MOST KROWI

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Krowi na tzw. planu sztokholmskiego z około 1600, widoczne po dwa pylony (drewniane słupy) z obu stron przed częścią zwodzoną
Most Krowi, 1856, na pierwszym planie Baszta Kotwiczników i ul. Kotwicznikow, akwarela 1857 wedle rysunku Augusta Lobegotta Randta
Most Krowi, widok od północy, przed 1905
Most Krowi, około 1910
Most Krowi, 1930
Most Krowi od strony Podwala Przedmiejskiego, 2018
Wejście na Most Krowi od strony ul. Chmielnej, 2018

MOST KROWI (1378 pons vaccarum, 1379 kubrughe) nad Motławą, łączy przez Bramę Krowią ul. Ogarną z Chmielną, obecnie długość 45 m, szerokość 9 m, dwa przęsła. Zbudowany w latach 1378–1379, zwodzony; początkowo służył do przepędzania bydła do funkcjonującej od 1331 rzeźni, położonej na obszarze obecnej ul. Chmielnej 42-47, oraz na pastwiska istniejące na późniejszych Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na Dolnym Mieście.

Przebudowany w 1517. 11 VIII 1580 zawaliła się jego część od strony Spichlerzy. Po odbudowie z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy (w sumie cztery), przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy były zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. Do połowy XIX wieku zamykany na noc.

W okresie 1901–1902 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gdańskim większym mostem drewnianym) o nośności 20 ton, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund).

Uszkodzony w 1945. Na przełomie marca i kwietnia 1973 roku wyburzono uszkodzoną konstrukcję, kładąc na filarach stalową kładkę dla pieszych sześciometrowej szerokości. W 1977 został przebudowany na most stały.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania