ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT, firma handlowo–żeglugowa

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Artus._Danziger_Reederei-_und_Handels-Aktiengesellschaft.JPG|thumb|Znak firmowy ''Artus. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft'']]
 
[[File:Artus._Danziger_Reederei-_und_Handels-Aktiengesellschaft.JPG|thumb|Znak firmowy ''Artus. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft'']]
  
'''ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT''' (Artus. Żeglugowo-Handlowe Towarzystwo Akcyjne), firma wielobranżowa, założona 17 X 1919 roku w Gdańsku przez Hugona Stinnesa, właściciela hamburskiej firmy żeglugowej Stinnes Hugo Linien, posiadającego większościowy pakiet akcji, oraz grupę gdańskich kupców i przedsiębiorców. Działała do marca 1945 roku. Główne biura firmy w latach 1919–1945 znajdowały się przy 4. Damm 8 (ul. Grobla IV).<br/><br/>
+
'''ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT''' (Artus. Gdańska Żeglugowo-Handlowa Spółka Akcyjna), firma wielobranżowa, założona 17 X 1919 w Gdańsku przez Hugona Stinnesa, właściciela hamburskiej firmy żeglugowej Stinnes Hugo Linien, posiadającego większościowy pakiet akcji, oraz grupę gdańskich kupców i przedsiębiorców. Działała do marca 1945. Główne biura firmy w latach 1919–1945 znajdowały się przy 4. Damm 8 (ul. Grobla IV).<br/><br/>
Dział żeglugowy posiadał kilkanaście jednostek towarowo-pasażerskich, pływających na liniach regularnych i w żegludze trampowej, głównie do Wielkiej Brytanii i Ameryki Południowej, gdzie portami docelowymi były miasta brazylijskie, urugwajskie (Montevideo) i argentyńskie (Buenos Aires). W roku 1924 firma posiadała 10 jednostek zarejestrowanych pod banderą [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], w tym parowce: „Artus” (12 200 BRT), „Oliva” (12 200 BRT), „Holm” (12 600 BRT), [[DANZIG | „Danzig”]] (7900 BRT) i sześć mniejszych jednostek (1150–2350 BRT). W 1926 roku wszystkie statki firmy przeszły pod banderę niemiecką, Gdańsk pozostał jednak portem docelowym dla wielu jej statków. <br/><br/>
+
Dział żeglugowy posiadał kilkanaście jednostek towarowo-pasażerskich, pływających na liniach regularnych i w żegludze trampowej, głównie do Wielkiej Brytanii i Ameryki Południowej, gdzie portami docelowymi były miasta brazylijskie, urugwajskie (Montevideo) i argentyńskie (Buenos Aires). Firma posiadała 11 jednostek zarejestrowanych pod banderą [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], w tym parowce: w 1921 „Danzig I”, od 1922 „Danzig II” (7900 BRT),  „Artus” (12 200 BRT), „Oliva” (12 200 BRT), „Holm” (12 600 BRT), i sześć mniejszych jednostek (1150–2350 BRT). W 1926 wszystkie statki firmy przeszły pod banderę niemiecką, Gdańsk pozostał jednak portem docelowym dla wielu jej statków. <br/><br/>
Inne działy firmy zajmowały się obsługą statków w porcie gdańskim, holowaniem statków, maklerstwem, ubezpieczeniami morskimi, importem i eksportem towarów (w tym nafty, węgla, koksu, drewna). Na wyspie Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]) firma dysponowała zbiornikami do przechowywania 20 tysięcy ton paliw płynnych, kilkoma dużymi placami (Braunes Ross) składowymi drewna w rejonie [[NOWY PORT | Nowego Portu]] i [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]] oraz tartakiem przygotowującym tarcicę do eksportu według złożonych zamówień. Dla fabryk włókienniczych w Łodzi sprowadzała bawełnę, ekspediując ją z portu koleją. Wszystkie place składowe firmy w porcie gdańskim posiadały bocznice kolejowe. Przedstawicielstwa handlowe firmy znajdowały się w Polsce, w Warszawie, Łodzi i na Śląsku, także w Niemczech, gdzie korzystano z biur firmy Stinnes Hugo Linien z Hamburga. Ta ostatnia kontynuuje działalność żeglugową w Niemczech do dziś. Zob. też [[DANZIG, statek handlowy (1921) | „Danzig” statek handlowy (1921)]]. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
Inne działy firmy zajmowały się obsługą statków w porcie gdańskim, holowaniem statków, maklerstwem, ubezpieczeniami morskimi, importem i eksportem towarów (w tym nafty, węgla, koksu, drewna). Na wyspie Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]) firma dysponowała zbiornikami do przechowywania 20 000 ton paliw płynnych, kilkoma dużymi placami składowymi drewna w rejonie [[NOWY PORT | Nowego Portu]] i [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]] oraz tartakiem przygotowującym tarcicę do eksportu według złożonych zamówień. Dla fabryk włókienniczych w Łodzi sprowadzała bawełnę, ekspediując ją z portu koleją. Wszystkie place składowe firmy w porcie gdańskim posiadały bocznice kolejowe. Przedstawicielstwa handlowe firmy znajdowały się w Polsce, w Warszawie, Łodzi i na Śląsku, także w Niemczech, gdzie korzystano z biur firmy Stinnes Hugo Linien z Hamburga. Ta ostatnia kontynuuje działalność żeglugową w Niemczech do dziś. Zob. też [[DANZIG, statek handlowy (1921) | „Danzig” statek handlowy (1921)]]. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 10:48, 13 cze 2023

Znak firmowy Artus. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft

ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT (Artus. Gdańska Żeglugowo-Handlowa Spółka Akcyjna), firma wielobranżowa, założona 17 X 1919 w Gdańsku przez Hugona Stinnesa, właściciela hamburskiej firmy żeglugowej Stinnes Hugo Linien, posiadającego większościowy pakiet akcji, oraz grupę gdańskich kupców i przedsiębiorców. Działała do marca 1945. Główne biura firmy w latach 1919–1945 znajdowały się przy 4. Damm 8 (ul. Grobla IV).

Dział żeglugowy posiadał kilkanaście jednostek towarowo-pasażerskich, pływających na liniach regularnych i w żegludze trampowej, głównie do Wielkiej Brytanii i Ameryki Południowej, gdzie portami docelowymi były miasta brazylijskie, urugwajskie (Montevideo) i argentyńskie (Buenos Aires). Firma posiadała 11 jednostek zarejestrowanych pod banderą II Wolnego Miasta Gdańska, w tym parowce: w 1921 „Danzig I”, od 1922 „Danzig II” (7900 BRT), „Artus” (12 200 BRT), „Oliva” (12 200 BRT), „Holm” (12 600 BRT), i sześć mniejszych jednostek (1150–2350 BRT). W 1926 wszystkie statki firmy przeszły pod banderę niemiecką, Gdańsk pozostał jednak portem docelowym dla wielu jej statków.

Inne działy firmy zajmowały się obsługą statków w porcie gdańskim, holowaniem statków, maklerstwem, ubezpieczeniami morskimi, importem i eksportem towarów (w tym nafty, węgla, koksu, drewna). Na wyspie Holm ( Ostrów) firma dysponowała zbiornikami do przechowywania 20 000 ton paliw płynnych, kilkoma dużymi placami składowymi drewna w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia oraz tartakiem przygotowującym tarcicę do eksportu według złożonych zamówień. Dla fabryk włókienniczych w Łodzi sprowadzała bawełnę, ekspediując ją z portu koleją. Wszystkie place składowe firmy w porcie gdańskim posiadały bocznice kolejowe. Przedstawicielstwa handlowe firmy znajdowały się w Polsce, w Warszawie, Łodzi i na Śląsku, także w Niemczech, gdzie korzystano z biur firmy Stinnes Hugo Linien z Hamburga. Ta ostatnia kontynuuje działalność żeglugową w Niemczech do dziś. Zob. też „Danzig” statek handlowy (1921). MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania