LOEHLEIN GEORG SIMON, kompozytor, kapelmistrz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Georg_Simon_Loehlein.png|thumb|Jedna z prac Georga Simona Loehleina, ''Trzy koncerty na klawesyn lub piano-forte z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu …'',]]
 
[[File:Georg_Simon_Loehlein.png|thumb|Jedna z prac Georga Simona Loehleina, ''Trzy koncerty na klawesyn lub piano-forte z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu …'',]]
  
'''GEORG SIMON LOEHLEIN''' (Löhlein) (ochrzczony 16 VII 1725 Neustadt koło Coburga – 16 XII 1781 Gdańsk), kompozytor, nauczyciel muzyki, kapelmistrza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP). Syn organisty i nauczyciela w Neustadt Johanna Michaela (zm. 1765), syna Michaela, młynarza z Heubisch, i Rosiny (Heubisch) z domu Müller, córki burmistrza Neustadt Andreasa. Muzyki uczył się początkowo najprawdopodobniej u ojca.<br/><br/>
+
'''GEORG SIMON LOEHLEIN''' (Löhlein) (ochrzczony 16 VII 1725 Neustadt koło Coburga – 16 XII 1781 Gdańsk), kompozytor, nauczyciel muzyki, kapelmistrza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP). Syn organisty i nauczyciela w Neustadt Johanna Michaela (zm. 1765) i Rosiny z domu Müller, córki burmistrza Neustadt Andreasa. Muzyki uczył się początkowo najprawdopodobniej u ojca.<br/><br/>
Jako szesnastolatek – ze względu na pokaźną posturę (około 190 cm wzrostu) – wcielony siłą do służby wojskowej, początkowo do tzw. gwardii olbrzymów (reprezentacyjnego 6. Pruskiego Pułku Piechoty), po jej rozwiązaniu przeniesiony do jednostki liniowej. W latach 1740–1742, 1744–1745 brał udział w działaniach wojennych. Ciężko ranny w bitwie pod Kolinem (18 VI 1757) zrezygnował z kariery wojskowej.<br/><br/>
+
Jako szesnastolatek – ze względu na pokaźną posturę (około 190 cm wzrostu) – w trakcie podróży do Kopenhagi wcielony siłą w Poczdamie do służby wojskowej, początkowo do tzw. gwardii olbrzymów (reprezentacyjnego 6. Pruskiego Pułku Piechoty), po jej rozwiązaniu przeniesiony do jednostki liniowej. W latach 1740–1742, 1744–1745 brał udział w pruskich działaniach wojennych. Ciężko ranny w czasie wojny z Austrią w bitwie pod Kolinem (18 VI 1757) zrezygnował z kariery wojskowej.<br/><br/>
W 1758 roku immatrykulował się na uniwersytecie w Jenie, tamże w 1761 został dyrektorem muzycznym i kierownikiem Collegium Musicum. Rozgłos przynosiły mu pisane podówczas utwory sceniczne (pieśni, oratoria i kantaty jak ''Passionskantate'' czy ''Der Jenaische Pursche''). W 1763 roku kontynuował w Lipsku studia z dziedziny filozofii i poetyki, jednocześnie koncertując: początkowo jako harfista, następnie jako wirtuoz fortepianu i członek orkiestry towarzystwa Leipziger Concert (późniejsza Gewandhausorchester) pod dyrekcją Johanna Adama Hillera (1728-1804).<br/><br/>  
+
W 1758 roku immatrykulował się na uniwersytecie w Jenie, tamże w 1761 został dyrektorem muzycznym i kierownikiem Collegium Musicum. Rozgłos przynosiły mu pisane podówczas utwory sceniczne (pieśni, oratoria i kantaty jak ''Passionskantate'' czy ''Der Jenaische Pursche''). W 1763 roku kontynuował w Lipsku studia z dziedziny filozofii, etyki i poetyki u Christiana Fürchtegotta Gellerta (1715–1769), jednocześnie koncertując: początkowo jako harfista, następnie jako wirtuoz fortepianu i członek orkiestry towarzystwa Leipziger Concert (późniejsza Gewandhausorchester) pod dyrekcją Johanna Adama Hillera (1728-1804). Od 1771 był dyrektorem muzycznym tej orkiestry.<br/><br/>  
 
Ceniony nauczyciel muzyki, autor wielokrotnie wznawianych podręczników ''Clavier-Schule'' (1765) i ''Anweisung zum Violinspielen'' (1774). Komponował muzykę sceniczną, kameralną i fortepianową jak i okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne (np. ''Sei Partite per il Clavicembalo, op. I'' (1766), ''Sei Partite per il Clavicembalo op. III'' (1770)). Napisał muzykę do ''Pieśni noworocznej'' (''Neujahrslied'') poznanego osobiście Johanna Wolfganga Goethego. <br/><br/>
 
Ceniony nauczyciel muzyki, autor wielokrotnie wznawianych podręczników ''Clavier-Schule'' (1765) i ''Anweisung zum Violinspielen'' (1774). Komponował muzykę sceniczną, kameralną i fortepianową jak i okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne (np. ''Sei Partite per il Clavicembalo, op. I'' (1766), ''Sei Partite per il Clavicembalo op. III'' (1770)). Napisał muzykę do ''Pieśni noworocznej'' (''Neujahrslied'') poznanego osobiście Johanna Wolfganga Goethego. <br/><br/>
 
Powołany już w 1779, dopiero 11 I 1781 zatrudniony na stanowisku kapelmistrza w gdańskim kościele NMP jako następca [[MOHRHEIM FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL | Friedricha Ch. Mohrheima]]. Podjął próbę zreformowania życia koncertowego w środowisku gdańskich melomanów. Opublikował w [[DANZIGER ERFAHRUNGEN | „Wöchentliche Danziger Anzeigen”]] (1781) szczegółowy plan artystycznych zamierzeń. Pochowany 2 I 1782 w kościele NMP. {{author: JW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 
Powołany już w 1779, dopiero 11 I 1781 zatrudniony na stanowisku kapelmistrza w gdańskim kościele NMP jako następca [[MOHRHEIM FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL | Friedricha Ch. Mohrheima]]. Podjął próbę zreformowania życia koncertowego w środowisku gdańskich melomanów. Opublikował w [[DANZIGER ERFAHRUNGEN | „Wöchentliche Danziger Anzeigen”]] (1781) szczegółowy plan artystycznych zamierzeń. Pochowany 2 I 1782 w kościele NMP. {{author: JW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>

Wersja z 07:57, 15 wrz 2021

Jedna z prac Georga Simona Loehleina, Trzy koncerty na klawesyn lub piano-forte z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu …,

GEORG SIMON LOEHLEIN (Löhlein) (ochrzczony 16 VII 1725 Neustadt koło Coburga – 16 XII 1781 Gdańsk), kompozytor, nauczyciel muzyki, kapelmistrza w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP). Syn organisty i nauczyciela w Neustadt Johanna Michaela (zm. 1765) i Rosiny z domu Müller, córki burmistrza Neustadt Andreasa. Muzyki uczył się początkowo najprawdopodobniej u ojca.

Jako szesnastolatek – ze względu na pokaźną posturę (około 190 cm wzrostu) – w trakcie podróży do Kopenhagi wcielony siłą w Poczdamie do służby wojskowej, początkowo do tzw. gwardii olbrzymów (reprezentacyjnego 6. Pruskiego Pułku Piechoty), po jej rozwiązaniu przeniesiony do jednostki liniowej. W latach 1740–1742, 1744–1745 brał udział w pruskich działaniach wojennych. Ciężko ranny w czasie wojny z Austrią w bitwie pod Kolinem (18 VI 1757) zrezygnował z kariery wojskowej.

W 1758 roku immatrykulował się na uniwersytecie w Jenie, tamże w 1761 został dyrektorem muzycznym i kierownikiem Collegium Musicum. Rozgłos przynosiły mu pisane podówczas utwory sceniczne (pieśni, oratoria i kantaty jak Passionskantate czy Der Jenaische Pursche). W 1763 roku kontynuował w Lipsku studia z dziedziny filozofii, etyki i poetyki u Christiana Fürchtegotta Gellerta (1715–1769), jednocześnie koncertując: początkowo jako harfista, następnie jako wirtuoz fortepianu i członek orkiestry towarzystwa Leipziger Concert (późniejsza Gewandhausorchester) pod dyrekcją Johanna Adama Hillera (1728-1804). Od 1771 był dyrektorem muzycznym tej orkiestry.

Ceniony nauczyciel muzyki, autor wielokrotnie wznawianych podręczników Clavier-Schule (1765) i Anweisung zum Violinspielen (1774). Komponował muzykę sceniczną, kameralną i fortepianową jak i okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne (np. Sei Partite per il Clavicembalo, op. I (1766), Sei Partite per il Clavicembalo op. III (1770)). Napisał muzykę do Pieśni noworocznej (Neujahrslied) poznanego osobiście Johanna Wolfganga Goethego.

Powołany już w 1779, dopiero 11 I 1781 zatrudniony na stanowisku kapelmistrza w gdańskim kościele NMP jako następca Friedricha Ch. Mohrheima. Podjął próbę zreformowania życia koncertowego w środowisku gdańskich melomanów. Opublikował w „Wöchentliche Danziger Anzeigen” (1781) szczegółowy plan artystycznych zamierzeń. Pochowany 2 I 1782 w kościele NMP. JW










Bibliografia:
Albus Mechthild, Löhlein Georg Simon, w: Neue Deutsche Biographie, Bd. 15, Berlin 1987.
Beer Axel, Musikverlag und Musikalienhandel in Leipzig in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts, w: Das Leipziger Musikverlagswesen. Innerstädtische Netzwerke und internationale Ausstrahlung, Hildesheim 2016.
Fürstenau Moritz, Loehlein Georg Simon, w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 19, Leipzig 1884.
Glasenapp Franzgeorg von, Georg Simon Löhlein (1725–1781). Sein Leben und seine Werke, insbesondere seiner volkstümlichen Musiklehrbücher, Halle 1937.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania