PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWE SZKOTY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 3: Linia 3:
 
[[File: Nowe_Szkoty_przejście_podziemne.JPG |thumb| Przystanek Nowe Szkoty, przejście podziemne, stan z 2008]]
 
[[File: Nowe_Szkoty_przejście_podziemne.JPG |thumb| Przystanek Nowe Szkoty, przejście podziemne, stan z 2008]]
 
'''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWE SZKOTY''', położony na jednotorowej, zelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 249 | linii kolejowej numer 249]] (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 2,3 kilometrze, między stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]] i [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK ZASPA TOWAROWA | Gdańsk Zaspa Towarowa]]. Obok przebiegają linie kolejowe [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard), [[LINIA KOLEJOWA NUMER 227 | numer 227]] (Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa) oraz [[LINIA KOLEJOWA NUMER 250 | numer 250]] (Gdańsk Główny – Rumia). Leży na granicy dzielnic Gdańska: [[MŁYNISKA | Młyniska]] i [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] Dolny. Nazwę wziął od znajdującej się nieopodal części Wrzeszcza Dolnego, [[NOWE SZKOTY | Nowych Szkotów]]. <br/><br/>
 
'''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWE SZKOTY''', położony na jednotorowej, zelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 249 | linii kolejowej numer 249]] (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 2,3 kilometrze, między stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]] i [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK ZASPA TOWAROWA | Gdańsk Zaspa Towarowa]]. Obok przebiegają linie kolejowe [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard), [[LINIA KOLEJOWA NUMER 227 | numer 227]] (Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa) oraz [[LINIA KOLEJOWA NUMER 250 | numer 250]] (Gdańsk Główny – Rumia). Leży na granicy dzielnic Gdańska: [[MŁYNISKA | Młyniska]] i [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] Dolny. Nazwę wziął od znajdującej się nieopodal części Wrzeszcza Dolnego, [[NOWE SZKOTY | Nowych Szkotów]]. <br/><br/>
Otwarty 1 X 1890 jako Danzig Neuschottland. Po II wojnie światowej początkowo nazwany Nowa Szkocja, od 2 VI 1956 Gdańsk Nowa Szkocja, od 31 V 1959 nosi obecną nazwę, obsługiwał [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| Szybką Kolei Miejską]]. Posiadał położony od strony wschodniej jeden peron jednokrawędziowy z ławkami oraz punktami oświetleniowymi. Obok przebiegają ulice: Marynarki Wojennej oraz Kliniczna. Nieopodal usytuowany jest [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK POLITECHNIKA | przystanek kolejowy Gdańsk Politechnika]]. <br/><br/>
+
Otwarty 1 X 1890 jako Danzig Neuschottland. Po II wojnie światowej początkowo nazwany Nowa Szkocja, od 2 VI 1956 Gdańsk Nowa Szkocja, od 31 V 1959 nosi obecną nazwę, obsługiwał [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| Szybką Kolej Miejską]]. Posiadał położony od strony wschodniej jeden peron jednokrawędziowy z ławkami oraz punktami oświetleniowymi. Obok przebiegają ulice: Marynarki Wojennej oraz Kliniczna. Nieopodal usytuowany jest [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK POLITECHNIKA | przystanek kolejowy Gdańsk Politechnika]]. <br/><br/>
 
Początkowo zlokalizowany był obok obecnej ul. Kochanowskiego, gdzie funkcjonował również przejazd drogowy. W związku z budową Węzła Klinicznego przesunięty o kilkaset metrów, połączony podziemnym przejściem dla pieszych, łączącym przystanek z Węzłem Kliniczna i pętlą tramwajową, w nowym miejscu oddany do użytku 8 X 1978. Do września 1993 znajdowała się na peronie kasa biletowa. Obsługiwał pociągi relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, po 15 XII 2002 relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno i Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Główny. Pasażerski ruch na linii kolejowej numer 249 całkowicie został wstrzymany 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany. <br/><br/>
 
Początkowo zlokalizowany był obok obecnej ul. Kochanowskiego, gdzie funkcjonował również przejazd drogowy. W związku z budową Węzła Klinicznego przesunięty o kilkaset metrów, połączony podziemnym przejściem dla pieszych, łączącym przystanek z Węzłem Kliniczna i pętlą tramwajową, w nowym miejscu oddany do użytku 8 X 1978. Do września 1993 znajdowała się na peronie kasa biletowa. Obsługiwał pociągi relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, po 15 XII 2002 relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno i Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Główny. Pasażerski ruch na linii kolejowej numer 249 całkowicie został wstrzymany 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany. <br/><br/>
 
Peron nadal istnieje, od 2012 bez zatrzymywania się przy nim przejeżdżają obok pociągi pasażerskie kursujące w dniach imprez masowych do [[STADION W GDAŃSKU-LETNICY | stadionu w Gdańsku-Letnicy]] i [[CENTRUM WYSTAWIENNICZO-KONGRESOWE AMBEREXPO | Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AmberExpo]] [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945 | Międzynarodowych Targów Gdańskich]] (zob. [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STADION EXPO | przystanek kolejowy Gdańsk Stadion Expo]]). {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Peron nadal istnieje, od 2012 bez zatrzymywania się przy nim przejeżdżają obok pociągi pasażerskie kursujące w dniach imprez masowych do [[STADION W GDAŃSKU-LETNICY | stadionu w Gdańsku-Letnicy]] i [[CENTRUM WYSTAWIENNICZO-KONGRESOWE AMBEREXPO | Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AmberExpo]] [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945 | Międzynarodowych Targów Gdańskich]] (zob. [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STADION EXPO | przystanek kolejowy Gdańsk Stadion Expo]]). {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 18:13, 15 maj 2022

Przystanek Nowe Szkoty, stan z 2008
Przystanek Nowe Szkoty, przejście podziemne, stan z 2008

PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWE SZKOTY, położony na jednotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej numer 249 (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 2,3 kilometrze, między stacjami Gdańsk Główny i Gdańsk Zaspa Towarowa. Obok przebiegają linie kolejowe numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard), numer 227 (Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa) oraz numer 250 (Gdańsk Główny – Rumia). Leży na granicy dzielnic Gdańska: Młyniska i Wrzeszcz Dolny. Nazwę wziął od znajdującej się nieopodal części Wrzeszcza Dolnego, Nowych Szkotów.

Otwarty 1 X 1890 jako Danzig Neuschottland. Po II wojnie światowej początkowo nazwany Nowa Szkocja, od 2 VI 1956 Gdańsk Nowa Szkocja, od 31 V 1959 nosi obecną nazwę, obsługiwał Szybką Kolej Miejską. Posiadał położony od strony wschodniej jeden peron jednokrawędziowy z ławkami oraz punktami oświetleniowymi. Obok przebiegają ulice: Marynarki Wojennej oraz Kliniczna. Nieopodal usytuowany jest przystanek kolejowy Gdańsk Politechnika.

Początkowo zlokalizowany był obok obecnej ul. Kochanowskiego, gdzie funkcjonował również przejazd drogowy. W związku z budową Węzła Klinicznego przesunięty o kilkaset metrów, połączony podziemnym przejściem dla pieszych, łączącym przystanek z Węzłem Kliniczna i pętlą tramwajową, w nowym miejscu oddany do użytku 8 X 1978. Do września 1993 znajdowała się na peronie kasa biletowa. Obsługiwał pociągi relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, po 15 XII 2002 relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno i Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Główny. Pasażerski ruch na linii kolejowej numer 249 całkowicie został wstrzymany 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany.

Peron nadal istnieje, od 2012 bez zatrzymywania się przy nim przejeżdżają obok pociągi pasażerskie kursujące w dniach imprez masowych do stadionu w Gdańsku-Letnicy i Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AmberExpo Międzynarodowych Targów Gdańskich (zob. przystanek kolejowy Gdańsk Stadion Expo). PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania