MOST KAMIENIARSKI

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 10:19, 27 kwi 2024

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Kamieniarski, widok na Nową Motławę, Aegidius Dickmann, 1617
Most Kamieniarski, reprodukcja prasowa obrazu Carla Eduarda Dettloffa, połowa XIX wieku
Most Kamieniarski, widok od północnego-wschodu na Starą Motławę, 1938
Most Kamieniarski, widok ze Starej Motławy, lata 30. XX wieku
Most Kamieniarski na tle zniszczonego Gdańska, widok od zachodu, 1946
Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej

MOST KAMIENIARSKI (pierowotnie Steinhauerbrücke, Most Szafarski), między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta widoczny od 1599 (mapa Berndta), w 1617 (rycina Aegidiusa Dickmanna) widoczny jako zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami. Od 1729 krótko zwany Mostem Czerwonym (Rotebrücke), zapewne od barwy jaką uzyskał w czasie remontu. Obecna nazwa pochodzi od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przed 1843 utracił zwodzenie, w końcu XIX wieku murowany. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów. AJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania