GDAŃSK (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy (1897)
< Poprzednie | Następne > |
„GDAŃSK” (ex „Danzig”), stalowy holownik parowy, bocznokołowiec, zbudowany w 1897 roku w Stoczni Klawittera, wyporność 181 ton; długość 44,98, szerokość 6,70 m; 250 KM, 8 ludzi. Do 1914 roku pływał w firmie Johannesa Icka na trasie Gdańsk–Warszawa (holowanie barek). Podczas I wojny światowej zmilitaryzowany, zwrócony właścicielowi, w roku 1920 nabyty przez gdańskiego armatora Gustava Pohlmanna, w 1928 nabyty przez Towarzystwo Akcyjne „Lloyd Bydgoski” i przemianowany na „Gdańsk”. We wrześniu 1939 roku zajęty w Gdańsku przez Niemców, przekazany Bromberger Schleppschifffahrt AG pod zmienioną nazwą „Eduard Krause”. W lutym 1945 roku przejęty przez Armię Czerwoną, do kwietnia zatrudniony był przez jednostki saperskie przy budowie drewnianego mostu drogowego w Chełmnie, obsługiwał przeprawę wojskową koło Tczewa. 10 V 1945 przejęty przez Komisariat Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, powrócił do nazwy „Gdańsk”. Pływał z transportami żywności do Warszawy, w latach 1946–1947 zatrudniony był przy wywozie gruzu z Warszawy. Pływał w firmach i przedsiębiorstwach z siedzibą w Bydgoszczy, w okresie 1952–1954 poddany generalnemu remontowi. Wycofany ze służby w roku 1968, trzy lata później złomowany.