MOST MENONICKI

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Redakcja techniczna (dyskusja | edycje) z dnia 18:55, 6 gru 2012

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

MOST MENONICKI (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX w., w czasie przebudowy gd. węzła kolejowego i przeprowadzania linii kolejowej w wykopie od q Zaroślaka do q Dworca Głównego (q kolej). W 1867 linia kolejowa do q Nowego Portu została poprowadzona w tym rejonie tunelem zbudowanym przez saperów w ciągu: plac q Targ Sienny – Schwarzes Meer (ul. Stawki). Most (wiadukt) o konstrukcji stalowej nad torami i Kanałem Raduni zapewniał komunikację kołową na tej trasie na ul. Stawki i w kierunku q Oruni. Niezniszczony 1945, do 1947 odgrywał ważną rolę w systemie komunikacyjnym Gd., ponieważ był jedyną drogą kołową z centrum miasta w kierunku q Siedlec i q Wrzeszcza. Ruch pieszy przez wiele lat zapewniały drewniane kładki w ciągu: pl. 1 Maja (ob. Targ Sienny) – ul. Rogaczewskiego i (do 1960) ul. Hucisko – Nowe Ogrody. Oddanie do użytku 30 X 1964 wiaduktu w ciągu ul. Okopowa i ul. Jedności Robotniczej (ob. q Trakt św. Wojciecha) skierowało ruch kołowy z centrum w kierunku Oruni nową trasą. Do czasu likwidacji 9 III 1972 przebiegała tędy tylko linia tramwajowa z q Targu Węglowego na Orunię oraz trasa lokalna na Zaroślak. Po 1975 most rozebrano. W jego miejsce powstał żelbetowy most-wiadukt, od węzła drogowego w przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do nowo powstałej arterii komunikacyjnej al. Armii Krajowej. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania