ISAAK van den BLOCK (po 1572 Królewiec? – 1626 lub 1628 Gdańsk), malarz. Młodszy syn q Wilhelma van den Blocka, młodszy brat q Abrahama van den Blocka. Nie jest znane miejsce pobierania nauki i osoba mistrza, być może był nim Hans Vredeman de Vries, z którym oraz m.in. z q Antonem Möllerem uczestniczył w końcu XVI wieku w pracach we wnętrzach q Ratusza Głównego Miasta. W roku 1612 współzałożyciel gdańskiego cechu malarzy, w 1622 starszy cechu. Najważniejszym dziełem jest 25 stropowych obrazów olejnych wykonanych w latach 1606–1608 dla Wielkiej (Czerwonej) Sali Rady w Ratuszu Głównego Miasta, o skomplikowanym programie alegorii cnót i powinności obywatelskich oraz gwarancji pomyślności miasta. Przedstawienia różnego formatu zastąpiły poprzednie malowidła, wykonane przez Vredemana de Vriesa; połączono je z bogatą oprawą snycerską Simona Herlego. Centralne miejsce na stropie zajmuje owalna q
Apoteoza Gdańska (zwana dawniej
Apoteozą łączności Gdańska z Polską lub
Apoteozą handlu gdańskiego). Boczne obrazy stropu zawierają sceny figuralne wpisane w perspektywicznie wykreślone wnętrza i architekturę lub krajobraz, o treści z historii starożytnej, biblijnej, mitologicznej (4 narożne prostokątne:
Helwidiusz Priscus i cesarz Wespazjan,
Serwiliusz i Apiiusz,
Atyliusz Regulus,
Aleksander Wielki i Hafajstion; na osiach 2 owalne
Upadek Jerycha i
Zaślubiny Neptuna i Cerery oraz 2 tonda:
Król Jozafat powołujący sędziów i
Modlitwa Salomona); żagielkowe pola między figuralnymi wypełniają przedstawienia emblematyczne z sentencjami. W latach 1611–1616/17 namalował 5 obrazów do Małej (Zimowej) Sali Rady, alegorii dobrych rządów (zachowany:
Kara i nagroda) oraz 4 w q Kamlarii, tj. Kasie Miejskiej (
Budowa Wieży Babel oraz cykl
Potop). W latach 1612–1613 ukończył rozpoczęty przez Antona Möllera ołtarz w q kościół św. Katarzyny, wykonując owalne malowidła górnej partii nastawy:
Zmartwychwstanie Chrystusa i po bokach
Zesłanie Ducha Świętego oraz
Wniebowstąpienie. Współpracował z bratem Abrahamem przy przebudowie q Dworu Artusa (około 1617), wykonując polichromie i złocenia fasady, ale także do wnętrza obraz
Polowanie Diany (niezachowany). W roku 1623 wykonał polichromię snycerskiej bramy triumfalnej (autorstwa jego brata Jakuba) na wjazd króla polskiego Zygmunta III Wazy do Gdańska, zatrudniony był przy polichromii i złoceniach elewacji gdańskich kamienic przy głównych traktach. Przypisuje mu się namalowanie wielu obrazów do gdańskich kościołów, m.in.
Ostatniej wieczerzy w ołtarzu głównym q kościoła św. Barbary (1613, zaginiony); malowideł ambony w q kościoła św. Jana (1615, obecnie w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny);
Chrystusa w Ogrójcu w q kościele św. Bartłomieja (1617). Zaliczany wraz z Antonem Möllerem i q Hermanem Hanem do czołówki gdańskich malarzy XVII wieku, łączył manierystyczne cechy: ornamentykę, wirtuozerię, dynamikę postaci, skróty perspektywiczne wnętrz i architektury oraz skomplikowane treści alegoryczne z aktualizacją ideową i topograficzną (gdański pejzaż).
EKA