CHŁODNIOWCE
< Poprzednie | Następne > |
CHŁODNIOWCE, statki dostosowane do przewozu ładunków szybko się psujących (mięso, świeże ryby, owoce, nabiał itp.) z izolowanymi ładowniami i urządzeniami do utrzymywania odpowiednich temperatur, odznaczające się stosunkowo dużą prędkością. Chłodniowce były jedną z ważniejszych specjalizacji Stoczni Gdańskiej. Projektowali je (wraz z zespołami) Ryszard Kamiński, Marian Hermuła, Ludwik Szyszkowski i Witold Żylicz. Pierwsza była seria typu B-443 o nośności 4400 ton, z której prototypową jednostkę „Aleksandra Kollontay” przekazano armatorowi w roku 1970. Łącznie zbudowano 12 takich statków. Od roku 1974 przystąpiono do budowy chłodniowca typu B-437 o nośności 5500 ton. Część z tych statków, zbudowanych w serii liczącej 20 jednostek, przeznaczona była dla POLSKIE LINIE OCEANICZNE. Polskich Linii Oceanicznych. W latach 1986–1988 dla polskiego armatora Transocean zbudowano 4 statki typu B-364 o nośności 5500 ton. Dalsze 2, nieco zmodyfikowane (nośność 6200 ton) ukończono w 1990–1991. W latach 1990–1994 stanowiły niemal połowę produkcji Stoczni Gdańskiej (16 na 30 oddanych do służby statków).