WESTERPLATTE, prom pasażerski
< Poprzednie | Następne > |
„WESTERPLATTE”, prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, dł. 11,71, szer. 5,66, zanurzenie 1,8; załoga 5 osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w q Stoczni Klawittera dla armatora q Alexandra Gibsone’a. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig, od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig. Przewoził kuracjuszy z q Nowego Portu na q Westerplatte. Od 1907 własność gd. firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung; używany był do przewozu pracowników na odcinku q Ostrów – q Przeróbka. W 1925 przebudowany w q stoczni Wojana na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie, w maju podniesiony z dna, remontowany w Stoczni nr 4 (dawniej: Wojana). Pod nazwą „Jan” w q Żegludze Gd. utrzymywał od 1947 komunikację na trasie: Targ Rybny – Przeróbka – Stogi, nast. na linii Targ Rybny – Przeróbka – Wisłoujście – Nowy Port, od 1948 na linii q Dworzec Wiślany – Basen Górniczy w porcie gd. Od 1949 w Przedsiębiorstwie Żegluga Przybrzeżna w Gd.; pocz. statek wycieczkowy po gd. porcie, od 1953 także do Sopotu, pod nową nazwą „Janina”. Wycofany z ruchu wycieczkowego, ponownie prom w gd. porcie (Dworzec Wiślany – Basen Górniczy). Od 1957 w Przedsiębiorstwie Państw. Żegluga Gd., pływał między nabrzeżem Oliwskim a Wester platte. W 1963 wycofany, 1967 złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gd. na Stogach.