MOST KAMIENIARSKI

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 17:50, 22 lut 2023

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Kamieniarski, widok na Nową Motławę, Aegidius Dickmann, 1617
Most Kamieniarski, reprodukcja prasowa obrazu Carla Eduarda Dettloffa, połowa XIX wieku
Most Kamieniarski, widok od północnego-wschodu na Starą Motławę, 1938
Most Kamieniarski, widok ze Starej Motławy, lata 30. XX wieku
Most Kamieniarski na tle zniszczonego Gdańska, widok od zachodu, 1946
Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej

MOST KAMIENIARSKI (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania