DWORZEC W OLIWIE

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 11:53, 27 wrz 2021

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Budynek dworca w Oliwie od strony ul. Poczty Gdańskiej, 2018
Dworzec w Oliwie, przejście pod torami, 2020
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/gdansk.gedanopedia.pl/public_html/images/7/75/Oliwa_dworzec_perony.jpg
Perony dworca w Oliwie, 2021
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/gdansk.gedanopedia.pl/public_html/images/6/6b/Dworzec_w_Oliwie,_perony.jpg
Perony dworca w Oliwie, 2021
Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019

DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ( kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu.

Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ( Szybka Kolej Miejska), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). W 1996 przebudowano perony i układ torów. MrGl

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii