PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH''' (DzLR). Filia niemieckiego Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsiębiorstwo lotnicze na terenie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]]; powstało 27 X 1919 roku. Kierownikami byli Ernst Wachsmann, Konrad Bergmann i Gustav Peters, a szefem pilotów Willy May. W 1920 roku przystąpiło jako członek założycielski do międzynarodowej organizacji lotniczej IATA. Początkowo dysponowało samolotami z miejscem dla pasażera w otwartej kabinie, dopiero w marcu 1921 zakupiło dwa Fokkery F II obsługujące trasę Gdańsk– Królewiec–Kłajpeda–Ryga oraz Gdańsk–Królewiec–Kowno. Korzystało z hangaru zbudowanego przez byłą szkołę pilotów marynarki „Marine-Fliegerschule”. <br/><br/> '''Danziger Luftpost GmbH''' (DzLP), utworzone w Gdańsku na przełomie lutego i marca 1921 roku, od początku będące dużą konkurencją dla DzLR. Pierwszym kierownikiem był Erhard Milch, przedstawiciel spółki Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 obsługiwało trasę Berlin–Piła (od maja Szczecin–Gdańsk– Królewiec. W lipcu 1921 roku przedłużono linię do Kowna, a w sierpniu do Rygi. Zajmowało hangar wybudowany przez księcia Sigismunda w północno-zachodniej części [[LOTNISKO WE WRZESZCZU | lotniska we Wrzeszczu]]. Ze względu na wspólnego udziałowca, którym był Junkers Flugzeugwerke, DzLP i polski Aero-Lloyd zawarły 27 VIII 1922 umowę o współpracy (obsługa techniczna samolotów i szkolenie pilotów odbywało się na lotnisku we Wrzeszczu). Ponadto DzLP przekazał trzy samoloty Junkers F-13 do obsługi trasy Gdańsk–Warszawa. Po roku 1926 było jedynym prywatnym przedsiębiorstwem działającym w Gdańsku. Oficjalnie było przedstawicielstwem zagranicznych linii lotniczych, nieoficjalnie czerpało korzyści z wynajmowania powierzchni hangarowej i obsługi technicznej samolotów polskich na trasie do Warszawy. Udziałowcem DzLP była rodzina Erharda Milcha (pierwszego dyrektora). <br/><br/> '''Danziger Lloyd Luftdienst''' GmbH (DzLL), powołano w marcu 1922 roku jako towarzystwo założone przez Norddeutscher Lloyd Brema i firmę Junkers-Werke, które działały wspólnie w Niemczech pod nazwą Lloyd Ostflug. Między DzLP a DzLL powstał w Gdańsku układ naprzemiennego obsługiwania trasy Berlin–Szczecin–Gdańsk–Królewiec–Kowno–Ryga. Sprzedaż biletów lotniczych odbywała się dla obu towarzystw wspólnie. Kierownikiem przedsiębiorstwa został Hermann Grube. <br/><br/> '''Internationale Luftverkehrsgesellschaft „Ileg” Danzig''', założony w lutym 1921 roku; udziałowcami byli członkowie rady nadzorczej firmy lotniczej Albatros. Zarząd firmy zamierzał utworzyć komunikację lotniczą między Gdańskiem a Polską i Finlandią. Latem 1921 roku dysponowało ośmioma wodnosamolotami, które w sierpniu tegoż roku zostały skonfiskowane przez przedstawicieli Ententy i zniszczone, co położyło kres istnieniu przedsiębiorstwa. <br/><br/> '''Danziger Aero-Lloyd''' (DzAL), powstało w maju 1923, po połączeniu się DzLR z DzLL. Funkcjonowało w Gdańsku jako filia Deutsche Aero-Lloyd AG z siedzibą w Berlinie. Przedstawicielami firmy w Gdańsku zostali Hermann Grube i Georg von Winterfeld. Obsługiwało głównie trasę Berlin–Gdańsk–Królewiec. W czerwcu 1924 otworzyło nową linię Gdańsk–Malbork. Do DzAL należało towarzystwo lotnicze Deruluft, obsługujące trasę Królewiec–Moskwa. W roku 1925 po raz pierwszy przedłużyło ono linię do Berlina, z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się 3 razy w tygodniu. <br/><br/> '''Deutsche Lufthansa''' (DLH) w Gdańsku. Po likwidacji w styczniu 1926 roku DzAL, całą komunikację lotniczą w Gdańsku przejęła DLH (łącznie z samolotami i personelem). Do roku 1944 zajmowała się techniczną obsługą tras do Niemiec (głównie linii Berlin–Gdańsk–Królewiec). Swoje biuro miała na lotnisku we Wrzeszczu. Jedyną „zagraniczną” linią komunikacyjną pozostała trasa do Warszawy. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH''' (DzLR). Filia niemieckiego Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsiębiorstwo lotnicze na terenie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]]; powstało 27 X 1919. Kierownikami byli Ernst Wachsmann, Konrad Bergmann i Gustav Peters, a szefem pilotów Willy May. W 1920 przystąpiło jako członek założycielski do międzynarodowej organizacji lotniczej IATA. Początkowo dysponowało samolotami z miejscem dla pasażera w otwartej kabinie, dopiero w marcu 1921 zakupiło dwa Fokkery F II obsługujące trasę Gdańsk– Królewiec–Kłajpeda–Ryga oraz Gdańsk–Królewiec–Kowno. Korzystało z hangaru zbudowanego przez byłą szkołę pilotów marynarki „Marine-Fliegerschule”. <br/><br/> '''Danziger Luftpost GmbH''' (DzLP), utworzone w Gdańsku na przełomie lutego i marca 1921, od początku będące dużą konkurencją dla DzLR. Pierwszym kierownikiem był Erhard Milch, przedstawiciel spółki Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 obsługiwało trasę Berlin–Piła (od maja Szczecin–Gdańsk– Królewiec). W lipcu 1921 przedłużono linię do Kowna, a w sierpniu do Rygi. Zajmowało hangar wybudowany przez księcia Sigismunda w północno-zachodniej części [[LOTNISKO WE WRZESZCZU | lotniska we Wrzeszczu]]. Ze względu na wspólnego udziałowca, którym był Junkers Flugzeugwerke, DzLP i polski Aero-Lloyd zawarły 27 VIII 1922 umowę o współpracy (obsługa techniczna samolotów i szkolenie pilotów odbywało się na lotnisku we Wrzeszczu). Ponadto DzLP przekazał trzy samoloty Junkers F-13 do obsługi trasy Gdańsk–Warszawa. Po 1926 było jedynym prywatnym przedsiębiorstwem działającym w Gdańsku. Oficjalnie było przedstawicielstwem zagranicznych linii lotniczych, nieoficjalnie czerpało korzyści z wynajmowania powierzchni hangarowej i obsługi technicznej samolotów polskich na trasie do Warszawy. Udziałowcem DzLP była rodzina Erharda Milcha (pierwszego dyrektora). <br/><br/> '''Danziger Lloyd Luftdienst''' GmbH (DzLL), powołano w marcu 1922 jako towarzystwo założone przez Norddeutscher Lloyd Brema i firmę Junkers-Werke, które działały wspólnie w Niemczech pod nazwą Lloyd Ostflug. Między DzLP a DzLL powstał w Gdańsku układ naprzemiennego obsługiwania trasy Berlin–Szczecin–Gdańsk–Królewiec–Kowno–Ryga. Sprzedaż biletów lotniczych odbywała się dla obu towarzystw wspólnie. Kierownikiem przedsiębiorstwa został Hermann Grube. <br/><br/> '''Internationale Luftverkehrsgesellschaft „Ileg” Danzig''', założony w lutym 1921; udziałowcami byli członkowie rady nadzorczej firmy lotniczej Albatros. Zarząd firmy zamierzał utworzyć komunikację lotniczą między Gdańskiem a Polską i Finlandią. Latem 1921 dysponowało ośmioma wodnosamolotami, które w sierpniu tegoż roku zostały skonfiskowane przez przedstawicieli Ententy i zniszczone, co położyło kres istnieniu przedsiębiorstwa. <br/><br/> '''Danziger Aero-Lloyd''' (DzAL), powstało w maju 1923, po połączeniu się DzLR z DzLL. Funkcjonowało w Gdańsku jako filia Deutsche Aero-Lloyd AG z siedzibą w Berlinie. Przedstawicielami firmy w Gdańsku zostali Hermann Grube i Georg von Winterfeld. Obsługiwało głównie trasę Berlin–Gdańsk–Królewiec. W czerwcu 1924 otworzyło nową linię Gdańsk–Malbork. Do DzAL należało towarzystwo lotnicze Deruluft, obsługujące trasę Królewiec–Moskwa. W 1925 po raz pierwszy przedłużyło ono linię do Berlina, z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się trzy razy w tygodniu. <br/><br/> '''Deutsche Lufthansa''' (DLH) w Gdańsku. Po likwidacji w styczniu 1926 DzAL, całą komunikację lotniczą w Gdańsku przejęła DLH (łącznie z samolotami i personelem). Do 1944 zajmowała się techniczną obsługą tras do Niemiec (głównie linii Berlin–Gdańsk–Królewiec). Swoje biuro miała na lotnisku we Wrzeszczu. Jedyną „zagraniczną” linią komunikacyjną pozostała trasa do Warszawy. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 09:58, 11 kwi 2022

PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH (DzLR). Filia niemieckiego Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsiębiorstwo lotnicze na terenie II Wolnego Miasta Gdańska; powstało 27 X 1919. Kierownikami byli Ernst Wachsmann, Konrad Bergmann i Gustav Peters, a szefem pilotów Willy May. W 1920 przystąpiło jako członek założycielski do międzynarodowej organizacji lotniczej IATA. Początkowo dysponowało samolotami z miejscem dla pasażera w otwartej kabinie, dopiero w marcu 1921 zakupiło dwa Fokkery F II obsługujące trasę Gdańsk– Królewiec–Kłajpeda–Ryga oraz Gdańsk–Królewiec–Kowno. Korzystało z hangaru zbudowanego przez byłą szkołę pilotów marynarki „Marine-Fliegerschule”.

Danziger Luftpost GmbH (DzLP), utworzone w Gdańsku na przełomie lutego i marca 1921, od początku będące dużą konkurencją dla DzLR. Pierwszym kierownikiem był Erhard Milch, przedstawiciel spółki Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 obsługiwało trasę Berlin–Piła (od maja Szczecin–Gdańsk– Królewiec). W lipcu 1921 przedłużono linię do Kowna, a w sierpniu do Rygi. Zajmowało hangar wybudowany przez księcia Sigismunda w północno-zachodniej części lotniska we Wrzeszczu. Ze względu na wspólnego udziałowca, którym był Junkers Flugzeugwerke, DzLP i polski Aero-Lloyd zawarły 27 VIII 1922 umowę o współpracy (obsługa techniczna samolotów i szkolenie pilotów odbywało się na lotnisku we Wrzeszczu). Ponadto DzLP przekazał trzy samoloty Junkers F-13 do obsługi trasy Gdańsk–Warszawa. Po 1926 było jedynym prywatnym przedsiębiorstwem działającym w Gdańsku. Oficjalnie było przedstawicielstwem zagranicznych linii lotniczych, nieoficjalnie czerpało korzyści z wynajmowania powierzchni hangarowej i obsługi technicznej samolotów polskich na trasie do Warszawy. Udziałowcem DzLP była rodzina Erharda Milcha (pierwszego dyrektora).

Danziger Lloyd Luftdienst GmbH (DzLL), powołano w marcu 1922 jako towarzystwo założone przez Norddeutscher Lloyd Brema i firmę Junkers-Werke, które działały wspólnie w Niemczech pod nazwą Lloyd Ostflug. Między DzLP a DzLL powstał w Gdańsku układ naprzemiennego obsługiwania trasy Berlin–Szczecin–Gdańsk–Królewiec–Kowno–Ryga. Sprzedaż biletów lotniczych odbywała się dla obu towarzystw wspólnie. Kierownikiem przedsiębiorstwa został Hermann Grube.

Internationale Luftverkehrsgesellschaft „Ileg” Danzig, założony w lutym 1921; udziałowcami byli członkowie rady nadzorczej firmy lotniczej Albatros. Zarząd firmy zamierzał utworzyć komunikację lotniczą między Gdańskiem a Polską i Finlandią. Latem 1921 dysponowało ośmioma wodnosamolotami, które w sierpniu tegoż roku zostały skonfiskowane przez przedstawicieli Ententy i zniszczone, co położyło kres istnieniu przedsiębiorstwa.

Danziger Aero-Lloyd (DzAL), powstało w maju 1923, po połączeniu się DzLR z DzLL. Funkcjonowało w Gdańsku jako filia Deutsche Aero-Lloyd AG z siedzibą w Berlinie. Przedstawicielami firmy w Gdańsku zostali Hermann Grube i Georg von Winterfeld. Obsługiwało głównie trasę Berlin–Gdańsk–Królewiec. W czerwcu 1924 otworzyło nową linię Gdańsk–Malbork. Do DzAL należało towarzystwo lotnicze Deruluft, obsługujące trasę Królewiec–Moskwa. W 1925 po raz pierwszy przedłużyło ono linię do Berlina, z międzylądowaniem w Gdańsku. Od maja do września 1925 loty odbywały się trzy razy w tygodniu.

Deutsche Lufthansa (DLH) w Gdańsku. Po likwidacji w styczniu 1926 DzAL, całą komunikację lotniczą w Gdańsku przejęła DLH (łącznie z samolotami i personelem). Do 1944 zajmowała się techniczną obsługą tras do Niemiec (głównie linii Berlin–Gdańsk–Królewiec). Swoje biuro miała na lotnisku we Wrzeszczu. Jedyną „zagraniczną” linią komunikacyjną pozostała trasa do Warszawy. MB

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania