ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT, firma handlowo–żeglugowa
(wstawienie ilustracji (e-mail z 18.10.2018)) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Artus._Danziger_Reederei-_und_Handels-Aktiengesellschaft.JPG|thumb|Znak firmowy ''Artus. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft'']] | [[File:Artus._Danziger_Reederei-_und_Handels-Aktiengesellschaft.JPG|thumb|Znak firmowy ''Artus. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft'']] | ||
− | '''ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT''' (Artus. Żeglugowo-Handlowe Towarzystwo Akcyjne), firma wielobranżowa, założona 17 X 1919 roku w Gdańsku przez Hugona Stinnesa, właściciela hamburskiej firmy żeglugowej Stinnes Hugo Linien, posiadającego większościowy pakiet akcji, oraz grupę gdańskich kupców i przedsiębiorców. Działała do marca 1945 roku. Główne biura firmy w latach 1919–1945 znajdowały się przy 4. Damm 8 (ul. Grobla IV). Dział żeglugowy posiadał kilkanaście jednostek towarowo-pasażerskich, pływających na liniach regularnych i w żegludze trampowej, głównie do Wielkiej Brytanii i Ameryki Południowej, gdzie portami docelowymi były miasta brazylijskie, urugwajskie (Montevideo) i argentyńskie (Buenos Aires). W roku 1924 firma posiadała 10 jednostek zarejestrowanych pod banderą [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], w tym parowce: „Artus” (12 200 BRT), „Oliva” (12 200 BRT), „Holm” (12 600 BRT), [[DANZIG | „Danzig”]] (7900 BRT) i | + | '''ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT''' (Artus. Żeglugowo-Handlowe Towarzystwo Akcyjne), firma wielobranżowa, założona 17 X 1919 roku w Gdańsku przez Hugona Stinnesa, właściciela hamburskiej firmy żeglugowej Stinnes Hugo Linien, posiadającego większościowy pakiet akcji, oraz grupę gdańskich kupców i przedsiębiorców. Działała do marca 1945 roku. Główne biura firmy w latach 1919–1945 znajdowały się przy 4. Damm 8 (ul. Grobla IV).<br/><br/> |
+ | Dział żeglugowy posiadał kilkanaście jednostek towarowo-pasażerskich, pływających na liniach regularnych i w żegludze trampowej, głównie do Wielkiej Brytanii i Ameryki Południowej, gdzie portami docelowymi były miasta brazylijskie, urugwajskie (Montevideo) i argentyńskie (Buenos Aires). W roku 1924 firma posiadała 10 jednostek zarejestrowanych pod banderą [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], w tym parowce: „Artus” (12 200 BRT), „Oliva” (12 200 BRT), „Holm” (12 600 BRT), [[DANZIG | „Danzig”]] (7900 BRT) i sześć mniejszych jednostek (1150–2350 BRT). W 1926 roku wszystkie statki firmy przeszły pod banderę niemiecką, Gdańsk pozostał jednak portem docelowym dla wielu jej statków. <br/><br/> | ||
+ | Inne działy firmy zajmowały się obsługą statków w porcie gdańskim, holowaniem statków, maklerstwem, ubezpieczeniami morskimi, importem i eksportem towarów (w tym nafty, węgla, koksu, drewna). Na wyspie Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]) firma dysponowała zbiornikami do przechowywania 20 tysięcy ton paliw płynnych, kilkoma dużymi placami (Braunes Ross) składowymi drewna w rejonie [[NOWY PORT | Nowego Portu]] i [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]] oraz tartakiem przygotowującym tarcicę do eksportu według złożonych zamówień. Dla fabryk włókienniczych w Łodzi sprowadzała bawełnę, ekspediując ją z portu koleją. Wszystkie place składowe firmy w porcie gdańskim posiadały bocznice kolejowe. Przedstawicielstwa handlowe firmy znajdowały się w Polsce, w Warszawie, Łodzi i na Śląsku, także w Niemczech, gdzie korzystano z biur firmy Stinnes Hugo Linien z Hamburga. Ta ostatnia kontynuuje działalność żeglugową w Niemczech do dziś. Zob. też [[DANZIG, statek handlowy (1921) | „Danzig” statek handlowy (1921)]]. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 22:16, 26 lis 2019
ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT (Artus. Żeglugowo-Handlowe Towarzystwo Akcyjne), firma wielobranżowa, założona 17 X 1919 roku w Gdańsku przez Hugona Stinnesa, właściciela hamburskiej firmy żeglugowej Stinnes Hugo Linien, posiadającego większościowy pakiet akcji, oraz grupę gdańskich kupców i przedsiębiorców. Działała do marca 1945 roku. Główne biura firmy w latach 1919–1945 znajdowały się przy 4. Damm 8 (ul. Grobla IV).
Dział żeglugowy posiadał kilkanaście jednostek towarowo-pasażerskich, pływających na liniach regularnych i w żegludze trampowej, głównie do Wielkiej Brytanii i Ameryki Południowej, gdzie portami docelowymi były miasta brazylijskie, urugwajskie (Montevideo) i argentyńskie (Buenos Aires). W roku 1924 firma posiadała 10 jednostek zarejestrowanych pod banderą II Wolnego Miasta Gdańska, w tym parowce: „Artus” (12 200 BRT), „Oliva” (12 200 BRT), „Holm” (12 600 BRT), „Danzig” (7900 BRT) i sześć mniejszych jednostek (1150–2350 BRT). W 1926 roku wszystkie statki firmy przeszły pod banderę niemiecką, Gdańsk pozostał jednak portem docelowym dla wielu jej statków.
Inne działy firmy zajmowały się obsługą statków w porcie gdańskim, holowaniem statków, maklerstwem, ubezpieczeniami morskimi, importem i eksportem towarów (w tym nafty, węgla, koksu, drewna). Na wyspie Holm ( Ostrów) firma dysponowała zbiornikami do przechowywania 20 tysięcy ton paliw płynnych, kilkoma dużymi placami (Braunes Ross) składowymi drewna w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia oraz tartakiem przygotowującym tarcicę do eksportu według złożonych zamówień. Dla fabryk włókienniczych w Łodzi sprowadzała bawełnę, ekspediując ją z portu koleją. Wszystkie place składowe firmy w porcie gdańskim posiadały bocznice kolejowe. Przedstawicielstwa handlowe firmy znajdowały się w Polsce, w Warszawie, Łodzi i na Śląsku, także w Niemczech, gdzie korzystano z biur firmy Stinnes Hugo Linien z Hamburga. Ta ostatnia kontynuuje działalność żeglugową w Niemczech do dziś. Zob. też „Danzig” statek handlowy (1921).