BREITENBACH PAUL JUSTIN, minister, były patron ulicy

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Paul Justin Breitenbach w okresie budowy Mostu Siennickiego

PAUL JUSTIN BREITENBACH (16 IV 1850 Gdańsk – 10 III 1930 Bückeburg, Niemcy), urzędnik. Syn Heinricha Augusta Breitenbacha. Po ukończeniu Gimnazjum Miejskiego studiował w latach 1869–1873 prawo i ekonomię w Berlinie i Lipsku. W roku 1873 w Gdańsku referendarz sądowy, następnie w Magdeburgu. Od 1878 pracował w niemieckim kolejnictwie. Był szefem okręgowych dyrekcji kolei niemieckiej w Moguncji (Mainz) i Kolonii (Köln), od roku 1906 ministrem kolei, transportu i robót publicznych Rzeszy Niemieckiej. Od maja 1916 do listopada 1917 był wicekanclerzem w rządzie Rzeszy, następnie ponownie ministrem kolei. W listopadzie 1918 ustąpił z rządu.

Finansował rozbudowę linii berlińskiego metra (U-Bahn). Zwolennik elektryfikacji transportu kolejowego, działalność tę rozpoczął od elektryfikacji największych niemieckich węzłów kolejowych. Realizacji planów, w tym przebudowy gdańskiego węzła, przeszkodził wybuch I wojny światowej. W Gdańsku z jego inicjatywy oraz z dotacji budżetu państwowego powstał pierwszy most nad Martwą Wisłą – Most Siennicki. Most i prowadząca do niego ulica (obecnie ul. Siennicka) otrzymały jego imię. W Berlinie w 1913 roku jego imieniem nazwano plac pomiędzy dzielnicami Wilmersdorf, Dahlem a Stieglitz oraz znajdującą się tam stację metra (U-Bahnhof Breitenbachplatz).

Żonaty z Christiną Johanną Elvirą von Breitenbach z domu Lentze. Syn Gerhard (7 V 1886 Altona/Hamburg – 20 VI 1974 Monachium (München)) był urzędnikiem państwowym, w latach 1924–1934 starostą powiatowym (landratem) w Limburgu (Hesja); córka Erica – żoną dyplomaty Heinricha von Kaufmanna-Assera (1882–1954), zwolnionego przez hitlerowców w 1933 roku ze stanowiska niemieckiego posła w Argentynie z powodów rasowych (pozostała z mężem w Argentynie do końca II wojny światowej). MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania