DŁUGIE POBRZEŻE

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Długie Pobrzeże, przełom XIX i XX wieku
Polskie statki wiślane na Motławie przy Długim Pobrzeżu, J.F. Schuster, 1770
Motława i Długie Pobrzeże zimą, 1929
Długie Pobrzeże
DŁUGIE POBRZEŻE (Lange Brücke), obecnie tzw. deptak, wcześniej nadwodna ulica wzdłuż lewego brzegu q Motławy, początkowo od q Bramy Zielonej do q Bramy Straganiarskiej. Powstała z przedłużania i łączenia ze sobą drewnianych pomostów na palach, zakładanych przed każdą bramą wodną (od których pomosty brały nazwy; q bramy), a służących do wyładunku towarów ze statków. W zależności od rodzaju obsługiwanych jednostek wodnych pomosty miały różną szerokość i wysokość. Stopniowo wydłużane, wyrównywane i łączone ze sobą, początkowo wzdłuż q murów obronnych, następnie kamienic frontem zwróconych do wnętrza miasta. Około roku 1400 istniało tzw. Małe Pobrzeże, od Bramy Zielonej do q Bramy Chlebnickiej, około roku 1611 pomosty dochodziły do q Żurawia. Następnie powstał odcinek między Żurawiem a q Bramą Świętojańską; całość zyskała w XVII wieku jednolitą nazwę Lange Brücke – Długi (Po)most – z wyjątkiem odcinka od Żurawia do q Bramy św. Ducha, do roku 1809 nazywanego Weinbrücke (Pobrzeże Winne). Od lat 40. XIX wieku w przyziemiu kamienic pojawiły się sklepy otwarte na Motławę. W 1861 roku przedłużono ostatni odcinek, do q Targu Rybnego (tzw. Rybackie Pobrzeże). Na początku XX wieku w miejsce konstrukcji drewnianej wprowadzono żelbetową (według tzw. systemu Josepha Moniera). Po 1840 roku przy Bramie Świętojańskiej powstała pierwsza przystań dla parowych statków pasażerskich udających się do q Nowego Portu oraz do przystani na Zatoce Gdańskiej: Sopotu, Helu, Jastarni, Krynicy Morskiej. Do 1945 roku odpływały statki do przystani na q Stogach i do q Sobieszewa. W 1945 roku zabudowa praktycznie całkowicie zniszczona, od 1958 odbudowywana na północ od Żurawia, gdzie zrezygnowano z rekonstrukcji budynków w stylu historycznym. W latach 1965–1967 nabrzeże poniżej linii wody otrzymało nowe ścianki Larsena, ciąg pieszy wyłożono granitowymi płytami. W okresie 1983–1988 odbudowano odcinek od q Bramy Mariackiej do Żurawia (kawiarnie, restauracje, sklepy). W roku 1999 na północ od Żurawia powstał hotel Hanza. Odcinka od Bramy Zielonej do q Bramy Krowiej nie odbudowano. JBP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania