MOST POPIELNY, ul. Toruńska

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 +
[[File: Most_Popielny.jpg |thumb| Most Popielny i ruiny Starego Przedmieścia, 1947]]
 
[[File:1_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od strony północnej, od ul. Podwale Przedmiejskie (po prawej bloki przy ul. Żabi Kruk nr 9-13, w głębi przystań Klubu Wodnego „Żabi Kruk”, w stronę lewą w tle zabudowa przy ul. Pod Zrębem i na pierwszym planie zabudowania dawnego kolejowego [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| Dworca Brama Nizinna]]), 2018]]
 
[[File:1_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od strony północnej, od ul. Podwale Przedmiejskie (po prawej bloki przy ul. Żabi Kruk nr 9-13, w głębi przystań Klubu Wodnego „Żabi Kruk”, w stronę lewą w tle zabudowa przy ul. Pod Zrębem i na pierwszym planie zabudowania dawnego kolejowego [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| Dworca Brama Nizinna]]), 2018]]
 
[[File:2_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od południa]]
 
[[File:2_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od południa]]
  
 
'''MOST POPIELNY''' (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643, drewniany; łączył [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co. ([[STEIMMIG RUDOLF, inżynier, przedsiębiorca | Rudolf Steimmig]]), nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. Lekko uszkodzony w 1945, był do 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z Dolnym Miastem, [[PRZERÓBKA | Przeróbką]], [[STOGI | Stogami]] i szosą w kierunku Warszawy{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
'''MOST POPIELNY''' (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643, drewniany; łączył [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co. ([[STEIMMIG RUDOLF, inżynier, przedsiębiorca | Rudolf Steimmig]]), nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. Lekko uszkodzony w 1945, był do 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z Dolnym Miastem, [[PRZERÓBKA | Przeróbką]], [[STOGI | Stogami]] i szosą w kierunku Warszawy{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 14:09, 25 sty 2023

Most Popielny i ruiny Starego Przedmieścia, 1947
Most Popielny, widok od strony północnej, od ul. Podwale Przedmiejskie (po prawej bloki przy ul. Żabi Kruk nr 9-13, w głębi przystań Klubu Wodnego „Żabi Kruk”, w stronę lewą w tle zabudowa przy ul. Pod Zrębem i na pierwszym planie zabudowania dawnego kolejowego Dworca Brama Nizinna), 2018
Most Popielny, widok od południa

MOST POPIELNY (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad Motławą, w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643, drewniany; łączył Stare Przedmieście z Wyspą Spichrzów ( Spichlerze). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co. ( Rudolf Steimmig), nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. Lekko uszkodzony w 1945, był do 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z Dolnym Miastem, Przeróbką, Stogami i szosą w kierunku WarszawyMrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania