RO-RO, pojazdowiec, statek

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
MS „Elbląg”, statek typu Ro-Ro, w porcie gdyńskim
MS „Inowrocław”, statek typu Ro-Ro, widoczna furta do załadunku kontenerów
Prom samochodowo-pasażerski

RO-RO, pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 Stocznia Gdańska budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych.

Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987.

W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których cztery jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.