DONNET SAMUEL, miedziorytnik

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Samuel Donnet siedząc (po prawej) na stoku Grodziska, szkicuje prezentowaną panoramę Gdańska, według ryciny Hendrika Donneta, 1785
Samuel Donnet, wedle jednych "Gdańsk kapitulujący 1734" (miasto pod personifikacją dziewicy kapituluje przed feldmarszałkiem Burchardem von Münnichenem – scena w górnej części), wedle innych "Gdańsk jako twierdza niepokonana"
Samuel Donnet, Dom Dobroczynności, 1707
Samuel Donnet Gdańsk
w czasie zarazy
, 1709
Samuel Donnet, Podpisywanie układu pokojowego w Oliwie między Polską a Szwecją, około 1710
Samuel Donnet, portret Jana Heweliusza
Samuel Donnet, podwójny portret Marii Kazimiery i Jana III Sobieskiego, 1739


SAMUEL DONNET (XVII–XVIII wiek), miedziorytnik. W Gdańsku działał w latach 1699–1734. Autor portretów (zob. luteranie) i przede wszystkim rycin odtwarzających wydarzenia historyczne ( pokój oliwski 1660, oblężenie Gdańska przez wojska rosyjsko-saskie w 1734, wielką epidemię dżumy w Gdańsku w 1709). Wykonał cykl sztychów przedstawiających widoki gdańskich budynków ( Domu Dobroczynności, szpital Wszystkich Bożych Aniołów), sceny rodzajowe gdańskiego życia z 1. połowy XVIII wieku, ryciny, mapy, strony tytułowe (winiety) dla oficyn wydawniczych Gdańska i Torunia. Wykonał płyty (znane od 1749) do cyklu obrazującego 49 muszli i 67 innych rzadkich eksponatów z Muzeum Gottwaldianum ( Christopher Gottwaldt), które służyły jako wzorce między innymi dla malarzy Daniela Kleina, Johanna Benedikta Hoffmanna jr i miedziorytników takich jak Pieter Stevens von Gunst, Jacob Houbraken, Martin Bernigeroth czy Johann Christian Gottfried Fritzsch.

Jego pracę kontynuował syn Johann, czynny w Gdańsku w latach 1754–1773, specjalizujący się w medalierstwie i rycinach książkowych, autor medalu pamiątkowego z 1754, wybitego przez władze Gdańska w 300-lecie powrotu Gdańska pod panowanie Polski. MrGl





























































































Bibliografia:
Bergau R., Die Danziger Kupferstecher Samuel und Johann Donnet, „Archiv für die zeichnenden Künste mit besonderer Beziehung auf Kupferstecher- und Holzschneidekunst und ihre Geschichte” 1867, Bd. 13, s. 145–151.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania