CZARNOWSKI WACŁAW, dyrektor stoczni
< Poprzednie | Następne > |
WACŁAW CZARNOWSKI (26 IX 1907 Bągart koło Sztumu – 21 XI 1972 Gdańsk), inżynier, dyrektor Stoczni Gdańskiej. Najmłodszy syn Teofila i Franciszki z z Paszotów. Ojciec, od 1900 właściciel 250-hektarowej posiadłości w Bągarcie, przed przed I wojną światową zamieszkał w Gdańsku- Wrzeszczu.
W 1927 uzyskał świadectwo dojrzałości w gronie pierwszego rocznika maturzystów (siedem osób) gdańskiego Gimnazjum Polskiego. Również jako jeden z pierwszych Polaków w 1927 rozpoczął studia na Wydziale Okrętowym Technische Hochschule Danzig. Był członkiem Koła Studentów Techniki Okrętowej Korab (przez rok prezesem). Dyplom inżyniera budowy okrętów uzyskał w 1931, w 1932 podjął pracę jako konstruktor w Stoczni Modlińskiej. Pełnił tam również funkcje nadzorcze nad okrętami budowanymi dla Marynarki Wojennej. W latach 1936–1939 był rzeczoznawcą Ministerstwa Przemysłu i Handlu, nadzorował w stoczniach w Papenburgu i Gdańsku budowane dla Polski statki rybackie. W 1938 otworzył w Gdyni biuro techniczno-okrętowe, specjalizujące się w opracowywaniu dokumentacji okrętowej i nadzorze nad budową statków. Po kampanii wrześniowej 1939, podczas próby przekroczenia granicy, zatrzymany został przez Niemców na Słowacji. Osadzony w więzieniu w Sanoku, zwolniony, powrócił do Gdyni i pracował jako ślusarz i monter instalacji.
Po 1945, w ramach prac w Morskiej Grupie Operacyjnej, brał udział w zabezpieczaniu i w odbudowie dawnej Stoczni Gdańskiej ( Stocznia Królewska), wówczas Stocznia nr 1 ( Stocznia Gdańska im. Lenina). W czerwcu 1945 wyznaczony na kierownika tego przedsiębiorstwa. Jego osobistemu zaangażowaniu i kompetencji przypisuje się szybkie uruchomienie Stoczni nr 1 i przygotowanie jej do podjęcia samodzielnej produkcji. Po połączeniu 19 X 1947 Stoczni nr 1 ze Stocznią nr 2 i utworzeniu Stoczni Gdańskiej, powołany na stanowisko dyrektora naczelnego. Zainicjował i rozwinął w niej produkcję, w 1950 odsunięty od kierowania Stocznią. W latach 1951–1953 zatrudniony na stanowisku głównego inżyniera w Centralnym Zarządzie Przemysłu Okrętowego (CZPO). W 1953 zatrudniony w Stoczni Gdańskiej na stanowisku dyrektora technicznego. Od 1959 pełnił funkcję głównego inżyniera w CZPO 1. Od 1967 do śmierci był naczelnikiem wydziału w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego.
Odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1956). Pochowany na cmentarzu Srebrzysko, w Alei Zasłużonych.