MISIEK JAN, artysta malarz, grafik

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 11:43, 11 gru 2022

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

JAN MISIEK (ur. 13 IV 1949 Słupsk), artysta malarz, grafik. Uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie, które ukończył w 1968. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku ( Akademia Sztuk Pięknych), uzyskując dyplom w pracowni prof. Władysława Jackiewicza w 1975. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Od 1976 członek Związku Polskich Artystów Plastyków, jest też członkiem międzynarodowej grupy artystycznej Groupe Chanteloube. W latach 1979–1990 był redaktorem graficznym Wydawnictwa Morskiego, a od 1995 do 1999 miesięcznika „Pomerania”.

Prócz malarstwa i grafiki uprawia kolaż, rysunek, grafikę prasową i książkową. Uczestnik wystaw w kraju i za granicą. Swoje prace prezentował na ponad 90 wystawach indywidualnych, między innymi w galerii Salon Młodych w Gdyni (1975), Galerii EL w Elblągu (1976), Galerii u Literatów w Gdańsku (1989), Galerie Neuropa w Heidelbergu (1994), Galerie Inter Art w Stuttgarcie (1997), w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska (1998), Galerie Metall & Form w Heidelbergu (2000), Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku (2003), Muzeum Narodowym w Gdańsku (2005), Muzeum Miejskim w Druskiennikach (2007), Galerii Pionova w Gdańsku (2010), Galerie Ex-Nihilo w Grenoble (2014), oraz na licznych zbiorowych ekspozycjach.

Jego malarstwo można określić jako abstrakcyjne. W ekspresyjnych kompozycjach inspirowanych sztuką antyku, noszących znaczące tytuły Herkulanum (1997), Las Ardeński (1997), Atlantyda (1998), Pompeje II (2005), dominują natężony kolor oraz faktura płótna, przez co u widza wzmaga się odczucie napięcia poruszające wyobraźnię. Jednak do najbardziej rozpoznawalnych prac artysty należą refleksyjne kolaże – tworzy w nich historie poprzez grupowanie i porządkowanie artefaktów, którym nadaje nowe życie. Tą techniką posługuje się od końca lat 80. Do najczęściej wykorzystywanych motywów należą stare fotografie, listy, koperty, fragmenty gazet, metalowe obwódki wzmacniające otwory, sznurowadła, drobne detale z metalu, skóry i tkanin. Przedmioty te wyzwala z ich kontekstów i wkłada w nowe, zaaranżowane i harmonijne kompozycje. Tematyka prac krąży wokół czasu i przemijania, a celem staje się oswajanie przeszłości; pojawiają się też treści wyraźne literackie. Przykładem kolaże Kartki z nieba – Sierpień ’80 (2003), Katyń (2003), Księga odbudowy (2005), cykl Albumy gdańskie (od 2006 kontynuowany do dzisiaj) czy cykl Cykliści (2012).

Jego prace znajdują się między innymi w zbiorach Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum w Lęborku, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą, między innymi w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych.

Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2002 z okazji jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej, w 2005 z okazji 30-lecia pracy twórczej i w 2010 z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej, za poszukiwania nowych form wyrazu w plastyce, za graficzne projekty książek. Laureat Nagrody Artystycznej Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (2006). KP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania