DOMINIKANIE

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Redakcja techniczna (dyskusja | edycje) z dnia 17:51, 6 lut 2013

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Plik:Daniel Chodowiecki, Dominikanin, 1773.JPG
Daniel Chodowiecki, Dominikanin, 1773
Kościół dominikanów, 1906
DOMINIKANIE, Zakon Braci Kaznodziejów, żebraczy (oparty na regule św. Augustyna), założony przez św. Dominika Guzmana, zatwierdzony 22 XII 1216 przez Honoriusza III. W Polsce (w Kr.) od 1222, w Gd. przynajmniej od poł. 1226. Początkowo (pod przewodnictwem brata Benedykta) znaleźli schronienie przy q kośc. Bożej Rodzicielki Marii w grodzie gd., 22 i 1227 przejęli od księcia q Świętopełka q kośc. św. Mikołaja wraz z placem, ogrodem i łąką (między ob. ul. Podwale Staromiejskie, Pachołów i Tobiasza od płn., ul. Szeroką od płd., ul. Pańską od zach. aż po q Motławę na wsch.), otrzymali także prawo połowu ryb na q Wiśle, w wodach przybrzeżnych i na pełnym morzu. Otrzymali też prawo budowy jazu, stawu rybnego i młynów na q Po- toku Siedleckim w pobliżu klasztoru, zezwolenie na cumowanie łodzi w przystani na Motławie. Biskup włocławski zezwolił d. na prowadzenie w Gd. działalności kaznodziejskiej, słuchanie spowiedzi i nadawanie odpustów osobom pomagającym w odbudowie kośc. św. Mikołaja i budowie klasztoru (pod ob. q Halą Targową; klasztor zlokalizowany był w jej wsch. części), a w 1235 na obsługiwanie pogrzebów gdańszczan. W latach 30. XIII w. prowadzili misję chrystianizacyjną na obszarach Prus (tereny Pomezanii i ziemi pasłęckiej), w latach 40. wyparci zostali z niej przez Krzyżaków. Od 1238, popierając bp. włocławskiego i Krzyżaków będących w stanie wojny ze Świętopełkiem, znaleźli się wśród przeciwników księcia i ich rola w Gd. zmalała. Do normalizacji stosunków doszło za czasów q Mściwoja II, który w 1278 nadał im działkę w Słupsku (postawili na niej kośc. i kolejny klasztor), 1280 potwierdził nadania ojca z 1227, w 1289 przekazał działkę pod budowę nast. klasztoru, w Tczewie. Zespół dominikański usytuowany był poza miastem na q prawie lubeckim (q Stare Miasto) albo od początku, albo od chwili budowy nowych umocnień miejskich w czasach Przemysła II. Podczas najazdu brandenb. w 1308 przeor q Wilhelm zasugerował obrońcom grodu zwrócenie się o pomoc do Krzyżaków. Po przybyciu do Gd. posiłków krzyż. klasztor i kośc. św. Mikołaja zostały zniszczone albo podczas szturmów Krzyża- ków na miasto, albo (co prawdopodobne) profi- laktycznie przez brandenburczyków i gdańszczan, likwidujących pod murami miasta obiekty mogące dać schronienie i punkt wyjścia do ataku przeciwników (q rzeź Gd. w 1308). Odbudowa klasztoru i kośc. św. Mikołaja w pocz. XIV w. związana była ze zmianą układu przestrzennego dotychczasowego założenia. Nowy klasztor, funkcjonujący już w 1335, postawiono nie tylko na ruinach wcześniejszych obiektów i pierwotnego kośc. św. Mikołaja, ale także na terenie przyległym (na ob. warzywniczym placu handl.). Według nowożytnych planów (XVII–XVIII w.) zabudowania klaszt. przylegały, oddzielone wąs- ką ulicą, do q murów obronnych q Głównego Miasta Gd. Wejście do klasztoru (furta) znajdowało się od strony ob. ul. Pańskiej oraz przez kośc. św. Mikołaja (dwoma wejściami od ob. ul. Świętojańskiej). Pomieszczenia składały się z domu kapituły (sąsiadującego z prezbiterium kośc. św. Mikołaja), zlokalizowanej równolegle do miejskich murów obronnych spiżarni, kuchni oraz wielkiego refektarza, do których wchodziło się z małego krużganka. Do wielkiego krużganka, naprzeciw furty klaszt., przylegał mały refektarz. W części przylegającej do ul. Lawendowej znajdowały się zabudowania gosp.: browar ze słodownią (usytuowane w pobliżu murów obronnych), młyn kieratowy, piekarnia. Przy murach obronnych w XVIII w. zlokalizowane były stajnia i wozownia. Zabudowania klaszt. objęły cały teren, jaki pozostawiono d. po regulacjach z Głównym Miastem 1344–48, kiedy ustąpili miastu obszar od ul. Lawendowej po Motławę. Dominikanie opiekowali się tercjarkami (wspólnota kobiet świeckich; zamieszkiwały w 2 domach pod opieką klaszt. superiora: naprzeciwko chóru kośc. św. Mikołaja, na Kogelzyppel / Kagenzimpel, ob. część ul. Pańskiej, i na Pfaffengasse, ul. Księża, równoległa do ul. Lawendowej od strony wsch. – ob. jej część zajmuje ul. Słomia- na), trudniącymi się opieką nad kaplicą św. Urszuli w kośc. św. Mikołaja,nauką młodych kobiet, zbieraniem jałmużny, wyrobem świec, praniem bielizny. Zgromadzenie to zlikwidowano 1572. W klasztorze istniało bractwo (1357 przyjęto do niego cech rzeźników, 1386 cech szyprów, 1374 bractwo kapłańskie / mariańskie z kośc. NMP, 1403 czeladników szewskich), od XV w. funkcjonowało Bractwo Różańcowe, zanikłe po q reformacji. Od 1421 zabroniono d. pobierania jałmużny po domach pryw.; sytuację pogorszył pożar, który 1423 strawił klasztor i kośc. św. Mikołaja. W latach q wojny trzynastoletniej, w 1456, klasztor był miejscem spotkań opozycji przeciwko Radzie Miejskiej (q bunt Koggego). W 2. poł. XV w. d. przeżywali kryzys moralny i intelektualny, od 1475 reformowani (większość gd. d. rekrutowała się z niższych, rzem. warstw; z gd. rodzin patrycjuszowskich pochodzili: Mikołaj Tirgarte – 1386 subprzeor, Jan Tirgarte – 1442 przeor, Henryk Munkenbecke – przeor 1420, 1422, 1430–31, 1445–46, Piotr Episcopi / Bischof – przeor 1525). W efekcie na przeł. XV i XVI w. wysoki poziom uzyskała klaszt. szkoła, nauczająca w jęz. niem. i pol.; na szczególnie wysokim poziomie stało nauczanie muzyki koś- cielnej. Do pobierania w niej nauk teologicznych pol. kapituła prowincjonalna d. w 1501 skierowała 9 zakonników, 1505 i 1512 – po 5. Kres szerszej działalności szkoły przyniosła reformacja, ograniczając jej rolę do szkoły katolickiej, nauczającej języka pol., katechizmu katolickiego i śpiewu kościelnego. W poł. XVII w. w małym refektarzu urządzono bibliotekę. Z chwilą nastania w Gd. reformacji, w styczniu 1525 Rada nakazała d. opuszczenie miasta, podejmując (niedokończone) prace nad przekształceniem klasztoru w szpital. W 1526, po interwencji króla pol. Zygmunta III Starego, d. powrócili do klasztoru, którego majątek i sprzęt kościelny pozostał jednak pod nadzorem delegatów Rady. Z klasztoru wywodzili się niektórzy lokalni zwolennicy reformacji (np. Jakub Knade, Pankratius Klemme). W 1539 klasztor został częściowo zniszczony w wyniku pożaru; z powodu zarazy w 1564 pozostało jedynie 2 zakonników. Zabudowania klaszt. ponownie przejęły władze Gd., wynajmując cele na mieszkania, w tym oficerom wojsk miejskich. Dzięki interwencji króla i hierarchówpol. Kościoła katolickiego w 1567 d. powrócili do klasztoru. Ponownie opuścili go 1577, w okresie q wojny Gd. z królem pol. Stefanem Batorym. Po splądrowaniu klasztoru przez pospólstwo w jego zabudowaniach urządzono prowizoryczny szpital dla miejskich żołnierzy. Dominikanie powrócili do Gd. w 1578 na mocy traktatu pokojowego Gd. ze Stefanem Batorym; 1584, ustępując Gd. m.in. z domu przy Kogelzyppel, uzyskali fundusze na renowację klasztoru. Zasady jego funkcjonowania unormowało porozumienie z 1592 między królem pol. Zygmuntem III Wazą a Radą. Dalsze zatargi z władzami Gd. wynikały z usytuowania na terenie klasztoru warsztatów rzem., mogących produkować na potrzeby d., ale nielegalnie wytwarzających także na rynek miejski (np. w 1765 na terenie klasztoru funkcjonowało 48 warsztatów, w których pracowało ok. 60 osób: szewcy, krawcy, rymarz, siodlarz, gwoździarz, balwierz, chirurg, introligator, malarz, zegarmistrz, igielnik, złotnicy, stolarz, bednarz i perukarz). Od lat 60. XVII w. zarzewiem konfliktu była otwarta na terenie jurydyki klasztoru apteka (w 1666 z polecenia Rady witrynę apteki zabito deskami, co doprowadziło do jej zamknięcia). Protesty Rady powodowało ponadto zbieranie jałmużny, także wśród protes- tantów (np. w czasie q Jarmarku św. Dominika). W 1617, podczas wizytacji klasztoru, generał zakonu Damian Fonseca przeznaczył go do grupy klasztorów ściślejszej obserwancji (prze- strzegającej ustaw i zwyczajów). W XVII w. zna- ni byli dominikańscy teologowie z Gd., m.in. przeor Margonius, kaznodzieja Izajasz Kraliń- ski, angażujący się w polemiki z protest. teolo- gami z q Gimnazjum Akademickiego (np. 1636). W XVII i XVIII w. klasztor był ulubionym miejscem pobytu w Gd. bp. włocławskiego, katolickich dostojników kościelnych i świeckich. W 1718, decyzją bp. włocławskiego Felicjana Konstan- tyna Szaniawskiego, d. objęli działalnością duszpasterską okręg filialny parafii gd., obejmu- jący teren dawnych parafii q kośc. św. Jana i q kośc. św. Barbary (wraz z q Dolnym Miastem). Od około 1775 obok Arcybractwa Różańca Świętego istniała przy klasztorze Kongregacja Boleści Jezusa i Maryi. W 1807, po zajęciu Gd. przez wojska napoleońskie, w klasztorze utworzono lazaret dla rannych żołnierzy. 10 X 1813, podczas ostrzału miasta przez wojska ros., bomba, która trafiła w kaplicę św. Urszuli, spowodowała pożar klasztoru. Dominikanie znaleźli schronienie w ocalałych i należących do nich domach przy ul. Świętojańskiej. W 1835, po śmierci ostatniego z d. (wcześniej władze prus. zakazały przyjmowania nowych członków), częściowo wypalony teren zabudowań klasztoru upaństwowiono. Pomieszczenia w niezniszczonych częściach klasztoru dzierżawiono różnym rzemieślnikom na warsztaty. Plan wybudowania w tym miejscu koszar upadł z uwagi na niekorzystne warunki gruntowe. W 1839–40 resztki klasztoru rozebrano; plac wykorzystywano do ćwiczeń wojsk. W 1881, po wykupieniu przez miasto od wojska, przeniesiono nań z q Długiego Targu gł. plac targowy. W 1894–96 zbudowano na nim q Halę Targową. W 1945 d. (wywodzący się z klasztoru we Lwowie) powrócili do Gd., obejmując kośc. św. Mikołaja oraz ocalałe fragmenty dawnego klasztoru, czyli plebanię utworzonej w 1840 parafii pod tym samym wezwaniem. Oprócz duszpasterstwa paraf. podjęli szereg innych działań typowych dla swojej duchowości zakonnej. Z tych inicjatyw najbardziej znane stało się Duszpasterstwo Akademickie „Górka”, zał. w 1966. Obecnie przy klasztorze działa Dominikański Ośrodek Informacji o Nowych Ruchach Religijnych i Sektach, Dominikańska Szkoła Wiary oraz wydająca posiłki ubogim Kuchnia św. Mikołaja. Po przemianach 1989 d. podjęli starania o odzyskanie terenów nadanych im w 1227 przez Świętopełka (gł. placu warzywnego dochodzącego do Hali Targowej). W 2000 w wyniku postępowania przed Komisją Majątkową w Warszawie, w zamian za rezygnację z roszczeń, uzyskali parcele przy ul. Szerokiej (na wprost kośc. św. Mikołaja) z przeznaczeniem na budowę Centrum Dominikańskiego św. Jacka. Od 2000 podjęto kompleksowe badania archeol. na obszarze pierwotnego (do 1308) klasztoru (realizowane przez q Muzeum Archeologiczne) i przy ul. Szerokiej (realizowane przez Inst. Archeologii UW). BM, BŚ, DK, SK
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania