LOTNISKO W RĘBIECHOWIE

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 11:00, 20 sty 2024

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Otwarcie lotniska w Rębiechowie 2 V 1974
Terminal pasażerski T2 Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Płyta lotniska w Rębiechowie
Makieta ukazująca rozbudowę Terminalu 2 (oddaną w 2015 roku część zaznaczona jasnym kolorem)
Lotnisko, 2019

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, w Rębiechowie. Otwarty 2 V 1974, zajmuje obszar 240 ha. Jedno z trzech (obok Portu Lotniczego Warszawa Okęcie i Kraków Balice) lotnisk międzynarodowych w Polsce, zapasowe lotnisko dla Warszawy. 30 IV 1993 zawiązana została spółka Port Lotniczy Gdańsk-Rębiechowo Sp. z o.o. (uchwała Rady Miasta o wejściu do spółki z 16 marca). W lipcu 1997 zmieniono nazwę na Port Lotniczy Gdańsk-Trójmiasto, 10 V 2004 otrzymał imię Lecha Wałęsy. 4 VIII 1997 otwarto nowy terminal pasażerski: trzy kondygnacje nadziemne i jedna podziemna, kubatura 38 500 m³, w tym powierzchnia użytkowa 7260 m². Przepustowość terminala obliczono na milion osób rocznie. Pierwsze lotnisko regionalne w Polsce ze składem wolnocłowym. Nad bezpieczeństwem czuwa radarowa kontrola regionu, obejmująca monitoringiem wszystkie samoloty zbliżające się do lotniska i znajdujące się na obszarze Polski północnej. Umożliwiają to radary: pierwotny, o zasięgu około 130 km, i wtórny, o zasięgu około 450 km. Osłonę meteorologiczną zapewnia radar meteorologiczny. Lotnisko posiada ILS kategorii I, umożliwiający lądowanie do widzialności nie niższej niż 550 m. Asfaltobetonowa droga startowa ma 2800 m długości i 45 m szerokości. Możliwych jest 8–12 operacji start-lądowanie na godzinę, czyli 40–50 tysięcy samolotów i 3–4 mln pasażerów rocznie. Kaplica na lotnisku podlega kościołowi Chrystusa Odkupiciela na Żabiance.

31 III 2012 obok starego terminalu T1 oddano do użytku nowy terminal T2 (pierwszych pasażerów odprawiono 6 kwietnia). Prace budowlane prowadzone przez firmę Doraco, rozpoczęły się w lutym 2010. Powstały dwie strefy funkcjonalne: związane z płytą lotniska – sortownia bagażu i poczekalnie, oraz strefy związane ze stroną miejską – hale odpraw biletowo-bagażowych (odlotów), biura linii lotniczych, gastronomia, usługi. Terminal zaplanowano jako czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) o powierzchni 39,5 tysięcy m² (kubatura: ponad 350 tysięcy m³, długość budynku: 187 m), z 40 stanowiskami odpraw. Dla wygody pasażerów na parterze znajduje się sortowania bagażu oraz kontrola bezpieczeństwa (dziewięć stanowisk). Na piętrze strefa dla pasażerów po odprawie, z ośmioma bramami wyjściowymi. Nowy terminal połączono ze starym na poziomie I piętra. W starym budynku hala przylotów – na parterze, a na piętrze hala odlotów tzw. pasażerów z poza strefy Schengen. Nowy budynek terminala kosztował około 153 mln zł netto. Oprócz nowego budynku terminala rozbudowano infrastrukturę lotniskową, która pozwoliła na obsługę 30 operacji lotniczych w ciągu godziny. Zbudowano między innymi równoległą do pasa startowego drogę kołowania, dwie dodatkowe drogi zejścia, nową płytę postojową. Obejmuje ona kilkanaście stanowisk postojowych dla samolotów typu Boeing 737 i Airbus A320. Nowością było stanowisko odladzania samolotów. Całościowy koszt infrastruktury wyniósł około 400 mln zł.

3 VI 2014 po raz pierwszy użyto tzw. rękawa (bezpośredniego przejścia do samolotu i z samolotu, bez potrzeby wychodzenia na płytę lotniska). Trzy rękawy zainstalowano w terminalu T2, do tej pory wykorzystywanym jako hala odlotów. W 2014 rozpoczęto rozbudowę terminala pasażerskiego przeznaczonego dla osób przylatujących, mającą powiększyć istniejący budynek o około 30%. W październiku tego roku rozpoczęła się również inwestycja pozwalająca na bezpieczne lądowanie w trudnych warunkach (nawet w gęstej mgle). System rozpoczął działanie 12 listopada 2015, dzięki czemu lotnisko (jako trzecie w Polsce po Warszawie i Modlinie) zostało podniesione pod względem systemu wspomagającego lądowanie (ILS) z kategorii I do kategorii II (podejście według wskazań przyrządów i lądowanie przy wysokości decyzji poniżej 60 m, ale nie mniejszej niż 30 m oraz przy widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m).

W czerwcu 2015 ukończono dobudowaną od zachodu część terminala T2 (przylotową), oddając ją do użytku 1 września 2015 (pierwszym pasażerem, który z niej skorzystał, był wracający z Etiopii Lech Wałęsa). Wykonawcą była firma NDL, wartość inwestycji wyniosła 87 mln zł. Nowa część uzyskała łącznik z położonym na estakadzie przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, uruchomionej również 1 IX 2015. Terminal T1 w części parterowej zamknięto dla obsługi pasażerskiej (z przeznaczeniem na funkcje rezerwowe), na piętrze utrzymano miejsce odlotów do krajów poza strefą Schengen.

12 V 2022 otwarto w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego biurowiec Alpha, pierwszy z siedmiu planowanych w ramach nowoczesnej dzielnicy Airport City Gdańsk. 23 VI 2022 otwarto (a 28 czerwca oddano do użytku) budowany przez firmę Doraco od 2019 (kosztem 255 mln zł) nowy pirs zachodni Terminalu 2 (trzy kondygnacje naziemne z antresolą, jedna podziemna), powiększając terminal o kolejne 16 000 m² powierzchni, dodając nowe bramki, punkty odprawy paszportowej, powiększając bagażownię i halę odbioru bagażu. MB

Port Lotniczy Gdańsk – liczba pasażerów
Rok Liczba pasażerów
1991 78 000
1992 102 000
1993 121 000
1994 146 000
1995 167 000
1996 178 000
1997 195 000
1998 230 000
1999 250 000
2000 270 000
2001 319 000
2002 318 000
2003 365 000
2004 467 000
2005 672 000
2006 1 256 000
2007 1 715 000
2008 1 954 000
2009 1 911 000
2010 2 232 000
2011 2 463 222
2012 2 976 000
2013 2 884 000
2014 3 288 000
2015 3 706 108
2016 4 004 081
2017 4 611 714
2018 4 980 647
2019 5 376 120
2020 1 711 281
2021 2 155 470
2022 4 576 705
2023 5 907 280
MB
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania