AESTETISCHE GESELLSCHAFT ZU DANZIG, towarzystwo

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienie AJ (e-mail z 23.02.2015))
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''AESTETISCHE GESELLSCHAFT ZU DANZIG''' (Vereinigte Gesellschaft zur Übung der schönen Wissenschaften in Danzig; Gesellschaft zur Beförderung des guten Geschmacks), Towarzystwo Estetyczne w Gdańsku, działające w latach 1755–1759, założone przez uczniów [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]]: [[RAUFFSEYSEN PHILIPP ERNST | Philippa Ernsta Rauffseysena]] (1743–1775, magister uniwersytetu w Jenie, wykładowca w Greifswaldzie, autor pośmiertnie wydanego zbioru ''Gedichte'', 1782), Beniamina Benedikta Henrichsdorffa oraz Johanna Adama Tritta (1738–1805, prawnik, sekretarz miejski, poeta i krytyk teatralny). Wbrew statutowi nie miało charakteru tajnego, skupiało osoby (ich liczba doszła do 16) uprawiające twórczość literacką, oryginalną (religijną i świecką) i translatorską (tłumaczono m.in. Teokryta, Horacego, Woltera), interesujące się dramatem i teatrem, krytyką literacką i teatralną. W dyskusjach i w praktyce pisarskiej członkowie towarzystwa przeciwstawiali się modelowi poezji i dramatu reprezentowanemu przez czołowego przedstawiciela niemieckiego oświecenia Johanna Christopha Gottscheda (1700–1766), chętniej zwracali się ku pełnej wzniosłych uczuć i patosu epice i liryce Friedricha Gottlieba Klopstocka (1724–1803), prekursora poezji wolnej od dawnych schematów i konwencji. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''AESTETISCHE GESELLSCHAFT ZU DANZIG''' (Vereinigte Gesellschaft zur Übung der schönen Wissenschaften in Danzig; Gesellschaft zur Beförderung des guten Geschmacks), Towarzystwo Estetyczne w Gdańsku, działające w latach 1755–1759, założone przez uczniów [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]]: [[RAUFFSEYSEN PHILIPP ERNST | Philippa Ernsta Rauffseysena]], Beniamina Benedikta Henrichsdorffa oraz późniejszego prawnika, agenta (1755), sekretarza miejskiego (1774) i radcę poselstwa polskiego (1782) Johanna Adama Tritta (chrzest 8 XII 1738 Gdańsk – 1805 Gdańsk), syna Adama (1695–1781), mistrza [[KWARTAŁY | Kwartału Wysokiego]].<br/><br/>
 +
Wbrew statutowi nie miało charakteru tajnego, skupiało osoby (ich liczba doszła do 16) uprawiające twórczość literacką, oryginalną (religijną i świecką) i translatorską (tłumaczono między innymi Teokryta, Horacego, Woltera), interesujące się dramatem i teatrem, krytyką literacką i teatralną. W dyskusjach i w praktyce pisarskiej członkowie towarzystwa przeciwstawiali się modelowi poezji i dramatu reprezentowanemu przez czołowego przedstawiciela niemieckiego oświecenia Johanna Christopha Gottscheda (1700–1766), chętniej zwracali się ku pełnej wzniosłych uczuć i patosu epice i liryce Friedricha Gottlieba Klopstocka (1724–1803), prekursora poezji wolnej od dawnych schematów i konwencji. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 15:47, 28 sie 2022

AESTETISCHE GESELLSCHAFT ZU DANZIG (Vereinigte Gesellschaft zur Übung der schönen Wissenschaften in Danzig; Gesellschaft zur Beförderung des guten Geschmacks), Towarzystwo Estetyczne w Gdańsku, działające w latach 1755–1759, założone przez uczniów Gimnazjum Akademickiego: Philippa Ernsta Rauffseysena, Beniamina Benedikta Henrichsdorffa oraz późniejszego prawnika, agenta (1755), sekretarza miejskiego (1774) i radcę poselstwa polskiego (1782) Johanna Adama Tritta (chrzest 8 XII 1738 Gdańsk – 1805 Gdańsk), syna Adama (1695–1781), mistrza Kwartału Wysokiego.

Wbrew statutowi nie miało charakteru tajnego, skupiało osoby (ich liczba doszła do 16) uprawiające twórczość literacką, oryginalną (religijną i świecką) i translatorską (tłumaczono między innymi Teokryta, Horacego, Woltera), interesujące się dramatem i teatrem, krytyką literacką i teatralną. W dyskusjach i w praktyce pisarskiej członkowie towarzystwa przeciwstawiali się modelowi poezji i dramatu reprezentowanemu przez czołowego przedstawiciela niemieckiego oświecenia Johanna Christopha Gottscheda (1700–1766), chętniej zwracali się ku pełnej wzniosłych uczuć i patosu epice i liryce Friedricha Gottlieba Klopstocka (1724–1803), prekursora poezji wolnej od dawnych schematów i konwencji. EK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania