DROGI ROWEROWE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File: Droga_rowerowa_na_Stogach,_2005.jpg |thumb| Droga rowerowa na Stogach, 2005]]
 +
[[File: Droga_rowerowa,_al._Legionow_.jpg |thumb| Droga rowerowa, al. Legionów, 2019]]
 
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']]  
 
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']]  
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
  
'''DROGI ROWEROWE'''. Sieć gdańskich dróg rowerowych, jedna z najbardziej rozbudowanych w kraju, liczy łącznie 671,1 km (stan na lipiec 2017). Pierwsze trasy rowerowe w Gdańsku zostały wytyczone w pierwszej połowie lat 90. XX wieku, między innymi w ciągu al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II, poprzez obniżenie krawężników, wymalowanie linii rozgraniczających ruch pieszych i rowerzystów oraz symboli roweru na istniejących szerokich chodnikach. W 1997 roku kampanię pod nazwą „Gdańsk miastem dla rowerów”, mającą na celu wywarcie wpływu na władze miasta, by te stworzyły sieć ścieżek rowerowych, zapoczątkowało Stowarzyszenie Obywatelska Liga Ekologiczna (OLE), organizując między innymi rowerowe przejazdy przez miasto. Pierwsze nowo powstałe ścieżki budowano początkowo z niewygodnej dla rowerzystów wypukłej betonowej kostki brukowej. Powstające po 2014 roku mają głównie nawierzchnię z czerwonego asfaltu. <br/><br/>
+
'''DROGI ROWEROWE'''. Sieć gdańskich dróg rowerowych, jedna z najbardziej rozbudowanych w kraju, np. w lipcu 2017 licząca łącznie 671,1 km, w styczniu 2023 łącznie 861,8 km. Pierwsze trasy rowerowe w Gdańsku zostały wytyczone w pierwszej połowie lat 90. XX wieku, m.in. w ciągu al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II, poprzez obniżenie krawężników, wymalowanie linii rozgraniczających ruch pieszych i rowerzystów oraz symboli roweru na istniejących szerokich chodnikach. W 1997 kampanię pod nazwą „Gdańsk miastem dla rowerów”, mającą na celu wywarcie wpływu na władze miasta, by te stworzyły sieć ścieżek rowerowych, zapoczątkowało Stowarzyszenie Obywatelska Liga Ekologiczna (OLE), organizując np. rowerowe przejazdy przez miasto. Pierwsze nowo powstałe ścieżki budowano początkowo z niewygodnej dla rowerzystów wypukłej betonowej kostki brukowej. Powstające po 201 mają głównie nawierzchnię z czerwonego asfaltu. <br/><br/>
 
Ważniejsze drogi rowerowe znajdują się wzdłuż al. Zwycięstwa, al. Rzeczypospolitej, ul. Chłopskiej, ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia (od ul. Zdrojowej do ul. Marynarki Polskiej i przystani promowej z łącznikiem do latarni morskiej), wzdłuż al. Jana Pawła II, ul. Nowolipie-Rakoczego, ul. Wosia Budzysza i ul. Stryjewskiego, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej i ul. Dąbrowszczaków, ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej, ul. 3 Maja, ul. Turystycznej i ul. Boguckiego, ul. Jaśkowa Dolina, ul. Klinicznej i ul. Marynarki Polskiej, ul. Opata J. Rybińskiego. Wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego wytyczono pasy rowerowe w jezdni, wprowadzono też nową przyjazną dla rowerzystów –  pionierską w Polsce – organizację ruchu w obrębie skrzyżowań. <br/><br/>
 
Ważniejsze drogi rowerowe znajdują się wzdłuż al. Zwycięstwa, al. Rzeczypospolitej, ul. Chłopskiej, ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia (od ul. Zdrojowej do ul. Marynarki Polskiej i przystani promowej z łącznikiem do latarni morskiej), wzdłuż al. Jana Pawła II, ul. Nowolipie-Rakoczego, ul. Wosia Budzysza i ul. Stryjewskiego, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej i ul. Dąbrowszczaków, ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej, ul. 3 Maja, ul. Turystycznej i ul. Boguckiego, ul. Jaśkowa Dolina, ul. Klinicznej i ul. Marynarki Polskiej, ul. Opata J. Rybińskiego. Wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego wytyczono pasy rowerowe w jezdni, wprowadzono też nową przyjazną dla rowerzystów –  pionierską w Polsce – organizację ruchu w obrębie skrzyżowań. <br/><br/>
Według stanu na lipiec 2017 roku sieć tras rowerowych – licząca łącznie 671,1 km – obejmuje: <br/>
+
Według stanu na styczeń 2023 sieć tras rowerowych – licząca łącznie 861,8 km obejmowała: <br/>
– wydzielone drogi rowerowe: 118,5 km; <br/>
+
– wydzielone drogi rowerowe: 137,9 (w 2017 – 118,5) km; <br/>
– ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych: 17,3 km; <br/>
+
– ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych: 26,8 (w 2017 – 17,3) km; <br/>
– chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać): 30,6 km; <br/>
+
– chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać): 39,4 (w 2017 – 30,6) km; <br/>
– pasy rowerowe w jezdni: 7,3 km; <br/>
+
– pasy rowerowe w jezdni: 16,9 (w 2017 – 7,3) km; <br/>
– pasy autobusowo-rowerowe: 0,7 km; <br/>
+
– pasy autobusowo-rowerowe: 2,0 (w 2017 – 0,7) km; <br/>
– ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych): 12,3 km; <br/>
+
– ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych): 18,9 (w 2017 – 12,3) km; <br/>
– ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (odsetek całkowitej długości dróg publicznych): 483,8 km (60,3%); <br/>
+
– ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (odsetek całkowitej długości dróg publicznych): 619,9 km (66,4 %) (w 2017 – 483,8 km (60,3%)); <br/>
– ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd”: 51,5 km (208 ulic). <br/><br/>
+
– ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd”: 57,1 (235 ulic) ((w 2017 – 51,5 km (208 ulic)). <br/><br/>
Do 2020 roku miasto ma posiadać ponad 200 km wydzielonych dróg rowerowych. Od 2013 roku realizowany jest program utworzenia 40 tras o łącznej długości 108 km, finansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Od 2009 roku miasto ma własnego tzw. oficera rowerowego, do którego obowiązków należy między innymi inicjowanie, konsultowanie, zlecanie i monitorowanie działań mających na celu rozwój komunikacji rowerowej, w tym działań na rzecz likwidacji prawnych i architektonicznych barier rozwoju komunikacji rowerowej. <br/><br/>
+
Do 2020 miasto miało posiadać ponad 200 km wydzielonych dróg rowerowych. Od 2013 realizowany jest program utworzenia 40 tras o łącznej długości 108 km, finansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Od 2009 miasto ma własnego tzw. oficera rowerowego, do którego obowiązków należy m.in. inicjowanie, konsultowanie, zlecanie i monitorowanie działań mających na celu rozwój komunikacji rowerowej, w tym działań na rzecz likwidacji prawnych i architektonicznych barier rozwoju komunikacji rowerowej. W 2013 zainstalowano stojaki rowerowe przy wszystkich gdańskich szkołach gimnazjalnych i podstawowych. Do 2020 zainstalowano 26 liczników rowerów, które zliczają przejeżdżające jednoślady dzięki pętlom indukcyjnym umieszczonym w podłożu, dwa z nich są także wyposażone w elektroniczne wyświetlacze pokazujące dane o ruchu rowerowym w miejscu pomiaru. W 2020 szacowano, że każdego dnia mieszkańcy wykonują ok. 51 300 podróży rowerowych (badania Gdańskiego Ruchu Rowerowego).<br/><br/>
W maju 2015 roku gdańscy rowerzyści zdobyli pierwsze miejsce spośród 39 miast biorących udział w European Cycling Challenge. Kryterium stanowiła liczba przejechanych kilometrów w czasie miesiąca: 2,6 tysiąca gdańszczan (zarejestrowało się ponad 4,5 tysiąca) pokonało łączny dystans około 451 tysięcy km w granicach miasta (978 km w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców) oraz ponad 555 tysięcy, uwzględniając obszar poza granicami administracyjnymi. W maju 2016 roku Gdańsk ponownie wziął udział w tej rywalizacji, tym razem 52 miast, i ponownie został zwycięzcą: zarówno pod względem liczby przejechanych kilometrów – łącznie było to ponad 825 tysięcy km – jak i w konkurencji na „najbardziej rowerowe miasto” (liczbie przejechanych kilometrów odniesionej do oficjalnej liczby mieszkańców miasta), uzyskując 1788 km / 1000 mieszkańców. Znalazł się również na pierwszym miejscu pod względem liczby uczestników konkursu, których było 6181 (na drugim miejscu uplasowała się Praga z 3636 rowerzystów biorących udział w zabawie). Sukces został powtórzony w 2017 roku: w Gdańsku w konkurencji wzięło udział najwięcej osób (3584), pod względem przejechanych kilometrów znalazł się na drugim miejscu (ponad 855 tysięcy km) i ponownie zdobył tytuł najbardziej rowerowego miasta (1800,6 km / 1000 mieszkańców). {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
Od 2014 promowana jest impreza [[ROWEROWY MAJ | „Rowerowy maj”]], popularyzująca rower jako środek transportu do szkoły i przedszkola.
 +
W maju 2015 gdańscy rowerzyści zdobyli pierwsze miejsce spośród 39 miast biorących udział w European Cycling Challenge. Kryterium stanowiła liczba przejechanych kilometrów w czasie miesiąca: 2600 gdańszczan (zarejestrowało się ponad 4500) pokonało łączny dystans około 451 000 km w granicach miasta (978 km w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców) oraz ponad 555 000, uwzględniając obszar poza granicami administracyjnymi. W maju 2016 Gdańsk ponownie wziął udział w tej rywalizacji, tym razem 52 miast, i ponownie został zwycięzcą: zarówno pod względem liczby przejechanych kilometrów – łącznie było to ponad 825 000 km – jak i w konkurencji na „najbardziej rowerowe miasto” (liczbie przejechanych kilometrów odniesionej do oficjalnej liczby mieszkańców miasta), uzyskując 1788 km / 1000 mieszkańców. Znalazł się również na pierwszym miejscu pod względem liczby uczestników konkursu, których było 6181 (na drugim miejscu uplasowała się Praga z 3636 rowerzystów biorących udział w zabawie). Sukces został powtórzony w 2017: w Gdańsku w konkurencji wzięło udział najwięcej osób (3584), pod względem przejechanych kilometrów znalazł się na drugim miejscu (ponad 855 tysięcy km) i ponownie zdobył tytuł najbardziej rowerowego miasta (1800,6 km / 1000 mieszkańców). <br/><br/>
 +
W 2023 i w 2024 odbyły się edycje rajdu Climate Classic Gdańsk, w którym każdy uczestnik rajdu musi obliczyć swój własny ślad węglowy i złożyć zobowiązanie do jego redukcji. {{author: CR}} {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 09:28, 30 kwi 2024

Droga rowerowa na Stogach, 2005
Droga rowerowa, al. Legionów, 2019
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk
Partner redakcji

DROGI ROWEROWE. Sieć gdańskich dróg rowerowych, jedna z najbardziej rozbudowanych w kraju, np. w lipcu 2017 licząca łącznie 671,1 km, w styczniu 2023 łącznie 861,8 km. Pierwsze trasy rowerowe w Gdańsku zostały wytyczone w pierwszej połowie lat 90. XX wieku, m.in. w ciągu al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II, poprzez obniżenie krawężników, wymalowanie linii rozgraniczających ruch pieszych i rowerzystów oraz symboli roweru na istniejących szerokich chodnikach. W 1997 kampanię pod nazwą „Gdańsk miastem dla rowerów”, mającą na celu wywarcie wpływu na władze miasta, by te stworzyły sieć ścieżek rowerowych, zapoczątkowało Stowarzyszenie Obywatelska Liga Ekologiczna (OLE), organizując np. rowerowe przejazdy przez miasto. Pierwsze nowo powstałe ścieżki budowano początkowo z niewygodnej dla rowerzystów wypukłej betonowej kostki brukowej. Powstające po 201 mają głównie nawierzchnię z czerwonego asfaltu.

Ważniejsze drogi rowerowe znajdują się wzdłuż al. Zwycięstwa, al. Rzeczypospolitej, ul. Chłopskiej, ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia (od ul. Zdrojowej do ul. Marynarki Polskiej i przystani promowej z łącznikiem do latarni morskiej), wzdłuż al. Jana Pawła II, ul. Nowolipie-Rakoczego, ul. Wosia Budzysza i ul. Stryjewskiego, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej i ul. Dąbrowszczaków, ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej, ul. 3 Maja, ul. Turystycznej i ul. Boguckiego, ul. Jaśkowa Dolina, ul. Klinicznej i ul. Marynarki Polskiej, ul. Opata J. Rybińskiego. Wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego wytyczono pasy rowerowe w jezdni, wprowadzono też nową przyjazną dla rowerzystów – pionierską w Polsce – organizację ruchu w obrębie skrzyżowań.

Według stanu na styczeń 2023 sieć tras rowerowych – licząca łącznie 861,8 km obejmowała:
– wydzielone drogi rowerowe: 137,9 (w 2017 – 118,5) km;
– ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych: 26,8 (w 2017 – 17,3) km;
– chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać): 39,4 (w 2017 – 30,6) km;
– pasy rowerowe w jezdni: 16,9 (w 2017 – 7,3) km;
– pasy autobusowo-rowerowe: 2,0 (w 2017 – 0,7) km;
– ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych): 18,9 (w 2017 – 12,3) km;
– ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (odsetek całkowitej długości dróg publicznych): 619,9 km (66,4 %) (w 2017 – 483,8 km (60,3%));
– ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd”: 57,1 (235 ulic) ((w 2017 – 51,5 km (208 ulic)).

Do 2020 miasto miało posiadać ponad 200 km wydzielonych dróg rowerowych. Od 2013 realizowany jest program utworzenia 40 tras o łącznej długości 108 km, finansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Od 2009 miasto ma własnego tzw. oficera rowerowego, do którego obowiązków należy m.in. inicjowanie, konsultowanie, zlecanie i monitorowanie działań mających na celu rozwój komunikacji rowerowej, w tym działań na rzecz likwidacji prawnych i architektonicznych barier rozwoju komunikacji rowerowej. W 2013 zainstalowano stojaki rowerowe przy wszystkich gdańskich szkołach gimnazjalnych i podstawowych. Do 2020 zainstalowano 26 liczników rowerów, które zliczają przejeżdżające jednoślady dzięki pętlom indukcyjnym umieszczonym w podłożu, dwa z nich są także wyposażone w elektroniczne wyświetlacze pokazujące dane o ruchu rowerowym w miejscu pomiaru. W 2020 szacowano, że każdego dnia mieszkańcy wykonują ok. 51 300 podróży rowerowych (badania Gdańskiego Ruchu Rowerowego).

Od 2014 promowana jest impreza „Rowerowy maj”, popularyzująca rower jako środek transportu do szkoły i przedszkola. W maju 2015 gdańscy rowerzyści zdobyli pierwsze miejsce spośród 39 miast biorących udział w European Cycling Challenge. Kryterium stanowiła liczba przejechanych kilometrów w czasie miesiąca: 2600 gdańszczan (zarejestrowało się ponad 4500) pokonało łączny dystans około 451 000 km w granicach miasta (978 km w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców) oraz ponad 555 000, uwzględniając obszar poza granicami administracyjnymi. W maju 2016 Gdańsk ponownie wziął udział w tej rywalizacji, tym razem 52 miast, i ponownie został zwycięzcą: zarówno pod względem liczby przejechanych kilometrów – łącznie było to ponad 825 000 km – jak i w konkurencji na „najbardziej rowerowe miasto” (liczbie przejechanych kilometrów odniesionej do oficjalnej liczby mieszkańców miasta), uzyskując 1788 km / 1000 mieszkańców. Znalazł się również na pierwszym miejscu pod względem liczby uczestników konkursu, których było 6181 (na drugim miejscu uplasowała się Praga z 3636 rowerzystów biorących udział w zabawie). Sukces został powtórzony w 2017: w Gdańsku w konkurencji wzięło udział najwięcej osób (3584), pod względem przejechanych kilometrów znalazł się na drugim miejscu (ponad 855 tysięcy km) i ponownie zdobył tytuł najbardziej rowerowego miasta (1800,6 km / 1000 mieszkańców).

W 2023 i w 2024 odbyły się edycje rajdu Climate Classic Gdańsk, w którym każdy uczestnik rajdu musi obliczyć swój własny ślad węglowy i złożyć zobowiązanie do jego redukcji. CR JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania