MOST NA SZOPY

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 15:40, 29 mar 2024

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most na Szopy chroniony bramą, powyżej Most Stągiewny, fragment tzw. planu sztokholmskiego z około 1600.
Most na Szopy, 1904
Most na Szopy, 1904
Zwodzony (klapowy) Most na Szopy, około 1900
Drewniana kładka dla pieszych ułożona na moście, 1959
Widok na mosty nad Nową Motławą: Most Stągiewny, pozostałości Mostu na Szopy, Most na Nowej Motławie
Most po rozbiórce, widok z Mostu Stągiewnego, w tle Most na Nowej Motławie, 2018
Tymczasowa kładka ułożona na filarach mostu, 2021
Tymczasowa kładka ułożona na filarach mostu, 2021

MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Spichlerze z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.

Przebudowany z dotychczas drewnianego w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig & Co., zob. Franz Rudolf Steimmig), otwarty 26 VI 1891. Od strony lądowej wyłożone kamiennym brukiem przęsła oparto na ceglano-kamiennych przyczółkach. W nurcie Nowej Motławy co 12 m rozstawiono ceglano-kamienne filary, na których oparto zwodzone przęsła wyłożone brukiem drewnianym. Po przebudowie długość mostu wynosiła 34 m, szerokość na przyczółkach 8,5 m (dla ruchu kołowego 5 m, reszta chodniki dla ruchu pieszego), wysokość klap 7,5 m, wysokość nad lustrem wody 4,5 m.

Od 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego odciążająca linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu (tramwaje skręcały z Długich Ogrodów tuż przed mostem Stągiewnym w Mattenbuden (ul. Szopy), po przekroczeniu Nowej Motławy wracały – za Bramą Stągiewną – na Milchkannengasse (ul. Stągiewną).

Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie, w 2006 odnowione i zabezpieczone. W związku z przebudową Mostu Stągiewnego, we wrześniu 2021 na zachowanych elementach ułożono kładkę dla pieszych, z możliwością jej zwodzenia (rozsuwania) (42 m długości, 2,07 m szerokości). Po raz pierwszy kładkę rozsunięto 2 XI 2021, 26 IX 2022 przystąpiono do jej demontażu. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania