RYCHERT ZYGMUNT, dyrygent
< Poprzednie | Następne > |
ZYGMUNT RYCHERT (ur. 2 V 1947 Gdańsk), dyrygent. Nauki gry na skrzypcach rozpoczął w czwartym roku życia, jako uczeń był etatowym organistą w gdańskich kościołach. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu. W 1971 z wyróżnieniem ukończył dyrygenturę w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego, studiował kompozycję w klasie prof. Floriana Dąbrowskiego. W okresie 1971–1974 dyrygent-asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez pierwszy rok jako stypendysta Ministra Kultury i Sztuki.
W 1974 roku założył w Gdańsku orkiestrę symfoniczną, obecnie orkiestrę Filharmonii Bałtyckiej ( Państwowa Opera Bałtycka). Prowadził ją w latach 1974–1981 i 1998–2003, kierując muzycznie i dyrygując między innymi spektaklami Baletów polskich Stanisława Moniuszki w reżyserii Gustawa Klauznera (premiera 7 IV 1979) czy Bliźniaków z Wenecji Gioacchino Rossiniego w reżyserii Przemysława Śliwy w Teatrze Muzycznym w Gdyni (3 II 1981).
Dyrektor artystyczny i dyrygent Opery w Bydgoszczy (1982–1984 i 1986–1989), dla której przygotował między innymi premiery oper Hrabina Stanisława Moniuszki w reżyserii Witolda Borkowskiego (20 XII 1982), Cyrulik Sewilski Gioacchino Rossiniego w reżyserii Sławomira Żerdzickiego (15 VI 1987), operetki Ptasznik z Tyrolu Karla Zellera w reżyserii Witolda Borkowskiego (9 II 1987). Dyrygował też w spektaklu Dziwożony Piotra Perkowskiego w reżyserii Conrada Drzewieckiego w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu (premiera 25 X 1986).
Przez kilka sezonów w latach 90. XX wieku kierownik artystyczny Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku, przygotowując między innymi opery (Aida Giuseppe Verdiego w reżyserii Claesa Fellboma, 14 V 1993, Carmen Georgesa Bizeta w reżyserii Marka Sikory, 17 IX 1994) i balety (Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa w reżyserii Antala Fodora, 25 II 1995, Giselle Adam Adolphe’a w reżyserii Jeana Corallego, Julesa Perrota i Mariuas Petipy, 10 VI 1995). W latach 2001-2003 dyrektor artystyczny Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, kierując muzycznie między innymi przedstawieniem impresaryjnym w wykonaniu artystów Torunia i Getyngi (Göttingen) Komiczna historia Don Kichota Henry’ego Purcella w reżyserii Klausa Berga (premiera w Junges Theater w Getyndze, polska w Domu Muz w Toruniu 26 XI 2002). W latach 2003–2009 prowadził Filharmonię Szczecińską, kierując muzycznie między innymi wykonaniem Requiem polskiego Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora 10 XII 2005 na koncercie z okazji 35 rocznicy wydarzeń grudniowych w Szczecinie w Hali K-1 Stoczni Szczecińskiej Nowej. W 2000–2003 kierownik muzyczny Wiener Musik Theater. Od 2009 dyrygent Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współautor wielu nagrań płytowych z wieloma orkiestrami, także dla Polskiego Radia i Telewizji. Współpracował ze wszystkimi filharmoniami i orkiestrami radiowymi w Polsce, wieloma orkiestrami europejskimi (Praga, Reykjavik, La Valetta, Leningrad, Warna), Bliskiego Wschodu, Chin, 17 stanów USA oraz z Tokyo Chamber Orchestra w Japonii i takimi solistami jak Igor Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Krystian Zimermann, Konstanty Andrzej Kulka, Paul Badura-Skoda, Narciso Yepes, Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Waldemar Malicki.
Od 1983 wykładowca na bydgoskiej Akademii Muzycznej. W okresie 1984–1987 wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku; prowadził tam Akademicką Orkiestrę Symfoniczną. Dokonał rekonstrukcji i całkowitej orkiestrowej instrumentacji zachowanych w szkicach kompozycji: Koncertu skrzypcowego Ignacego Jana Paderewskiego, Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego (odkrytych wraz z Eweliną Nowicką), Dwóch polonezów Tadeusza Kościuszki oraz Hexameronu na fortepian i orkiestrę skomponowanego przez sześciu kompozytorów (Carla Czernego, Henri Herza, Johanna Petera Pixisa, Sigismonda Thalberga, Ferenca Liszta i Fryderyka Chopina). Od 2011 profesor tytularny sztuki muzycznej.
Odznaczony między innymi Złotym Krzyżem Zasługi (2005). Laureat między innymi I Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach (1970), Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (2002), Pomorskiej Nagrody Artystycznej „Gryf Pomorski” za rok 2014 za twórczą i dydaktyczną pracę włożoną w przygotowanie Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku.