DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Redakcja techniczna (dyskusja | edycje) z dnia 17:49, 6 lut 2013

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955
DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI, popularna nazwa (od nośności ok. 10 tys. ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Sto- czni Gd. 1956–63 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Parys- kiej w Gdyni), także 1960–62 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto 1961–65 6 jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport). Były symbolem nowo- czesności i rozwoju pol. przemysłu okrętowego oraz pol. żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce pol. produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zach. („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy pol. statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie 2 jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.MBŁ
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania