CHODECKA-PRZYBYLSKA MARIA, aktorka, reżyser

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 8: Linia 8:
 
'''MARIA CHODECKA-PRZYBYLSKA''' (26 III 1917 Odessa – 30 VI 1992 Sopot), aktorka, reżyserka. Córka Wacława Chodeckiego, urzędnika pocztowego, oraz Wandy (brak informacji o nazwisku panieńskim). W 1923 wraz z rodzicami przyjechała do Polski. Mieszkała najpierw w Bydgoszczy, a następnie (od 1928) w Żyrardowie i (od 1934) w Brześciu. Od 1938 pracowała jako kancelistka w urzędzie rozjemczym, przygotowując się w trybie eksternistycznym do matury, do której nie przystąpiła z powodu wybuchu drugiej wojny światowej. 17 VIII 1943  została zmobilizowana do Wojska Polskiego. Debiutowała w Teatrze I Dywizji Wojska Polskiego im. Tadeusza Kościuszki rolą Anieli w ''Ślubach panieńskich'' Aleksandra Fredry w reżyserii Władysława Krasnowieckiego (premiera 1 VIII 1944). <br/><br/>
 
'''MARIA CHODECKA-PRZYBYLSKA''' (26 III 1917 Odessa – 30 VI 1992 Sopot), aktorka, reżyserka. Córka Wacława Chodeckiego, urzędnika pocztowego, oraz Wandy (brak informacji o nazwisku panieńskim). W 1923 wraz z rodzicami przyjechała do Polski. Mieszkała najpierw w Bydgoszczy, a następnie (od 1928) w Żyrardowie i (od 1934) w Brześciu. Od 1938 pracowała jako kancelistka w urzędzie rozjemczym, przygotowując się w trybie eksternistycznym do matury, do której nie przystąpiła z powodu wybuchu drugiej wojny światowej. 17 VIII 1943  została zmobilizowana do Wojska Polskiego. Debiutowała w Teatrze I Dywizji Wojska Polskiego im. Tadeusza Kościuszki rolą Anieli w ''Ślubach panieńskich'' Aleksandra Fredry w reżyserii Władysława Krasnowieckiego (premiera 1 VIII 1944). <br/><br/>
 
Po wojnie w latach 1945–1947 studiowała na Wydziale Aktorskim Wyższej Szkoły Teatralnej w Łodzi. Pracowała w Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi (1945–1947), Teatrach Dolnośląskich we Wrocławiu (1947–1949), Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie–Elblągu (1949–1952), Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu (1952–1956). <br/><br/>
 
Po wojnie w latach 1945–1947 studiowała na Wydziale Aktorskim Wyższej Szkoły Teatralnej w Łodzi. Pracowała w Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi (1945–1947), Teatrach Dolnośląskich we Wrocławiu (1947–1949), Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie–Elblągu (1949–1952), Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu (1952–1956). <br/><br/>
W [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] była zaangażowana w latach 1957–1959, a w latach 1959–1963 na Scenie Objazdowej tego teatru. Brała udział w próbach do ''Sułkowskiego'' Stefana Żeromskiego w reżyserii Tadeusza Żuchniewskiego jako księżniczka Agnieszka Gonzaga. Tuż przed premierą 7 I 1957 (ze względu na chorobę) rolę przejęła [[PEPŁOWSKA KIRA, aktorka | Kira Pepłowska]]. Po odejściu z teatru [[MIGULANKA ALICJA, aktorka | Alicji Migulanki]] Chodecka zagrała tytułową rolę w ''Obronie Ksantypy'' Ludwika Hieronima Morstina w reżyserii Aleksandra Rodziewicza (12 VI 1957). Zagrała rolę Pani II oraz była asystentką reżysera Ryszarda Wasilewskiego przy realizacji ''Romansu z wodewilu'' Władysława Krzemińskiego (2 X 1959). W sztuce ''Zielony Gil'' Tirsa de Moliny w reżyserii [[MILSKI STANISŁAW,  aktor, reżyser | Stanisława Milskiego]] zagrała Donnę Diannę de Solis (10 I 1958). <br/><br/>
+
W [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] była zaangażowana w latach 1957–1959, a w latach 1959–1963 na Scenie Objazdowej tego teatru. Brała udział w próbach do ''Sułkowskiego'' Stefana Żeromskiego w reżyserii [[ŻUCHNIEWSKI TADEUSZ, kierownik artystyczny Teatru Wybrzeże| Tadeusza Żuchniewskiego]] jako księżniczka Agnieszka Gonzaga. Tuż przed premierą 7 I 1957 (ze względu na chorobę) rolę przejęła [[PEPŁOWSKA KIRA, aktorka | Kira Pepłowska]]. Po odejściu z teatru [[MIGULANKA ALICJA, aktorka | Alicji Migulanki]] Chodecka zagrała tytułową rolę w ''Obronie Ksantypy'' Ludwika Hieronima Morstina w reżyserii Aleksandra Rodziewicza (12 VI 1957). Zagrała rolę Pani II oraz była asystentką reżysera Ryszarda Wasilewskiego przy realizacji ''Romansu z wodewilu'' Władysława Krzemińskiego (2 X 1959). W sztuce ''Zielony Gil'' Tirsa de Moliny w reżyserii [[MILSKI STANISŁAW,  aktor, reżyser | Stanisława Milskiego]] zagrała Donnę Diannę de Solis (10 I 1958). <br/><br/>
 
Na Scenie Objazdowej Teatru Wybrzeże wystąpiła m.in. jako Pola Rajska w spektaklu ''Śledztwo trwa'' Pawła Galiana wyreżyserowanym przez Aleksandra Długosza (21 I 1961). Zagrała w trzech spektaklach reżyserowanych przez [[LACHNITT WALERIAN, reżyser, dyrektor teatru | Waleriana Lachnitta]]: Margitę Syliową w ''Nie jesteśmy aniołami'' Kláry Fehér (26 II 1960), Kobietę w ''Czasie młodości'' Leonida Zorina (17 X 1961) oraz baronową Aurorę Dudevant, czyli George Sand, w ''Lecie w Nohant'' Jarosława Iwaszkiewicza (17 V 1963). W latach 1953–1958 występowała także w Teatrze Polskiego Radia, m.in. jako Anna Szyling w ''Koperniku'' Romana Brandstaettera w reżyserii [[SZCZEPKOWSKA MALWINA, pisarka, reżyser| Malwiny Szczepkowskiej]] (25 VIII 1953).<br/><br/>
 
Na Scenie Objazdowej Teatru Wybrzeże wystąpiła m.in. jako Pola Rajska w spektaklu ''Śledztwo trwa'' Pawła Galiana wyreżyserowanym przez Aleksandra Długosza (21 I 1961). Zagrała w trzech spektaklach reżyserowanych przez [[LACHNITT WALERIAN, reżyser, dyrektor teatru | Waleriana Lachnitta]]: Margitę Syliową w ''Nie jesteśmy aniołami'' Kláry Fehér (26 II 1960), Kobietę w ''Czasie młodości'' Leonida Zorina (17 X 1961) oraz baronową Aurorę Dudevant, czyli George Sand, w ''Lecie w Nohant'' Jarosława Iwaszkiewicza (17 V 1963). W latach 1953–1958 występowała także w Teatrze Polskiego Radia, m.in. jako Anna Szyling w ''Koperniku'' Romana Brandstaettera w reżyserii [[SZCZEPKOWSKA MALWINA, pisarka, reżyser| Malwiny Szczepkowskiej]] (25 VIII 1953).<br/><br/>
 
W Teatrze Wybrzeże i na jego Scenie Objazdowej podejmowała się także reżyserowania. Zrealizowała tutaj ''Dom kobiet'' Zofii Nałkowskiej (24 VIII 1958), ''Śluby panieńskie'' Aleksandra Fredry (24 X 1959), ''Braci'' Plauta (5 V 1961), ''Wesołe kumoszki z Windsoru'' Williama Shakespeare’a (31 XII 1961) oraz ''Komedię o młynie'' Lope de Vegi (12 I 1963). W 1964 przeniosła się do Teatru Ziemi Gdańskiej w Gdyni, gdzie wyreżyserowała ''Marchołta'' Romana Brandstaettera (13 IV 1964) i zagrała m.in. Panią Dobrójską w ''Ślubach panieńskich'' Aleksandra Fredry w reżyserii Stefanii Domańskiej (24 III 1970). <br/><br/>
 
W Teatrze Wybrzeże i na jego Scenie Objazdowej podejmowała się także reżyserowania. Zrealizowała tutaj ''Dom kobiet'' Zofii Nałkowskiej (24 VIII 1958), ''Śluby panieńskie'' Aleksandra Fredry (24 X 1959), ''Braci'' Plauta (5 V 1961), ''Wesołe kumoszki z Windsoru'' Williama Shakespeare’a (31 XII 1961) oraz ''Komedię o młynie'' Lope de Vegi (12 I 1963). W 1964 przeniosła się do Teatru Ziemi Gdańskiej w Gdyni, gdzie wyreżyserowała ''Marchołta'' Romana Brandstaettera (13 IV 1964) i zagrała m.in. Panią Dobrójską w ''Ślubach panieńskich'' Aleksandra Fredry w reżyserii Stefanii Domańskiej (24 III 1970). <br/><br/>
 
W 1968 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Żona Juliusza Przybylskiego (11 V 1918 Sambor (obecnie Ukraina) – 13 IV 2002 Gdańsk), aktora w Teatrze I Dywizji WP (1943–1944), Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi (1945), Teatrze Polskim w Bielsku/Cieszynie (1945–1946), Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu (1952–1956), Teatrze Ziemi Gdańskiej w Gdyni (1964–1972), Teatrze Dramatycznym w Białymstoku (1972–1979), Teatrze Polskiego Radia (1958–1972). Pochowani na [[CMENTARZE NA SIEDLCACH | Cmentarzu Komunalnym nr 5]], Łostowickim. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
W 1968 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Żona Juliusza Przybylskiego (11 V 1918 Sambor (obecnie Ukraina) – 13 IV 2002 Gdańsk), aktora w Teatrze I Dywizji WP (1943–1944), Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi (1945), Teatrze Polskim w Bielsku/Cieszynie (1945–1946), Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu (1952–1956), Teatrze Ziemi Gdańskiej w Gdyni (1964–1972), Teatrze Dramatycznym w Białymstoku (1972–1979), Teatrze Polskiego Radia (1958–1972). Pochowani na [[CMENTARZE NA SIEDLCACH | Cmentarzu Komunalnym nr 5]], Łostowickim. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 10:25, 30 mar 2024

Maria Chodecka-Przybylska na scenie Teatru Wybrzeże
Maria Chodecka-Przybylska, Juliusz Przybylski (obok), Zbigniew Łobodziński w Teatrze Wybrzeże, 1969
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk
Partner redakcji

MARIA CHODECKA-PRZYBYLSKA (26 III 1917 Odessa – 30 VI 1992 Sopot), aktorka, reżyserka. Córka Wacława Chodeckiego, urzędnika pocztowego, oraz Wandy (brak informacji o nazwisku panieńskim). W 1923 wraz z rodzicami przyjechała do Polski. Mieszkała najpierw w Bydgoszczy, a następnie (od 1928) w Żyrardowie i (od 1934) w Brześciu. Od 1938 pracowała jako kancelistka w urzędzie rozjemczym, przygotowując się w trybie eksternistycznym do matury, do której nie przystąpiła z powodu wybuchu drugiej wojny światowej. 17 VIII 1943 została zmobilizowana do Wojska Polskiego. Debiutowała w Teatrze I Dywizji Wojska Polskiego im. Tadeusza Kościuszki rolą Anieli w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry w reżyserii Władysława Krasnowieckiego (premiera 1 VIII 1944).

Po wojnie w latach 1945–1947 studiowała na Wydziale Aktorskim Wyższej Szkoły Teatralnej w Łodzi. Pracowała w Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi (1945–1947), Teatrach Dolnośląskich we Wrocławiu (1947–1949), Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie–Elblągu (1949–1952), Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu (1952–1956).

W Teatrze Wybrzeże była zaangażowana w latach 1957–1959, a w latach 1959–1963 na Scenie Objazdowej tego teatru. Brała udział w próbach do Sułkowskiego Stefana Żeromskiego w reżyserii Tadeusza Żuchniewskiego jako księżniczka Agnieszka Gonzaga. Tuż przed premierą 7 I 1957 (ze względu na chorobę) rolę przejęła Kira Pepłowska. Po odejściu z teatru Alicji Migulanki Chodecka zagrała tytułową rolę w Obronie Ksantypy Ludwika Hieronima Morstina w reżyserii Aleksandra Rodziewicza (12 VI 1957). Zagrała rolę Pani II oraz była asystentką reżysera Ryszarda Wasilewskiego przy realizacji Romansu z wodewilu Władysława Krzemińskiego (2 X 1959). W sztuce Zielony Gil Tirsa de Moliny w reżyserii Stanisława Milskiego zagrała Donnę Diannę de Solis (10 I 1958).

Na Scenie Objazdowej Teatru Wybrzeże wystąpiła m.in. jako Pola Rajska w spektaklu Śledztwo trwa Pawła Galiana wyreżyserowanym przez Aleksandra Długosza (21 I 1961). Zagrała w trzech spektaklach reżyserowanych przez Waleriana Lachnitta: Margitę Syliową w Nie jesteśmy aniołami Kláry Fehér (26 II 1960), Kobietę w Czasie młodości Leonida Zorina (17 X 1961) oraz baronową Aurorę Dudevant, czyli George Sand, w Lecie w Nohant Jarosława Iwaszkiewicza (17 V 1963). W latach 1953–1958 występowała także w Teatrze Polskiego Radia, m.in. jako Anna Szyling w Koperniku Romana Brandstaettera w reżyserii Malwiny Szczepkowskiej (25 VIII 1953).

W Teatrze Wybrzeże i na jego Scenie Objazdowej podejmowała się także reżyserowania. Zrealizowała tutaj Dom kobiet Zofii Nałkowskiej (24 VIII 1958), Śluby panieńskie Aleksandra Fredry (24 X 1959), Braci Plauta (5 V 1961), Wesołe kumoszki z Windsoru Williama Shakespeare’a (31 XII 1961) oraz Komedię o młynie Lope de Vegi (12 I 1963). W 1964 przeniosła się do Teatru Ziemi Gdańskiej w Gdyni, gdzie wyreżyserowała Marchołta Romana Brandstaettera (13 IV 1964) i zagrała m.in. Panią Dobrójską w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry w reżyserii Stefanii Domańskiej (24 III 1970).

W 1968 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Żona Juliusza Przybylskiego (11 V 1918 Sambor (obecnie Ukraina) – 13 IV 2002 Gdańsk), aktora w Teatrze I Dywizji WP (1943–1944), Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi (1945), Teatrze Polskim w Bielsku/Cieszynie (1945–1946), Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu (1952–1956), Teatrze Ziemi Gdańskiej w Gdyni (1964–1972), Teatrze Dramatycznym w Białymstoku (1972–1979), Teatrze Polskiego Radia (1958–1972). Pochowani na Cmentarzu Komunalnym nr 5, Łostowickim. HD

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania