CUPIDO, żaglowiec

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 17:28, 10 wrz 2021

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

„CUPIDO”, żaglowiec. 3 XI 1869 roku niemiecki statek dowodzony przez kapitana Leithoffa przywiózł do Gdańska z Newport w Wielkiej Brytanii 3900 beczek z naftą. Wyładunek beczek prowadzony był 5 i 6 listopada w Nowym Porcie przy obecnym Nabrzeżu Oliwskim, skąd następnie miały zostać załadowane do wagonów na pobliskiej bocznicy kolejowej i wyekspediowane z portu.

W sobotę 6 listopada około godziny 17.00, po wyładunku 600 beczek, w jednej z kajut wybuchł pożar, który wkrótce ogarnął cały statek. Przybyła straż portowa była bezsilna w walce z żywiołem. O pożarze zawiadomiono telegraficznie komendę miejskiej straży pożarnej przy Hundegasse (ul. Ogarna), powiadomiono też nadburmistrza Leopolda von Wintera. Na polecenie dyrektora straży Richarda Schumanna o 17.30 do Nowego Portu udały się dwa wozy konne z pompami i obsługą. Ze względu na ogrom pożaru pomoc okazała się spóźniona.

Wobec powstałego zagrożenia dla całego portu (wybuchające w ładowniach i na pokładzie beczki z naftą groziły wznieceniem pożaru w obiektach portowych i na sąsiednich statkach) Richard Schumann polecił wyprowadzić płonący statek na redę. O godzinie 19.00 parowiec „Drache” ze Stoczni Klawittera wyprowadził go na holu z portu na Zatokę Gdańską, gdzie „Cupido” spalił się doszczętnie. Strat osobowych prasa nie odnotowała.

W poniedziałek 8 listopada dwa holowniki parowe odprowadziły statek na przybrzeżne mielizny, na wysokości wsi Stogi, gdzie dokonano potem kasacji wraku. Wydarzenie wywołało liczne komentarze prasowe, w których zwracano uwagę na konieczność przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na statkach oraz wydzielenia w porcie rejonu do przeładunku tak niebezpiecznych substancji. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania