MOST SIENNICKI

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Redakcja techniczna (dyskusja | edycje) z dnia 18:35, 28 lis 2012

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Plik:Most Siennicki na Martwej Wiśle 1912.JPG
Most Siennicki na Martwej Wiśle 1912
MOST SIENNICKI (Breittenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu ob. ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gd. q Paula Breittenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad M. Bałtyckim. Od lipca 1927 z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony 1945, odbudowany 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 t, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo 1986–89 (wg projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 t. Obecnie o dł. 95,70 m, szer. 17,46 m.
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania