GDAŃSK, MS, drobnicowiec (1950)
< Poprzednie | Następne > |
„GDAŃSK”, MS (Motor Ship), drobnicowiec, z serii B-50, pojemność 2670 BRT, nośność 3970 DTW (dysponował pięcioma, częściowo chłodzonymi ładowniami), długość 114,10 m, szerokość 14,80, zanurzenie 6,20 m, silnik spalinowy o mocy 2793 kW, prędkość 14 węzłów, załoga 31 osób, miejsce dla 10 pasażerów. Nazwę zatwierdziło w maju 1950 roku Ministerstwo Żeglugi ustalając, że seria drobnicowców nosić będzie nazwy miast polskich (w kolejności „Warszawa”, „Łódź”, „Gdańsk”, „Gdynia”, „Szczecin”). Kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej, ukończony w Stoczni Gdyńskiej, położenie stępki 18 III 1950, wodowany 5 III 1951, podniesienie bandery 21 IV 1954; w Polskich Liniach Oceanicznych od 22 IV 1954 do 1979 roku. Pływał na linii lewantyńskiej, także na Bliski Wschód i do Ameryki Południowej. 14 III 1961 zderzył się w kanale La Manche z tankowcem bandery libijskiej „Atlantic Unity”, uszkodzony dziób ponad linią wodną remontowano w Southampton. W 50 podróży morskiej, pod dowództwem kapitana Czesława Pawłowicza, 6 III 1962 roku w Zatoce Biskajskiej uratował 26-osobową załogę płonącego statku M/S „Katema” (bandera marokańska), odstawioną do Tangeru. We wrześniu tego roku uratowany kapitan marokański na statku „Djerada” (na którym płynęło także 10 innych marynarzy uratowanych z „Katemy”), wchodząc jako pierwszy po II wojnie światowej statek bandery marokańskiej do gdańskiego portu, rozpoznał cumujący w porcie „Gdańsk”, witając go salutem banderą i syreną okrętową. Sprzedany na złom.