISKA | Młyniskach]]. 9 X 1909 zorganizował obchody dziesięciolecia zakładu, wydając okolicznościową publikację. Do 1913 mieszkał w zbudowanej w 1899 według projektu architekta [[SCHADE ERNST AUGUST, architekt, teolog, radny | Ernsta Augusta Schadego]] willi przy Jäschkentaler Weg 10 (późniejszy numer 19; ul. Jaśkowa Dolina), obecnie wpisanej do rejestru zabytków. <br/><br/> |
1 X 1913 wyjechał z Gdańska do Berlina, gdzie został dyrektorem generalnym Północnoniemieckiego Związku Przedsiębiorstw Budowy Wagonów Kolejowych w Niemczech (Norddeutsche Wagenbau-Vereinigung), przekształconego potem w organizację ogólnoniemiecką (Verband Deutscher Waggonfabriken). Zarówno on, jak i kierowana przez niego firma odegrali ważną rolę w zapewnianiu w czasie I wojny światowej wojsku niemieckiemu potrzebnych środków transportowych. <br/><br/> | 1 X 1913 wyjechał z Gdańska do Berlina, gdzie został dyrektorem generalnym Północnoniemieckiego Związku Przedsiębiorstw Budowy Wagonów Kolejowych w Niemczech (Norddeutsche Wagenbau-Vereinigung), przekształconego potem w organizację ogólnoniemiecką (Verband Deutscher Waggonfabriken). Zarówno on, jak i kierowana przez niego firma odegrali ważną rolę w zapewnianiu w czasie I wojny światowej wojsku niemieckiemu potrzebnych środków transportowych. <br/><br/> | ||
Po I wojnie światowej między innymi przewodniczący Związku Producentów Wagonów Kolejowych (Eisenbahn-Wagenbau-Verband). Po 1920 emeryt. W 1923 za zasługi w budowaniu i remontowaniu taboru kolejowego podczas wojny został członkiem honorowym Deutsche Maschinentechnische Gesellschaft (Niemieckie Towarzystwo Techników Mechaników), do którego należał od 1893. Od 1939 jego imię (Otto-Schrey-Weg) nosiła ulica we Wrzeszczu, obecnie ul. Żywiecka. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Po I wojnie światowej między innymi przewodniczący Związku Producentów Wagonów Kolejowych (Eisenbahn-Wagenbau-Verband). Po 1920 emeryt. W 1923 za zasługi w budowaniu i remontowaniu taboru kolejowego podczas wojny został członkiem honorowym Deutsche Maschinentechnische Gesellschaft (Niemieckie Towarzystwo Techników Mechaników), do którego należał od 1893. Od 1939 jego imię (Otto-Schrey-Weg) nosiła ulica we Wrzeszczu, obecnie ul. Żywiecka. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 15:20, 6 lis 2022
CARL OTTO SCHREY (1853 Nadrenia – 23 V 1932 Bad Liebenstein w Turyngii), przedsiębiorca, były patron gdańskiej ulicy. Ukończył akademię techniczną (Gewerbeakademie) w Berlinie, doktor nauk technicznych, po 1920 doktor honoris causa macierzystej uczelni. Tajny radca. Od 1898 kierownik budowy, od 1899 pierwszy dyrektor Gdańskiej Fabryki Wagonów w Młyniskach. 9 X 1909 zorganizował obchody dziesięciolecia zakładu, wydając okolicznościową publikację. Do 1913 mieszkał w zbudowanej w 1899 według projektu architekta Ernsta Augusta Schadego willi przy Jäschkentaler Weg 10 (późniejszy numer 19; ul. Jaśkowa Dolina), obecnie wpisanej do rejestru zabytków.
1 X 1913 wyjechał z Gdańska do Berlina, gdzie został dyrektorem generalnym Północnoniemieckiego Związku Przedsiębiorstw Budowy Wagonów Kolejowych w Niemczech (Norddeutsche Wagenbau-Vereinigung), przekształconego potem w organizację ogólnoniemiecką (Verband Deutscher Waggonfabriken). Zarówno on, jak i kierowana przez niego firma odegrali ważną rolę w zapewnianiu w czasie I wojny światowej wojsku niemieckiemu potrzebnych środków transportowych.
Po I wojnie światowej między innymi przewodniczący Związku Producentów Wagonów Kolejowych (Eisenbahn-Wagenbau-Verband). Po 1920 emeryt. W 1923 za zasługi w budowaniu i remontowaniu taboru kolejowego podczas wojny został członkiem honorowym Deutsche Maschinentechnische Gesellschaft (Niemieckie Towarzystwo Techników Mechaników), do którego należał od 1893. Od 1939 jego imię (Otto-Schrey-Weg) nosiła ulica we Wrzeszczu, obecnie ul. Żywiecka.