PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA
< Poprzednie | Następne > |
PRZEDSIĘBIORSTWA LOTNICZE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA. Danziger Luftreederei GmbH (DzLR). Filia niem. Deutsche Luftreederei, z siedzibą w Berlinie. Pierwsze przedsięb. lotnicze na terenie q II Wolnego Miasta Gdańska; powstało 27 X 1919. Kierownikami byli Ernst Wachsmann, Konrad Bergmann i Gustav Peters, a szefem pilotów Willy May. W 1920 przystąpiło jako czł. założycielski do międzynarodowej organizacji lotniczej IATA.Początkowo dysponowało samolotami z miejscem dla pasażera w otwartej kabinie, dopiero w marcu 1921 zakupiło 2 Fokkery F II obsługujące trasę Gd.– Królewiec–Kłajpeda–Ryga oraz Gd.–Królewiec –Kowno. Korzystało z hangaru zbudowanego przez byłą szkołę pilotów marynarki „Marine-Fliegerschule”.
Danziger Luftpost GmbH (DzLP), utworzone w Gd. na przeł. lutego i marca 1921, od pocz. będące dużą konkurencją dla DzLR. Pierwszym kier. był Erhard Milch, przedstawiciel sp. Junkers Flugzeugwerke. Od kwietnia 1921 obsługiwało trasę Berlin–Piła (od maja Szczecin–Gd.– Królewiec. W lipcu 1921 przedłużono linię do Kowna, a w sierpniu do Rygi. Zajmowało hangar wybudowany przez księcia Sigismunda w płn.-zach. części q lotniska we Wrzeszczu. Ze względu na wspólnego udziałowca, którym był Junkers Flugzeugwerke, DzLP i pol. Aero-Lloyd zawarły 27 VIII 1922 umowę o współpracy (obsługa techn. samolotów i szkolenie pilotów odbywało się na lotnisku we Wrzeszczu). Ponadto DzLP przekazał 3 samoloty Junkers F-13 do obsługi trasy Gd.–Warszawa. Po 1926 było jedynym pryw. przedsięb. działającym w Gd. Oficjalnie było przedstawicielstwem zagranicznych linii lotniczych, nieoficjalnie czerpało korzyści z wynajmowania pow. hangarowej i obsługi tech. samolotów pol. na trasie do Warszawy. Udziałowcem DzLP była rodzina Erharda Milcha (pierwszego dyr.).
Danziger Lloyd Luftdienst GmbH (DzLL), powołano w marcu 1922 jako towarzystwo zał. przez Norddeutscher Lloyd Brema i firmę Junkers-Werke, które działały wspólnie w Niemczech pod nazwą Lloyd Ostflug. Między DzLP a DzLL powstał w Gd. układ naprzemiennego obsługiwania trasy Berlin–Szczecin–Gd.–Królewiec–Kowno–Ryga. Sprzedaż biletów lotniczych odbywała się dla obu towarzystw wspólnie. Kierownikiem przedsięb. został Hermann Grube.
Internationale Luftverkehrsgesellschaft „Ileg” Danzig, zał. w lutym 1921; udziałowcami byli czł. rady nadzorczej firmy lotniczej Albatros. Zarząd firmy zamierzał utworzyć komunikację lotniczą między Gd. a Polską i Finlandią. Latem 1921 dysponowało 8 wodnosamolotami, które w sierpniu t.r. zostały skonfiskowane przez przedstawicieli Ententy i zniszczone, co położyło kres istnieniu przedsiębiorstwa.
Danziger Aero-Lloyd (DzAL), powstało w maju 1923, po połączeniu się DzLR z DzLL. Funkcjonowało w Gd. jako filia Deutsche Aero-Lloyd AG z siedzibą w Berlinie. Przedstawicielami firmy w Gd. zostali Hermann Grube i Georg von Winterfeld. Obsługiwało gł. trasę Berlin–Gd.–Królewiec. W czerwcu 1924 otworzyło nową linię Gd.–Malbork. Do DzAL należało towarzystwo lotnicze Deruluft, obsługujące trasę Królewiec–Moskwa. W 1925 po raz pierwszy przedłużyło ono linię do Berlina, z międzylądowaniem w Gd. Od maja do września 1925 loty odbywały się 3 razy w tygodniu.
Deutsche Lufthansa (DLH) w Gdańsku. Po likwidacji w styczniu 1926 dzAL, całą komunikację lotniczą w Gd. przejęła DLH (łącznie z samolotami i personelem). Do 1944 zajmowała się tech. obsługą tras do Niemiec (gł. linii Berlin–Gd.–Królewiec). Swoje biuro miała na lotnisku we Wrzeszczu. Jedyną „zagraniczną” linią komunikacyjną pozostała trasa do Warszawy.