PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK KOLONIA

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 14:29, 3 wrz 2021

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK KOLONIA, nieczynny, położony na jednotorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 249 (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 3,7 kilometrze oraz na jednotorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 227 (Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa), na jej 3,8 kilometrze. Znajduje się obok południowej głowicy stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, przy jej nastawni wykonawczej, oznaczonej symbolem Zp1. Obok niego przebiegają również linia kolejowa numer 722 (Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany) oraz tory boczne prowadzące do stoczni i elektrociepłowni. Leży na granicy dzielnic Gdańska: Letnicy i Wrzeszcza Dolnego. Swoją nazwą wziął od znajdującego się nieopodal osiedla.

Otwarty 1 X 1890 jako Schellmühl, a od 1914 nosił nazwę Danzig Reichskolonie. Po drugiej wojnie światowej najpierw nazwany Gdańsk Uniemin, a w 1946 przyjął obecną nazwę. Posiada jeden peron dwukrawędziowy, wyposażony między innymi w zadaszenie i ławki. Po jego wschodniej stronie przebiega linia numer 249, a po zachodniej – linia numer 227, po której odbywał się i nadal się odbywa ruch pociągów towarowych. Na peronie znajduje się wejście do podziemnego przejścia dla pieszych, łączącego przystanek z ul. Kochanowskiego, ul. Modrzewskiego (położonych po zachodniej stronie) i ul. Narwickiej (położonej po wschodniej stronie).

Na przystanku do września 1993 znajdowała się kasa biletowa. Zatrzymywały się na nim pasażerskie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, a po 15 XII 2002 relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno i Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Główny, kursujące po linii numer 249. Pasażerski ruch na linii kolejowej numer 249 został całkowicie wstrzymany 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany. Peron i przejście podziemne nadal istnieją. Od 2012 przejeżdżają obok niego pociągi pasażerskie, które kursują w dni imprez masowych, odbywających się na stadionie w Gdańsku-Letnicy i w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo Międzynarodowych Targów Gdańskich, ale nie zatrzymują się one na tym przystanku (opcja taka była rozważana), lecz na położonym 0,5 kilometra dalej przystanku Gdańsk Stadion Expo. W 2020 odbyła się renowacja przystanku, który przez konserwatora zabytków został uznany za zabytkowy, choć nie planuje się w najbliższym czasie wznowienia na nim rozkładowego ruchu pasażerskiego. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania